Zip elektra problemen

Pedram

Member
Goeiedag beste leden,

Ik heb een aantal problemen met mijn zip 2takt uit 2009. Deze volgen:

- Wanneer ik mijn contact uit heb vonkt mijn bougie nogsteeds

- Mijn knipperlichten werken niet

- Mijn remlicht werkt niet

Iets meer informatie. Ik heb dus een project scooter gekocht die een hoop aandacht nodig had. Nu heb ik het volgende vervangen wat betreft elektra:

- Nieuwe kabelboom
- Nieuwe onsteking
- Nieuwe accu
- Nieuw knipperlicht schakelaar
- Nieuwe zekering

Helaas heb ik geen multimeter om iets door te meten. Zijn er toevallig simpele oplossingen voor deze problemen? Ook mijn knipperlicht op mn dashboard brand niet. Ik snap er niks van..
 
Advertisement - register to remove this

Zonder meten is niks weten, M.A.W. sorry nee. Maar gelukkig zijn er al multimeters onder een ouderwets joet fl10,- of tegenwoordig 10 euro) verkrijgbaar. Zonder meetgegevens kan ik je niet helpen. (wss een ander ook niet)
Post automatically merged:

multimeterMULTIMETER
 
Als je in de buurt van een action woont, daar heb je al een simpel metertje voor minder dan 5 Euro.
Het is geen top of the shelf ding maar voor dit soort werk ruim voldoende.

https://www.action.com/nl-be/p/3200712/varo-digitale-multimeter/

Lijkt mij inderdaad iets met je contactslot zoals @Brute-Force reeds opmerkte, of verkeert aangesloten of maakt de verkeerde, slecht of geen contact.

Maar inderdaad, lijkt is ......., meten is beter.
 
Als je in de buurt van een action woont, daar heb je al een simpel metertje voor minder dan 5 Euro.
Het is geen top of the shelf ding maar voor dit soort werk ruim voldoende.

https://www.action.com/nl-be/p/3200712/varo-digitale-multimeter/

Lijkt mij inderdaad iets met je contactslot zoals @Brute-Force reeds opmerkte, of verkeert aangesloten of maakt de verkeerde, slecht of geen contact.

Maar inderdaad, lijkt is ......., meten is beter.
Meter is aangeschaft. Koste me 32 euro bij de gamma. Wat moet ik doen? Hoe moet ik zoiets gebruiken?
 
Hieronder staat het schema dat ongeveer overeenkomt met jouw scooter, dan kun je het verhaal ook beter volgen met behulp het schema.

Eerst gaan we kijken of je contactslot wel spanning krijgt en of deze de spanning ook doorgeeft.
  • Keuze schakelaar multimeterop 20 Volt gelijkspanning.
  • Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van je multimeter.
  • Rode meetdraad in de V-aansluiting van je meter.
  • Scooter op contact zetten.
  • Zwarte meetpen prik je op de min-pool van de accu en houdt deze daar gedurende alle metingen hieronder.
  • Meting1: Rode meetpen op de pluspool van de accu, nu moet je minimaal 12,3 Volt meten.
  • Meting2: Rode meetpen op de rode draad bij de zekering.
  • Meting3: rode meetpen op de andere kant van de zekering, hier zit volgens het schema een rode en blauwe draad op.
  • Meting4: Rode meetpen op de rode draad bij het contactslot.
  • Meting5: Rode meetpen op de witte draad bij het contactslot.
Laat de resultaten maar weten, dan zien we verder.

1707237307765.jpeg
 
Hieronder staat het schema dat ongeveer overeenkomt met jouw scooter, dan kun je het verhaal ook beter volgen met behulp het schema.

Eerst gaan we kijken of je contactslot wel spanning krijgt en of deze de spanning ook doorgeeft.
  • Keuze schakelaar multimeterop 20 Volt gelijkspanning.
  • Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van je multimeter.
  • Rode meetdraad in de V-aansluiting van je meter.
  • Scooter op contact zetten.
  • Zwarte meetpen prik je op de min-pool van de accu en houdt deze daar gedurende alle metingen hieronder.
  • Meting1: Rode meetpen op de pluspool van de accu, nu moet je minimaal 12,3 Volt meten.
  • Meting2: Rode meetpen op de rode draad bij de zekering.
  • Meting3: rode meetpen op de andere kant van de zekering, hier zit volgens het schema een rode en blauwe draad op.
  • Meting4: Rode meetpen op de rode draad bij het contactslot.
  • Meting5: Rode meetpen op de witte draad bij het contactslot.
Laat de resultaten maar weten, dan zien we verder.

View attachment 74181
Bedankt voor de reactie, hier volgen de resultaten:

Meting 1: Accu is 12,68 volt

Meting 2: Rode draad geeft 12,68 volt

Meting 3: Geen voltage. 0.0

Meting 4: 12,68 volt

Meting 5: 1/0,9 volt.

Hopelijk kunt u hier wat mee.
 
Oke, dat is dan goed, de accuspanning komt tot op de witte bekabeling die verantwoordelijk is voor de 12V boordspanning.

Vraagje: Heb je de stekker van de olie-sensor ook wel ingestoken of heb je die niet ingestoken omdat je misschien zelf mengt?
Nee heb ik niet ingestoken omdat ik idd zelf meng. Moet die erin zitten?
Post automatically merged:

Nee heb ik niet ingestoken omdat ik idd zelf meng. Moet die erin zitten?
Ook na het insteken van de olie pomp gebeurd er nog steeds hetzelfde. Vonkt zonder contact
Post automatically merged:

Nee heb ik niet ingestoken omdat ik idd zelf meng. Moet die erin zitten?
Post automatically merged:


Ook na het insteken van de olie pomp gebeurd er nog steeds hetzelfde. Vonkt zonder contact
Goed nieuws, Knipperlichten werken!! Maar daar blijft het helaas ook bij
 
Last edited:
Goed nieuws, Knipperlichten werken!!
Het remlicht zou nu ook moeten werken en je elektrische start ook!

Maar daar blijft het helaas ook bij
Dat klopt want ik zei:
Eerst gaan we kijken of je contactslot wel spanning krijgt en of deze de spanning ook doorgeeft.

Nu gaan we beginnen met de kill-functie van de cdi.
Daarvoor gaan we meten of de groene draad van de cdi aan massa wordt gelegd als het contactslot uit wordt gezet.

Doe het volgende:
  • Keuze schakelaar multimeterop op het laagste Ohm-bereik.
  • Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van je multimeter.
  • Rode meetdraad in de aansluiting van je meter met het Ohmega tekentje ernaast .
  • Meting1: houd beide meetpennen goed tegen elkaar, de meten moet nu 0 Ohm aangeven in praktijk is dit meestal 0,1 a 0,3 Ohm
  • Scooter niet op contact zetten.
  • Stekker uit de CDI trekken.
  • Zwarte meetpen prik je op de min-pool van de accu en houdt deze daar gedurende alle metingen hieronder.
  • Meting2: Rode meetpen op de groene draad van de cdi-stekker.
  • Scooter wel op contact zetten.
  • Meting3: Rode meetpen op de groene draad van de cdi-stekker.
Laat de resultaten maar weten.
 
Het remlicht zou nu ook moeten werken en je elektrische start ook!


Dat klopt want ik zei:


Nu gaan we beginnen met de kill-functie van de cdi.
Daarvoor gaan we meten of de groene draad van de cdi aan massa wordt gelegd als het contactslot uit wordt gezet.

Doe het volgende:
  • Keuze schakelaar multimeterop op het laagste Ohm-bereik.
  • Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van je multimeter.
  • Rode meetdraad in de aansluiting van je meter met het Ohmega tekentje ernaast .
  • Meting1: houd beide meetpennen goed tegen elkaar, de meten moet nu 0 Ohm aangeven in praktijk is dit meestal 0,1 a 0,3 Ohm
  • Scooter niet op contact zetten.
  • Stekker uit de CDI trekken.
  • Zwarte meetpen prik je op de min-pool van de accu en houdt deze daar gedurende alle metingen hieronder.
  • Meting2: Rode meetpen op de groene draad van de cdi-stekker.
  • Scooter wel op contact zetten.
  • Meting3: Rode meetpen op de groene draad van de cdi-stekker.
Laat de resultaten maar weten.
Sorry voor de late reactie. Het probleem is inmiddels verholpen. Door het aansluiten van de olietank zijn waren alle problemen verholpen behalve het vonk probleem. Deze ben ik na gaan lopen waarna ik erachter kwam dat mijn contactslotstekker was gebeund, kwam van een andere kabelboom en js draadje op draadje vast gemonteerd op deze kabelboom. De groene draad was hierbij niet goed aangesloten. Dit heb ik vervolgens wel gedaan en hierdoor werd het probleem verholpen. Bedankt voor de hulp!
 
Back
Top