Zip type 3 start zonder sleutel

Freejay

Member
Hoi, ik heb een piaggio zip type 3 en ik heb een probleem namelijk, ik kan mijn scooter altijd starten. Ook zonder sleutel, ook als het contactblokje eruit is, als de stekkers eruit zijn. Het knipperlicht gedeelte werkt wel gewoon maar alleen het ontsteking gedeelte werkt niet. Ik heb al op het elektrisch schema gekeken en veel doorgemeten maar kom er geen wijs meer uit omdat alles er goed uit ziet. Ik heb deze scooter net gekocht dus het kan zijn dat de vorige eigenaar iets heeft doorgelust of iets dergelijks. Het zou erg fijn zijn als je me zou kunnen helpen. Gr.
 

Attachments

  • Screenshot_20210704-105200_Chrome.jpg
    Screenshot_20210704-105200_Chrome.jpg
    76.5 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

Het kunnen drie dingen zijn, namelijk:

  • De groene draad tussen cdi en contactslot is onderbroken of maakt slecht contact.
  • De zwarte draad tussen contactslot en massa is onderbroken of maakt slecht contact.
  • Het contactslot maakt geen (goed) contact tussen de groene en de zwarte draad als het contactslot op "uit" staat.
 
Het kunnen drie dingen zijn, namelijk:

  • De groene draad tussen cdi en contactslot is onderbroken of maakt slecht contact.
  • De zwarte draad tussen contactslot en massa is onderbroken of maakt slecht contact.
  • Het contactslot maakt geen (goed) contact tussen de groene en de zwarte draad als het contactslot op "uit" staat.
Ik heb dit allemaal gemeten en dit is normaal allemaal goed. Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen en als ik zo kijk en ik zet de groene draad op de massa dan zou deze moet uitvallen. Ik heb dit geprobeerd maar gebeurt niks.. of zit ik helemaal verkeerd? Alvast bedankt.
 
Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen en als ik zo kijk en ik zet de groene draad op de massa dan zou deze moet uitvallen... of zit ik helemaal verkeerd?

Nee, die aanname is juist.
Door de groene draad aan massa te hangen sluit je, het signaal afkomstig van de pickupspoel, kort naar massa.
Hierdoor krijgt de cdi niet meer het commando om te ontsteken en de scooter valt uit of als hij uit was, krijg je hem niet meer gestart.
Probeer die groene draad eens direct bij de cdi-connector eens aan massa te leggen.
Dan moet hij uitvallen, tenzij je geen goede massa hebt.
 
Je hebt 2 groene kabels in een AMP hulsje die op je CDI ''verde'' is aangesloten. De ene kabel komt van de spoel af. De andere loopt via een stekkerverbinding naar je contactslot. Wat je even kunt doen is het 4 aderig stekkertje loskoppelen. Plaatst dan even een multimeter tussen de groene kabel die naar het contactslot loopt en het frame. Als je contact op ON staat, dan mag je multimeter niet piepen. Als je de sleutel omdraait en hem dus op OFF/uit zet, dan hoort je multimeter te piepen.

Piept hij niet dan zit er waarschijnlijk een breuk in de kabel of is je contactslot niet 100%
 
Je hebt 2 groene kabels in een AMP hulsje die op je CDI ''verde'' is aangesloten. De ene kabel komt van de spoel af. De andere loopt via een stekkerverbinding naar je contactslot. Wat je even kunt doen is het 4 aderig stekkertje loskoppelen. Plaatst dan even een multimeter tussen de groene kabel die naar het contactslot loopt en het frame. Als je contact op ON staat, dan mag je multimeter niet piepen. Als je de sleutel omdraait en hem dus op OFF/uit zet, dan hoort je multimeter te piepen.

Piept hij niet dan zit er waarschijnlijk een breuk in de kabel of is je contactslot niet 100%
Bedankt ik heb precies gedaan wat je zei en het werkt goed zoals je zegt. Wat kan verder het probleem zijn?

EDIT: ik heb eens gemeten tussen de groene aansluiting van de CDI en het vieraderige stekkertje en hij maakt heeeel slecht contact hierdoor.. ik hoor mijn multimeter heel soms een klein beetje piepen(kraken eerder).. moet deze kabel goede verbinding maken?
 
Wat bedoel je hiermee want het is me niet helemaal duidelijk?
Zoals Fiko al zei zitten er 2 groene kabels in een AMP hulsje op de cdi. Ik heb van dit gemeten tot aan het 4 aderige stekkertje ( groene draad ) en heeft heel slecht contact. En van het 4 aderige stekkertje ( groene draad) totaan het contactslot werkt zoals het hoort.
 
Ik snap het nog niet helemaal maar alle groene draden tussen de pickupspoel, de connector van de cdi en het contactslot moeten goed contact met elkaar maken.
Dus die meter moet niet "kraken" maar "piepen". ;)
 
Ik snap het nog niet helemaal maar alle groene draden tussen de pickupspoel, de connector van de cdi en het contactslot moeten goed contact met elkaar maken.
Dus die meter moet niet "kraken" maar "piepen". ;)
Ik heb het probleem gevonden. Er zit idd wss een breuk in een groene kabel tussen de CDI en de ontsteking want ik heb handmatig een kabel tussen de cdi en massa gelegd en valt netjes uit! Verder heb ik nog 1 probleem en dat is als ik mijn scooter aanzet en beetje gas geef dan gaat die heel hard schreeuwen of piepen maar het is een heel eng geluid haha en lijkt net alsof mijn scooter gaat ontploffen...
 
heb ik nog 1 probleem en dat is als ik mijn scooter aanzet en beetje gas geef dan gaat die heel hard schreeuwen of piepen maar het is een heel eng geluid haha en lijkt net alsof mijn scooter gaat ontploffen...
Misschien even een filmpje maken want ik heb nog nooit een brommer horen "schreeuwen".
Heb je de carterkap er al eens af gehad en is daar alles in orde?
 
Misschien even een filmpje maken want ik heb nog nooit een brommer horen "schreeuwen".
Heb je de carterkap er al eens af gehad en is daar alles in orde?
Ik had de koppeling en de v-snaar eruit gehaald om te kijken als het er nog was en toen ik mijn scooter starte en een beetje gas gaf was het er nog hoor. In de cilinder zitten geen krassen en had ergens gelezen dat het miss de koppakking van de cilinder was omdat de cilinderkop niet goed was vasgedraaid.. dit heb ik ondertussen al vastgemaakt en nog steeds is het er.. ik heb al eens met deze scooter gereden en erna hebben we de carterkap opengehad en zagen dat er een chinese vario in zat, hierna eruit gehaald maar de nieuwe paste niet dus weer de chinese erin gedaan omdat hij het eerst ook deed.. de cilinder was er ook af maar erna weer erop gezet dus weet het niet. Ik heb wel gezien dat de rolletjes steeds verkeerd gingen zitten van de vario.. maar dat dit dan zoooveel geluid maakt? Idk..
 
Nu zou het moeten werken.

Nog nooit van mijn leven zo'n gek geluid uit een scooter horen komen.

Wat je even kunt proberen is om te starten zonder een v-snaar. Geen hoge toeren geven. Gewoon even heel kort gas geven zoals in het filmpje. Als het geluid aanwezig blijft dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het niet aan je overbrenging ligt.
 
Nog nooit van mijn leven zo'n gek geluid uit een scooter horen komen.
Dit geluid heb ik 1 keer gehoord bij mijn Yamaha FS1 in 1980.
Het wiel blokkeerde gelijk gelukkig reed ik niet al te hard maar niet bepaald plezierig.
Cilinder vastgelopen door een losgeschoten borgveer van de zuiger.
Wat je even kunt proberen is om te starten zonder een v-snaar.
Als ik goed gelezen heb, is dit reeds gebeurd en het geluid blijft.
Het komt dus uit het verbrandingsgedeelte van de motor

Dus:
  • cilinder.
  • zuiger.
  • krukas.
  • krukaslagers.
  • eventueel aanlopende vario.
  • eventueel aanlopend vliegwiel.
Is het membraan nog heel of is eventueel een stuk van een plaatje afgebroken en in de inlaat van de motor gezogen?

Heb je de scooter ook al eens gestart zonder vario?
 
Last edited:
Dit geluid heb ik 1 keer gehoord bij mijn Yamaha FS1 in 1980.
Het wiel blokkeerde gelijk gelukkig reed ik niet al te hard maar niet bepaald plezierig.
Cilinder vastgelopen door een losgeschoten borgveer van de zuiger.

Als ik goed gelezen heb, is dit reeds gebeurd en het geluid blijft.
Het komt dus uit het verbrandingsgedeelte van de motor

Dus:
  • cilinder.
  • zuiger.
  • krukas.
  • krukaslagers.
  • eventueel aanlopende vario.
  • eventueel aanlopend vliegwiel.
Is het membraan nog heel of is eventueel een stuk van een plaatje afgebroken en in de inlaat van de motor gezogen?

Heb je de scooter ook al eens gestart zonder vario?
Hij maakt dit geluid alleen als die koud is.. na ong een halve minuut is het volledig weg. Zo ver ik kan vertellen heb ik nog eens naar de cilinder gekeken en is gewoon goed en zijn geen krassen bijgekomen. Als hij dit geluid maakt probeert hij ook uit te vallen.

Wat ik heb gedaan en erna kwam het geluid:
- Cilinder eraf gehad.
- Andere oliepomp
- Hele overbrenging eraf gehad en er zit een chinese vario in en de rolletjes gaan steeds uit hun baan ( maar heeft het eerst wel gedaan)
Post automatically merged:

Nog nooit van mijn leven zo'n gek geluid uit een scooter horen komen.

Wat je even kunt proberen is om te starten zonder een v-snaar. Geen hoge toeren geven. Gewoon even heel kort gas geven zoals in het filmpje. Als het geluid aanwezig blijft dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het niet aan je overbrenging ligt.
Dit had ik inderdaad al gedaan en blijft alsnog zo..
 
Back
Top