Tikkende geluiden achter koelkap van een Piaggio Fly 4T 2010

YaCee

New Member
Ik heb de scooter een week geleden gehaald. Eerlijk is eerlijk, heb geen verstand van scooters. Ik heb een beetje onderzoek gedaan en ik vermoed dat het aan de krukaslager ligt. Ik heb ook een video gemaakt van het probleem om jullie een beter beeld te geven van de situatie.

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik ben nog ouder, denk ik ;), maar ik hoor wel duidelijk een rinkelachtig geluidje wat ik niet kan thuis brengen waar het precies vandaan komt.
Het lijkt een beetje op een boutje met een onderlegschijfje, waarbij het boutje niet helemaal vast zit en het onderlegschijfje met het trillen van de motor mee resoneert.
 
Ik ben nog ouder, denk ik ;), maar ik hoor wel duidelijk een rinkelachtig geluidje wat ik niet kan thuis brengen waar het precies vandaan komt.
Het lijkt een beetje op een boutje met een onderlegschijfje, waarbij het boutje niet helemaal vast zit en het onderlegschijfje met het trillen van de motor mee resoneert.
Dat klinkt logisch ik zal het maar moeten controleren. Bedankt voor de reactie.
Post automatically merged:

Ik ben wat ouder, maar hoor geen afwijkende geluiden..
Ik heb nog een video gemaakt. Deze is volgens mij beter te horen.

 
Ik dacht dat het ook aan de uitlaat lag. Alleen toen ik goed ging luisteren. Kwam het geluid echt hier vandaan. Zie foto
 

Attachments

  • Screenshot_20221015_231957.jpg
    Screenshot_20221015_231957.jpg
    411.1 KB · Views: 8
Is niet het binnenwerk van je uitlaat niet gewoon gaar? (kathalisator?)
Ik heb een uitlaat die ook een afwijkend geluid maakt, bij bepaalde toerentallen, uitlaat op andere scooter, precies het zelfde.
Begin eens met het demonteren van de je carterkap, en kijk daar eens alles na, je vario, koppeling etc.
 
Ik heb een uitlaat die ook een afwijkend geluid maakt, bij bepaalde toerentallen, uitlaat op andere scooter, precies het zelfde.
Begin eens met het demonteren van de je carterkap, en kijk daar eens alles na, je vario, koppeling etc.
Is goed. Bedankt voor de reactie
 
De krukaslagers van de ZIP vind ik erg solide uitgevoerd, overbemeten wanneer ik deze vergelijk met die van de oude Puch en Tomos.
Met andere woorden: die moet je wel vreselijk mishandelen, geen olie geven of op een kruktap heb staan beuken, voordat ie beschadigd is, en een vreemd geluid maakt.
Koelkap er af halen en verder uitpellen, kijken wat je tegenkomt. Er is geen katalysator in dit type aanwezig.
Hoe oud is de scooter, en wat zou ie aan kilometerstand hebben? Hij reageert mooi op het gas.
Maar, even praktisch: als ie nou lekker rijdt, genoeg olie heeft en ook nog start is er toch niets op tegen om de machine in principe gezond te verklaren? Ook in een Rolls Royce kan er opeens een piepje uit het dashboard komen...
 
De krukaslagers van de ZIP vind ik erg solide uitgevoerd, overbemeten wanneer ik deze vergelijk met die van de oude Puch en Tomos.
Met andere woorden: die moet je wel vreselijk mishandelen, geen olie geven of op een kruktap heb staan beuken, voordat ie beschadigd is, en een vreemd geluid maakt.
Koelkap er af halen en verder uitpellen, kijken wat je tegenkomt. Er is geen katalysator in dit type aanwezig.
Hoe oud is de scooter, en wat zou ie aan kilometerstand hebben? Hij reageert mooi op het gas.
Maar, even praktisch: als ie nou lekker rijdt, genoeg olie heeft en ook nog start is er toch niets op tegen om de machine in principe gezond te verklaren? Ook in een Rolls Royce kan er opeens een piepje uit het dashboard komen...
De scooter heb ik meer dan een week geleden gehaald. Het is dus voor mij onduidelijk hoe de vorige eigenaar de scooter precies heeft behandeld. Hij had wel aangegeven dat hij er altijd rustig mee heeft gereden en dat hij die nauwelijks heeft gebruikt. Over dat die nauwelijks heeft gereden is wel waar, omdat er maar 5500km op de teller staat. Ik ben niet veel kenned wanneer het om scooters gaat, daarom heb ik deze post geplaats om zeker te weten dat het geen miskoop is.
 
Het is dus voor mij onduidelijk hoe de vorige eigenaar de scooter precies heeft behandeld. Hij had wel aangegeven dat hij er altijd rustig mee heeft gereden en dat hij die nauwelijks heeft gebruikt.

Is niks over te zeggen, want je was er niet bij.. Zou ook zomaar kunnen liegen.. Of om deze reden de scooter bij zo`n laag kilometer stand verkocht.
 
Het is dus voor mij onduidelijk hoe de vorige eigenaar de scooter precies heeft behandeld. Hij had wel aangegeven dat hij er altijd rustig mee heeft gereden en dat hij die nauwelijks heeft gebruikt.

Is niks over te zeggen, want je was er niet bij.. Zou ook zomaar kunnen liegen.. Of om deze reden de scooter bij zo`n laag kilometer stand verkocht.
Mee eens
 
Back
Top