Zip SP98 verlichting

Samstruwer

New Member
Goedemorgen,
ik hoop dat iemand mij kan helpen. Gister na het rijden is mijn verlichting uitgevallen. Mijn linker koplamp en mijn achterlicht doen het allebei niet meer, hoewel mijn rechter voorlicht, remlicht, knipperlichten en de rest van de elektra het wel gewoon nog doen. Kan iemand mij hiermee helpen, is dit een fout in de ontsteking? Ik heb alle kabels nagelopen en alles zit goed aangesloten.

Groet Sam
 
Advertisement - register to remove this

Rechter koplamp is dat je grootlicht en gebruik je dan een eventuele aanwezige passing-schakelaar om dit te testen of gewoon de dimlicht/grootlichtschakelaar?
 
Rechter koplamp is dat je grootlicht en gebruik je dan een eventuele aanwezige passing-schakelaar om dit te testen of gewoon de dimlicht/grootlichtschakelaar?
Bij een piaggio zip sp98 & fastrider modellen heb je 2 voorlichten, die kunnen aan en uit. Dit model heeft alleen dimlicht, zit inderdaad een passing-schakelaar bij, alleen die zet de lampen alleen aan en uit.
Post automatically merged:

Na lang zoeken heb ik voor de liefhebber het stroomschema gevonden van een zip sp98, en fastrider modellen. Heb hiervoor wel een klein bedrag moeten betalen, maar wellicht kan iemand anders het ook gebruiken. moto_schem_Piaggio_Zip_50_SSL_scooter.jpg
 
Waarom begin je gewoon niet voor aan en kijk eerst de lampen zelf eens na ?
Vooral als de rest van de verlichting wel werkt.
Zijn de lampjes goed dan verder zoeken en zaken uitsluiten.
Met zo'n schema maak je het veel moeilijker.
 
Waarom begin je gewoon niet voor aan en kijk eerst de lampen zelf eens na ?
Vooral als de rest van de verlichting wel werkt.
Zijn de lampjes goed dan verder zoeken en zaken uitsluiten.
Met zo'n schema maak je het
Dat heb ik natuurlijk al gedaan, allebei de lampjes functioneren nog naar behoren. Wat ik al zei, het remlicht werkt wel, dat is hetzelfde lampje als het dimlicht achter, ik heb ook al een nieuw lampje voor als vervanger erin gedaan, dit werkte ook niet
 
Wat ik al zei, het remlicht werkt wel, dat is hetzelfde lampje als het dimlicht achter
Dit zegt helemaal niks want je remlicht werkt met gelijkspanning van de accu en je achterlicht en koplampen werken met wisselspanning van de stator.
Het enige wat je hieruit kunt concluderen is dat de massaverbinding van je lichtunit achter in orde is.

  • Doet de achtergrondverlichting van je cockpit het wel?
  • Meet je spanning op de zwart/gele draden van je koplamp, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de zwart/gele draad bij je lichtschakelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je lichtschakelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je spanningsregelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je statorconnector, met ingeschakelde verlichting en lopende motor? (wel de connector aangesloten laten)
 
Dit zegt helemaal niks want je remlicht werkt met gelijkspanning van de accu en je achterlicht en koplampen werken met wisselspanning van de stator.
Het enige wat je hieruit kunt concluderen is dat de massaverbinding van je lichtunit achter in orde is.

  • Doet de achtergrondverlichting van je cockpit het wel?
  • Meet je spanning op de zwart/gele draden van je koplamp, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de zwart/gele draad bij je lichtschakelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je lichtschakelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je spanningsregelaar, met ingeschakelde verlichting en lopende motor?
  • Meet je spanning op de grijze draad bij je statorconnector, met ingeschakelde verlichting en lopende motor? (wel de connector aangesloten laten)
De achtergrondverlichting van mijn cockpit doet het wel, ik ga de boel even doormeten.
 
De achtergrondverlichting van mijn cockpit doet het wel, ik ga de boel even doormeten.
Als je dan op het schema kijkt, heb je in iedergeval spanning op de zwart/gele bedrading tot aan de cockpit.
Dus in principe hoef je dan alleen maar op de koplamp te meten, heb je daar dan geen spanning heb je dus ergens een onderbreking in de zwart/gele draad tussen je cockpit en je koplamp en omdat je achterlicht bij je koplamp is afgetakt, brandt deze uiteraard dan ook niet.
 
Back
Top