Zip SP98 lopend bougiehok

Snoozeh

New Member
Beste,
Ik heb een sp98 en die is afgesteld en al laatst ik moet om de paar dagen mijn bougie vervangen omdat de scooter anders niet start of stottert, het is gewoon een lopend bougie hok…
Ik rij mengsmering 1:50 en gebruik castrol rs 2t olie

Ik zie op internet niet echt wat evt mijn probleem zou zijn heb laatst bougiekabel en dop vervangen.

weet iemand van jullie misschien wat het zou kunnen zijn, ik heb fotos toegevoegd van de bougies die niet meer werken of waar die bij stottert. Mijn carb doet laatste tijd ook raarder en de persoon die mijn scooter heeft afgesteld zei dat mijn carb niet klopt, zou het hieraan kunnen liggen?
 

Attachments

  • 71140AE3-C578-4898-BE0E-77DA626444CB.jpeg
    71140AE3-C578-4898-BE0E-77DA626444CB.jpeg
    77.3 KB · Views: 15
  • 7FF631E5-8F67-4DB2-9D29-0E07779F6A1C.jpeg
    7FF631E5-8F67-4DB2-9D29-0E07779F6A1C.jpeg
    83.5 KB · Views: 14
  • F81FD9C1-BEF2-4877-BEDA-543559F45EAC.jpeg
    F81FD9C1-BEF2-4877-BEDA-543559F45EAC.jpeg
    73.6 KB · Views: 15
  • 282C1B97-433E-4F09-AC94-BAA097045598.jpeg
    282C1B97-433E-4F09-AC94-BAA097045598.jpeg
    259.6 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Op het laatste plaatje helemaal rechts. Die rechter bougie ziet er goed uit.. Die linker is te rijk.

Bougies kunnen ook kapot gaan als ze te heet worden. (dan heb je een te warme graad bougie erin zitten)

Zou die BR8ES erin houden.. Die 9 word denk ik niet warm genoeg en brand de bougie dan niet meer goed schoon.
 
Misschien zelfs terug stappen naar de originele warmtegraad 7 als de scooter niet of weinig is opgevoerd.

Koolaanslag geleidt stroom.
Misschien heb je door een te koude bougie (te hoge warmtegraad) te veel koolafzetting tussen de massa en de centrale elektrode van de bougie.
Deze koolafzetting zorgt dan, als het ware, voor een parallel geschakelde weerstand tussen de massa en de centrale elektrode van de bougie waardoor de ontsteekspanning tussen deze centrale elektrode en de massa niet hoog genoeg kan worden.
Gevolg is slechte of geen vonk afhankelijk van de mate van vervuiling.

Kan goed zijn dat de bougies het gewoon weer doen als je in de spleet tussen de centrale elektrode en het schroefdraadgedeelte van de bougie schoon maakt.
Eventueel even de gehele bougie laten weken in pure benzine.
 
Last edited:
Misschien zelfs terug stappen naar de originele warmtegraad 7 als de scooter niet of weinig is opgevoerd.

Koolaanslag geleidt stroom.
Misschien heb je door een te koude bougie (te hoge warmtegraad) te veel koolafzetting tussen de massa en de centrale elektrode van de bougie.
Deze koolafzetting zorgt dan, als het ware, voor een parallel geschakelde weerstand tussen de massa en de centrale elektrode van de bougie waardoor de ontsteekspanning tussen deze centrale elektrode en de massa niet hoog genoeg kan worden.
Gevolg is slechte of geen vonk afhankelijk van de mate van vervuiling.

Kan goed zijn dat de bougies het gewoon weer doen als je in de spleet tussen de centrale elektrode en het schroefdraadgedeelte van de bougie schoon maakt.
Eventueel even de gehele bougie laten weken in pure benzine.
Ik ga er morgen naar kijken als ik er tijd voor heb, een lagere warmtegraad lijkt mij niet aangezien mijn scooter redelijk is opgevoerd er zit als setup een:
- 70cc malossi sport
- polini 19mm carb
- sitoplus
- spruitstuk recht
- malossi e16 powerfilter
- malossi variateur
- polini koppeling speedclutch 3G evolution
 
Een hittegraad 9 is veel te koud, een 7 is beter op zn plaats. 9 zit in snellere setups zoals een speed 7t.
Maar heel goed afgesteld is ie ook niet.als ik die kleur eens bekijk... kan komen door de verkeerde bougie dus ff andere bougie en dan nog eens kijken
 
70 giet is een br9es gwn prima hoor, met een 7 heb je zo een gat in je zuiger
Ik heb gemerkt dat met de br9es mijn scooter binnen 1 dag stilstaat, en de br8es rij ik nu 2 dagen op,(bougiekleuren kan ik nog niet bekijken wil een nieuwe bougie halen maar winkels zijn dicht)
 
als je scooter toch binnen 1 dag stilvalt met een nieuwe fatsoenlijke bougie doe je toch echt wat anders fout kan ik je melden
 
70 giet is een br9es gwn prima hoor, met een 7 heb je zo een gat in je zuiger
Maat wat zeg jij nou weer gekkie hoe hoger het nummer hoe kouder de bougie ik heb in mn 100cc een hittegraad 10 zitten dus een giet 70 met een hittegraad 9 zal eerder fout gaan

Als je uit de buurt komt heb ik.nog wel.een hittegraad 7 bougietje liggen voor je eventueel
 
Maat wat zeg jij nou weer gekkie hoe hoger het nummer hoe kouder de bougie ik heb in mn 100cc een hittegraad 10 zitten dus een giet 70 met een hittegraad 9 zal eerder fout gaan

Als je uit de buurt komt heb ik.nog wel.een hittegraad 7 bougietje liggen voor je eventueel
maat op een dr70 moet je toch echt een br9es hebben op een pia blok :(
 
Back
Top