Zip sp radiateur blijft warm

Samstruwer

New Member
Beste lezers,
Ik heb een zip sp met een DR70 cilinder. De scooter heeft het altijd goed gedaan, maar de laatste tijd valt het mij op dat de scooter warmer en warmer word bij het rijden, het gaat met een stijgende lijn omhoog in een tijdperk van weken.

Ik heb even wat advies nodig. Laatst alle pakkingen vervangen ect omdat ik een nieuwe zuiger ging monteren, heb echter al 10.000km gereden met deze dr70 cilinder, het verbaast mij nog steeds. Nu ben ik bang door resten van de vloeibare pakking, dat de radiateur verstopt zit. Hij koelde altijd erg goed en werd niet warmer dan 60 graden met een temperatuur van 15 graden. Nu is het kouder en word die soms wel 80 graden, dit vind ik vrij hoog. De motor word pas warm na een tijdje rijden en koelt nog wel maar slecht, ik heb ook laatst aan de radiateur gevoeld na een stuk rijden en die werd extreem warm.

Zal het dan toch de radiateur zijn omdat deze warm blijft, of kan het ook de waterpomp zijn

Groet sam
 
Advertisement - register to remove this

Waterpomp zou kunnen, check het snaartje achter je vario eens? Die drijft je waterpomp aan en kan wel eens breken. En verder kan het nooit kwaad je slangen en rad eens schoon te maken van binnen
 
Waterpomp zou kunnen, check het snaartje achter je vario eens? Die drijft je waterpomp aan en kan wel eens breken. En verder kan het nooit kwaad je slangen en rad eens schoon te maken van binnen
Ja vergeten erbij te zeggen, de scooter heeft nieuwe slangen, de cilinder is schoon gemaakt en een nieuwe snaar. Maar de snaar kan het niet zijn want dan koelt bij echter helemaal niet meer
 
Thermostaat nakijken , in een pan water hangen en dan verwarmen en opmeten bij welke temp hij helemaal open staat. Dat de radiateur warm wordt is een teken dat hij wel mee circuleert , zou dus goed moeten wezen. wordt de radiateur door de rijwind gekoeld , of zit er een elektrische fan achter ? Als er een fan achter zit (?) slaat deze dan wel aan als hij warm wordt.
 
De thermostaat kan, in jouw geval zal deze waarschijnlijk niet geheel meer open (kunnen) gaan!
Maar het betreffende snaartje drijft tevens ook de oliepomp aan...
Als hier iets niet klopt qua afstelling en het dus te arm loopt kan de temperatuur al gauw oplopen in een kort tijdsbestek.

Maar goed, dit is vooralsnog een aanname van mijn kant...
Heb je alle slangen en de radiateur ook (intern) gereinigd d.m.v. het een aantal keer goed door te spoelen zodat alle residu verdwenen is!?
Oliepomp en carburateur goed op elkaar afgesteld? (mits deze nog aanwezig is)
En dan heb ik het over de oliepomp en toebehoren.., o.a. de splitterkabel welke vanaf de gashandel naar de carburateur (gasschuif) en (hevel) oliepomp loopt/gaat.

Kan zijn dat de oliepomp niet meer aanwezig is en je de brandstof zelf mengt, maar aangezien je hier niet over rept in de beginpost leek het me wel relevant om dit even mee te nemen, secu te vragen?!
 
Thermostaat nakijken , in een pan water hangen en dan verwarmen en opmeten bij welke temp hij helemaal open staat. Dat de radiateur warm wordt is een teken dat hij wel mee circuleert , zou dus goed moeten wezen. wordt de radiateur door de rijwind gekoeld , of zit er een elektrische fan achter ? Als er een fan achter zit (?) slaat deze dan wel aan als hij warm wordt.
Een dr70 cilinder heeft geen thermostaat! De radiateur word gekoeld door rijwind, er zit geen fan achter de radiateur. Wel kan ik voelen dat de radiateur extreem warm word en dat het lijkt alsof hij slecht koelt door de rijwind.
Post automatically merged:

De thermostaat kan, in jouw geval zal deze waarschijnlijk niet geheel meer open (kunnen) gaan!
Maar het betreffende snaartje drijft tevens ook de oliepomp aan...
Als hier iets niet klopt qua afstelling en het dus te arm loopt kan de temperatuur al gauw oplopen in een kort tijdsbestek.

Maar goed, dit is vooralsnog een aanname van mijn kant...
Heb je alle slangen en de radiateur ook (intern) gereinigd d.m.v. het een aantal keer goed door te spoelen zodat alle residu verdwenen is!?
Oliepomp en carburateur goed op elkaar afgesteld? (mits deze nog aanwezig is)
En dan heb ik het over de oliepomp en toebehoren.., o.a. de splitterkabel welke vanaf de gashandel naar de carburateur (gasschuif) en (hevel) oliepomp loopt/gaat.

Kan zijn dat de oliepomp niet meer aanwezig is en je de brandstof zelf mengt, maar aangezien je hier niet over rept in de beginpost leek het me wel relevant om dit even mee te nemen, secu te vragen?!
Ik rij op mengsmering, dus de oliepomp is afgesloten. De slangen zijn nieuw, zoals vermeld en de setup is niet veranderd, hij is op lange termijn langzaam warmer aan het worden
 
Een dr70 cilinder heeft geen thermostaat! De radiateur word gekoeld door rijwind, er zit geen fan achter de radiateur. Wel kan ik voelen dat de radiateur extreem warm word en dat het lijkt alsof hij slecht koelt door de rijwind.
Post automatically merged:

Ik ken geen enkele cilinder waar een thermostaat in zit. Op sommige standaard cilinders na dan. Denk ook niet dat er standaard op een SP een thermostaat tussen de slangen. Of je moet ergens 3 slangen bij elkaar hebben zitten.

Heb je met die nieuwe slangen monteren gelet op waar wat heeft gezeten en het weer op diezelfde manier aangesloten? Anders werkt je koelsysteem ook niet. En GOED ontlucht? Of tankje vol starten en ff laten draaien? Want Piaggio kan wel ff duren voor het goed ontlucht is.

En nog ff over dat vloeibare pakking in je radiateur verhaal he, hoe krijg je uberhaupt vloeibare pakking of resten hiervan in je koelsysteem?
 
Ik ken geen enkele cilinder waar een thermostaat in zit. Op sommige standaard cilinders na dan. Denk ook niet dat er standaard op een SP een thermostaat tussen de slangen. Of je moet ergens 3 slangen bij elkaar hebben zitten.

Heb je met die nieuwe slangen monteren gelet op waar wat heeft gezeten en het weer op diezelfde manier aangesloten? Anders werkt je koelsysteem ook niet. En GOED ontlucht? Of tankje vol starten en ff laten draaien? Want Piaggio kan wel ff duren voor het goed ontlucht is.

En nog ff over dat vloeibare pakking in je radiateur verhaal he, hoe krijg je uberhaupt vloeibare pakking of resten hiervan in je koelsysteem?
Ja hij is goed ontlucht, er zitten GEEN luchtbellen in de slangen of waar ik kan vinden. Slangen zitten exact op dezelfde plek. En wanneer je vloeibare pakking op de cilinderkop doet zodat je uitsluit dat er koelwater bij de zuiger kan komen, druk je hem erop en kan het zijn dat er een stukje uitsteekt, wanneer deze opdroogt en daarna mee spoelt met het koelwater, kan hij hierdoor dan misschien verstopt raken
 
Ja hij is goed ontlucht, er zitten GEEN luchtbellen in de slangen of waar ik kan vinden. Slangen zitten exact op dezelfde plek. En wanneer je vloeibare pakking op de cilinderkop doet zodat je uitsluit dat er koelwater bij de zuiger kan komen, druk je hem erop en kan het zijn dat er een stukje uitsteekt, wanneer deze opdroogt en daarna mee spoelt met het koelwater, kan hij hierdoor dan misschien verstopt raken
Niet teveel erop smeren volgende keer ;)

Maar mocht je er na je radiateur van binnen schoon te hebben gemaakt nog niet uit zijn dan ga ik ff wat dieper graven in mn grijze massa wat we dan nog kunnen proberen
 
Back
Top