zo traag als een slak

tonyboy53

New Member
Beste forumleden, ik heb een probleem met mijn Kymco Agility 12 Inch 4T 2009 GY-6 Snor
Hopelijk dat iemand mij kan helpen, wil ik vind het leuk om op mijn scooter te knutselen.
Dus alle informatie is welkom
Onderstaande was in december

Scooter ploft regelmatig bij stationer lopen
Ruikt naar benzine
Loopt 1:10 uur
Start pas na eerst elektrisch en dan kickstart (5 minuten)
Start soms helemaal niet en dan 1 uur later weer wel
Bougie is donker bruin
Smurrie bij het luchtfilter
Loopt zeer lang op de choke , deze trek zoveel stroom dat de verlichting zwak brand.
Soms bij gas geven helemaal geen licht meer

De scooter reed ongeveer 42 kilometer en zo ook weggezet.
Ik heb Ivm onderhoud en de winter de scooter in december weg gezet in de kelder en de accu kabel losgemaakt.

Wat heb ik gedaan
Stroom verdeler vervangen door deze sterke verroest was.
Bougie vervangen.
Bobine met bougiekabel vervangen
Luchtfilter vervangen en huis schoon gemaakt
Alle elektrische aansluitingen ingespoten met contactspray (Roestvorming)
Scooter schoon gemaakt kappen en verlichting
Massakabels schoon gemaakt

In maart scooter weer na buiten en na een aantal keren starten loopt de scooter :

Maar nu:
Hij trek heel langzaam op en loopt niet harder dan 20 kilometer.

Scooter naar scooterzaak X en alles gecontroleerd CDI en dergelijke.
De scooterzaak X vermoedt een elektrisch probleem of het is de carburateur.
Maar door enorme drukte heeft hij hier geen tijd voor.
Weet jullie wat het kan zijn !
Zelf denk ik de Carburateur vervangen, wat denk jullie.
Alle hulp is welkom
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

oke dank je wel voor de info , hier kan ik wat mee.
ik ga een choke bestellen en de cab schoonmaken kijken wat hij dan doet.
Post automatically merged:

over de choke nog een opmerking.
wat me wel was opgevallen is dat de choke met 2 schroefjes vast zit
maar dat het zwarte gedeelte wel kan draaien naar rechts
 
Last edited:
Ik mis bij het rijtje wat je allemaal al gedaan hebt het stellen van de kleppen en eventueel het (laten) meten van de compressie.
Met het stellen van de kleppen zou ik eens beginnen want het lage vermogen en slechte starten kan zeer zeker ook hier aan liggen.

1 op 10 is wel heeeel erg veel voor een 50cc 4-takt.
Mijn Vespa GTS300 Classic verbruikt 1 op 33 en dan heb ik een losse pols!

En inderdaad de elektrische choke gewoon eens afkoppelen en kijken of de scooter wel goed rijdt als het blokje koud is, is dit zo, deze choke vervangen.

Ook zou ik de laadspanning van de accu eens meten want ik krijg de indruk dat er ook iets scheelt met de spanningsregelaar.

Dit laatste is makkelijk te testen door met een multimeter over de accupolen te meten bij stilgelegde motor (minimaal 12,2 Volt), bij stationair draaiende motor en bij motor met verhoogd toerental. (maximaal 14,5 á 15 V).
 
Ook dit neem ik mee in mijn onderzoek
Post automatically merged:

ik lees ook op het forum over een lekkende membraan. maar weet niet hoe dit eruit ziet en waar deze zit.
 
Last edited:
maar wat gebeurd er als er auto olie 5W40 ipv 4 tack olie in mijn scooter doet.
5w40 is 4-takt olie.
Deze kun je gerust gebruiken, je scooter heeft immers geen natte koppeling.
Gewone 4-takt olie voor auto's kun je dus niet gebruiken in bijvoorbeeld motorfietsen die een natte koppeling hebben.
 
In principe maakt dit in Nederland niet veel uit.
10W40 is iets dikker dan 5W40.
Dikkere olie betekent echter ook meer weerstand en daardoor een hoger brandstof verbruik.
Heb je een scooter die wat meer olie verbruikt is het dus misschien gunstiger een dikkere olie te kiezen en dus 10W40 te gebruiken ipv 5W40.
Het verschil zit hem met name in de winter.
5W40 heeft een groter toepassingsbereik aangaande de omgevingstemperatuur dan 10W40, maar hoe vaak komt het in Nederland/Belgie voor dat het kouder is dan -18 graden Celcius????

viscosity-guide.png
 
inmiddels met de scooter naar een speciaalzaak gereden en hij ging steeds langzamer lopen.
Daar aangekomen , de stoep op rijden ging al niet meer .
Nagenoeg geen compressie meer, en deze speciaalzaak vertelde mij dat het wel eens 250 euro
kan kosten omdat hij ook moet uitzoeken waarom hij geen compressie meer heeft dus ik laat het hier bij.
Hij is van 2009 en eigenlijk niet meer de moeite waard om er nog veel geld aan te spenderen.
Hij gaat lekker naar marktplaats.
Ik dank iedereen voor de info en oplossingen die zijn aangeboden.
 
Ik zou gewoon eens rustig de cilinder eraf halen en eena kijken naar de staat.
Als hij echt gewoon compressie verlies heeft en je kan het fixen door de zuiger te vervangen en of cilinder ben je nog wel een keertje klaar.

Het is ook niet super moeilijk.
Vereist natuurlijk wel wat kennis en vaardigheid.
Maar als het er mee opgelost is scheeld je het een bult en kun je er weer mee rijden.

Of je komt er achter dat het slechter is gesteld en je bouwt het weer dicht en je kan de mogelijk volgende eigenaar vertellen wat er mis mee is.
 
Ja dat begrijp ik wel maar zuiger en cilinder vervangen daar heb ik geen kaas van gegeten.
dus daar wil ik mij niet aan wagen , sloop waarschijnlijk meer dan nodig is.
had al een beetje gegoogeld en demonteren van tandwiel, ketting, zuigers dat is niets voor mij.
De nieuwe eigenaar ga ik wel vertellen wat er mis is en wens hem/haar veel suc6 er mee.
 
Back
Top