Znen blok. Zuiger schade.

Telefonica2.

Well-Known Member
Goedemiddag allemaal. Ik ben begonnen met t blok van mijn znen. Had maar 5 bar compressie en dat betekend dat er iets niet goed is. Nachten lang de druk er opgelaten en was niks gezakt dus kleppen zijn goed. Nu zitten er schade sporen/ vegen op de zuiger. Nu heb ik alles in huis om hem als nieuw te maken maar ik wil dat liever niet doen als dat niet perse nodig is. Overal zat olie dus de pomp lijkt dus te werken. Mijn vraag is wat is wijsheid?
 

Attachments

  • IMG_3531.jpeg
    IMG_3531.jpeg
    194.4 KB · Views: 41
Advertisement - register to remove this

Nachten lang de druk er opgelaten en was niks gezakt dus kleppen zijn goed.
Dit snap ik niet helemaal.
Zelfs een goeie cilinder/zuiger houdt de druk niet zolang, er is altijd wel een minimale lekkage langs de zuigerveren.
Met "snap ik niet" bedoel ik, hoe heb je dit gemeten en wat heb je precies gemeten?
Als dit met een compressiemeter was, klopt je conclusie niet.
Deze heeft een terugslagklep en houdt de hoogst gemeten druk vast totdat je deze terugslagklep opent met het drukknopje.

Maar misschien begrijp ik het ook verkeert.
 
Dit snap ik niet helemaal.
Zelfs een goeie cilinder/zuiger houdt de druk niet zolang, er is altijd wel een minimale lekkage langs de zuigerveren.
Met "snap ik niet" bedoel ik, hoe heb je dit gemeten en wat heb je precies gemeten?
Als dit met een compressiemeter was, klopt je conclusie niet.
Deze heeft een terugslagklep en houdt de hoogst gemeten druk vast totdat je deze terugslagklep opent met het drukknopje.

Maar misschien begrijp ik het ook verkeert.
Hij liet de druk los nadat ik op de knop drukte. Toen zakte hij meteen. Kleppen lekken iig niet. Net getest
 
Die sporen op de zuiger zie ik regelmatig. Voornamelijk bij Piaggio 4 takt. Wat is het probleem, krijg je het blok niet lopend?
 
Cilinder vervangen en loopt weer top. Eerst wederom niet willen lopen. Toen nog eens verder gekeken.. Helpt ook niet echt mee.. nu is het enige probleem wat er speelt is dat 35 de max is en het gas blijft hangen ondanks de kabel gewoon goed blijft. gasnaald is wat verbogen. Maandag ff een andere inzetten. kleppen staan op 0.10 in en uit. Normaal stel ik ze op 0.8 en 0.6 maar die maten zitten niet op de nieuwe voelermaat. Motor strat direct gelukkig.
 

Attachments

  • 20240302_084606.jpg
    20240302_084606.jpg
    229.5 KB · Views: 36
Last edited:
Op de foto ligt de snaar achteraan diep in de poulies en vooraan hoog in de vario. Is alles wel.schoon, gangbaar en soepel?
Groet,
 
Op de foto ligt de snaar achteraan diep in de poulies en vooraan hoog in de vario. Is alles wel.schoon, gangbaar en soepel?
Groet,
yes. nu wel. Alleen t blok piept heel erg(luid piep geluid als ijzer op ijzer.. kop is wel nat van binnen door olie dus pomp zou moeten werken.komt moeilijk op toeren. Vermoed toch dat de lagers van de krukas niet goed zijn.Gaat niet harder dan 35 max en een hevige piep.Word waarschijnlijk splitsen. Liefst een ander blok op de koptikken en er onder zetten en deze later wanneer ik zin heb verder mee gaan. De Keeway vond t gisteren ook genoeg geweest. tijdens het rijden was t ineens Bwoappp. en klaar. Tijdens starten draait hij alsof hij geen compressie heeft. ff geen zin om daar mee verder te gaan..
 
Ligt eraan wat de rest van je setup is en hoeveel het al gelopen heeft.

Heb je de speling op de nokkenas ketting ook al na gekeken.. Als deze nog strak staat zou ik daar niks aan doen.
Oké, ik heb redelijke ervaringen met 2takt scooters en ook 4 takt.
Ik zal opsommen wat er aan deze scooter gebeurt is: Gekocht met 13000 op de teller: Carb schoonmaken en zal t weer doen volgens de zaak waar hij gekocht is. wetende dat een korrel zout nodig zou kunnen zijn.(bij een gerenommeerde zaak vlakbij Zwolle). Carb schoongemaakt en een luid gegil van de startmotor..Dus compressie gemeten en deze was 5 bar. Veel te weinig dus.(gemeten met een goede compressie meter en gas vol open. 5 bar bleef de afgelopen dagen zestaan zoals eerder aangegeven. Kleppen gecheckt op lekken en die zijn in orde.
Zuiger heeft schade.Vervolgens alle olie afgetapt en na het verwijderen van de cilinder het olie kanaal uit geblazen en daar was dus geen verstopping(olie zat in de kop en alles was gesmeerd). De krukas rond gedraaid en voelde geen spelingen. Daarom de nieuwe cilinder gemonteerd met nieuwe pakkingen en de kleppen gesteld(nogmaals: niet de eerste keer dat ik dit doe, Geruim 10m x eerder gedaan bij andere scooters van mij en/of anderen)Na dat alles op de juiste momenten zijn aangedraaid het blok weer gemonteerd.(gereedschappen gaan via men werk omdat dit ook mijn werk is,wat inhoud t testen van de gereedschappen met de juiste testapparaten/gereedschap voor t op de markt komen mag.)Daarna starte de motor dus nog steeds niet.En als voormalig automonteur ga je meteen uit van t ergste. Daarom heb ik de karterkap nog niet open gehad.Dat bedacht ik me toen t blok voor de derde keer op de tafel stond. en trof dus de vario zo aan. Na dit alles schoon gemaakt te hebben Voelde alles goed aan en ook qua rijden tot 35. want harder gaat niet. En dat piepen klinkt als ijzer op ijzer. Carterkap is los geweest en nu zit de riem aan vario zijde keurig beneden en aan de koppeling kant hoog.Zoals t hoort.Motor komt niet op toeren.

Cilinder nieuw, zuigerveren correct gemonteerd
Nokkenas ketting heeft de juiste speling(gevoelsmatig goed welke we allemaal kennen, wie vaker deze blokken onder handen gehad hebben)
Sproeier 83
Vario origineel met 6 gram rollen
Koppeling lijkt origineel.
 
schade aan de zuiger , zal ook niet aan de oliepomp liggen, die krijgt spatsmering van de krukas , misschien in het verleden met te weinig olie gereden , nu heb je met de nieuwe set weer volop compressie , en misschien komt dat geluid wel van een krukaslager , wat nu de volle druk krijgt , en eerder te weinig olie heeft gehad . Als je de snaar loshaalt , blijft dat geluid dan ook
 
1. ja.a dus hij komt 2ehands van een dealer vandaan.

Als ze al zo luchtig zeggen van dat door het schoonmaken van de carb hij het weer zal doen, vind ik nogal een rare.
Want die scooter dealer / handelaar had dit dan ook kunnen doen als dit zo`n makkelijk klusje is / was.

2.
Mij zegt dan eerder dat er meer mee aan de hand is.. Als die zo luchtig praat is meestal een teken dat het probleem groter is en dan men niet de handen eraan wilt branden aangezien dit voor hun niks oplevert of gewoon de tijd niet waard is om het te maken blijkbaar.

3.Maar doet je scooter het nou wel of nog niet?

En je hebt alleen nog dat piepen van ijzer op ijzer.

4.Je weet natuurlijk nooit wat de gene voor jou het heeft opgebouwd.. En zelf iets verkeerds heeft gedaan.

Ben zelf ook niet meer zo gelovig in de dingen die andere mensen beweren.
Wil je hem goed hebben zou ik hem zeker even helemaal uit elkaar trekken.. En zien waar de problemen zijn.

Vervanging van vertandings lager, keerringen en krukas kan je nooit de mis mee in gaan..

Betreft die krassen op de zuiger, je weet niet hoe de vorige persoon er mee is omgaan..
Je kan niet meer doen dan een nieuwe zuiger steken.
1.Dat er meer mis mee was, was me direct duidelijk.Denk dat je aangezien de vele topics waar in ik advies geef je ook wel snapt dat ik geen beginner ben en ook weet dat een verkoper me niet zo ff iets wijs maakt. Een van de verkopers zit hier geregeld op t forum dus die weet dat ook.Ik ben hier in ff iets te goed gelovig geweest. wat velen van ons gebeurt. ook U.De gehele uitleg staat hier boven en 2.Dat is zeker het geval.
Ik mag nu voor de 3e keer t blok er onderweg halen 3.Hij doet het, en rijd ook. tot 35. ik heb expres de begrenzer door geknipt om te zien of hij dan harder wil gaan.(dit is een brom)


4.Degene voor mij deed dingen grandioos fout.Dit mag blijken door de manier waarop de vario zich gehouden heeft tot moment van stilstand. De scooter zou ineens gekapt zijn en toen bij de dealer gestald zijn.

De reden dat ik vol vertrouwen hier heen ging is omdat mijn sr welke vaak genoemd is hier vandaan kwam en welk probleem,hoe groot of klein ze oplossen konden.
 
Hoop dat je begrijpt dat ik je hier niet kom afbranden.

Maar probeer het even duidelijk voor mij te krijgen wat er precies wel en niet lukt met je scooter.
Anders had ik er ook geen moeite in gestoken om te reageren.

Jij opend een topic om een goed advies van elders te krijgen.. Ik probeer je verhaal te begrijpen en hierop te reageren / enige hulp te bieden.


Advies zou zijn om het blokje te reviseren en opnieuw opbouwen zodat je weet dat alles nou goed komt.

(daarom ben ik altijd niet zo kapot om een 2ehandse scooter van iemand direct zo over te nemen in vertrouwen dat die 100% goed is.
Zou het blok altijd dan toch een revisie geven, je komt bij controlle vaak hele gekke dingen tegen.

Kijk als alleen de top-end iets mis mee was, had je de zuiger en eventueel de cilinder erbij alleen hoeven te vervangen aan hoe erg de schade totaal is.
Dan begrijp je me verkeerd haha. Ik geef de info die ik kan geven haha. Voel me zeker niet aangevallen. Bedoel eigenlijk meer dat zelfs met ervaring je nog snel een miskoop kan doen. Heb het er alleen niet echt handig neer gezet idd. Excuus als het dus verkeerd over kwam.

De vario stond zo hoog omdat de snaar blijkbaar vervangen is geweest en niet goed gemonteerd. De rollen lagen er schuin in.
Alles losgehaald en schoongemaakt zodat de bus ook soepel in en uitdraaien. ik ga zo eens kijken of alles nog goed zit.
Hij start en rijd tot de 35 goed dus ergens zegt er iets dat het niet iets met de krukas is. we praten over een brom in dit geval wat handig is te vermelden.
 
Last edited:
Goedemiddag allemaal. Ik ben begonnen met t blok van mijn znen. Had maar 5 bar compressie en dat betekend dat er iets niet goed is. Nachten lang de druk er opgelaten en was niks gezakt dus kleppen zijn goed. Nu zitten er schade sporen/ vegen op de zuiger. Nu heb ik alles in huis om hem als nieuw te maken maar ik wil dat liever niet doen als dat niet perse nodig is. Overal zat olie dus de pomp lijkt dus te werken. Mijn vraag is wat is wijsheid?
De zuiger van de v-click die ik heb opgeknapt zag er min of meer hetzelfde uit. Ik heb toen aangenomen dat de kop slecht was, en met een nieuwe liep hij weer.

Maar aangezien jij succes heb gehad met een nieuwe zuiger, besef ik me dat ik dus echt op goed geluk heb gehandeld...
 
De zuiger van de v-click die ik heb opgeknapt zag er min of meer hetzelfde uit. Ik heb toen aangenomen dat de kop slecht was, en met een nieuwe liep hij weer.

Maar aangezien jij succes heb gehad met een nieuwe zuiger, besef ik me dat ik dus echt op goed geluk heb gehandeld...
Niet helemaal. De cilinder lijkt idd nog goed. alleen ik heb cilinder en zuiger vervangen. want die had ik al liggen. Krukas,oliepomp etc heb ik ook.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de olie hebt afgelaten, hoe was de kleur van de olie?
Geen stukjes metaal of zilverkleurige schijn in de olie?
Ik snap niet goed dat de brommer met een goeie compressie maar 35 haalt.
Is de cdi die erin zit wel een brom-cdi?
Dit piepend geluid lijkt mij niks met de krukaslagers dan zou het meer toerenafhankelijk zijn.
In het begin van de video hoor ik het nauwelijks en maar af en toe.
Naar mate de video vordert, hoor ik het steeds frequenter en lijkt de motor ook wat meet te trillen.
Ophangrubbers in orde?
Lijkt er inderdaad op dat er af en toe metaal tegen metaal wrijft.
Achter de carterkap geen slijtsporen?
 
1.Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de olie hebt afgelaten, hoe was de kleur van de olie?
Geen stukjes metaal of zilverkleurige schijn in de olie?
Ik snap niet goed dat de brommer met een goeie compressie maar 35 haalt.
Is de cdi die erin zit wel een brom-cdi?

Dit piepend geluid lijkt mij niks met de krukaslagers dan zou het meer toerenafhankelijk zijn.
In het begin van de video hoor ik het nauwelijks en maar af en toe.
3.Naar mate de video vordert, hoor ik het steeds frequenter en lijkt de motor ook wat meet te trillen.
Ophangrubbers in orde?
4.Lijkt er inderdaad op dat er af en toe metaal tegen metaal wrijft.
Achter de carterkap geen slijtsporen?
1. Pikzwart. Daarna weer olie vervangen en laten draaien met verse olie voor een aantal minuten en weer afgetapt. olie kwam er schoon uit.
2. Net even een andere cdi geprobeerd en het effect is het zelfde helaas.motor komt lastig hoger in de toeren. begrenzing losgekoppelt en nog steeds hetzelfde verhaal.
3. ja klopt idd. als hij warmer word word het frequenter.
4. Net nogmaals los gehad en vario glijd netjes heen en weer zoals het hoort. Wel zag ik net dat de achter poelies krom zijn. je ziet ze hobbelen.
1709460368777.png Misschien toch 35 km
 
Last edited:
Echt wel een mooie scooter hoor! De keeway gaat waarschijnlijk weg. We gaan t zien.
Nieuwe cdi zou morgen bezorgd worden dus ben benieuwd
 

Attachments

  • IMG-20240303-WA0006.jpeg
    IMG-20240303-WA0006.jpeg
    512.7 KB · Views: 27
  • IMG-20240303-WA0004.jpeg
    IMG-20240303-WA0004.jpeg
    510.6 KB · Views: 21
  • IMG-20240303-WA0007.jpeg
    IMG-20240303-WA0007.jpeg
    348.3 KB · Views: 23
Back
Top