Zip elektra probleem

BeunhaasSven

New Member
Beste Forum leden,

Ik heb laatst een zip 4takt uit 2011 van een kennis overgenomen om aan de praat te krijgen, dat is deels gelukt. Alleen zit ik nu met een elektra probleem.
De toeter werkt, achterlamp werkt en voorlamp werkt deels. (kan alleen aan of uit zonder dat de achterlamp ook uit gaat). Alleen werken de knipperlichten, remlicht en startmotor niet. Nu heb ik getest of de spanningsregeleraar werkt door middel van de multimeter op de accu te zetten wanneer de scooter loopt/ gas geeft. De waarde stijgt dan naar max 14.4 ampere, dus dat zit prima.

Aan de hand van een vorig forum heb ik een stappenplan van sparky gevolgd.
  • Zet de scooter op contact zodat de accu belast wordt.
  • Steek de zwarte meetdraad van de multimeter in de com-aansluitbus van de multimeter.
  • Steek de rode meetdraad van de multimeter in de V-aansluitbus van de multimeter.
  • Zet de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hier beneden.
  • Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
  • Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2, je kunt meten op het metalen stripje links van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3, je kunt meten op het metalen stripje rechts van het nummer 10.
  • Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4, dit kun je doen met de zogenaamde backprobe methode, zie plaatje hier beneden.
  • Prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5, ook weer met de backprobe methode.
  • Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6, ook weer met de backprobe methode.
Maak in je volgende post een overzichtje met hierop M1 t/m M6 en de gemeten waardes, aan de hand daarvan kijken we wat er verder moet gebeuren.

Hieruit heb ik de volgende gegevens
M1 12.4V
M2 12.4V
M3 12.4V
M4 12.4V
M5 12.4V
M6 0V


Heeft iemand nog enig idee wat ik nog meer kan nakijken/ meten?

Groet Sven
 
Advertisement - register to remove this

Gekkie, 14.4 ampere?
Volt zal je bedoelen.
Je stator lijkt goed te zijn, want de gelijkrichter/spanningsregelaar laat 14,4 volt zien. Wat overigens aan de hoge kant is.
wanneer je knipperlichten en startmotor het niet doen is er iets met de accu of de stroomtoevoer van de accu naar de gelijkrichter/spaningsregelaar. Of de spanningsregelaar is niet goed meer. Want wanneer deze zijn stroom krijgt, stuurt ie een pulserend signaal via de schakelaar op je stuur naar de knippers voor en achter.
M6 zou met contact uit geen 12 volt moeten geven. Maar wel met contact aan, want dan is ie verbonden met de rode of rood zwarte draad die 12 volt levert vanuit de accu. En dat is M5 die altijd 12 volt levert vanuit de accu, of via wit die komt vanaf de gelijkrichter bij draaiende motor.
Wanneer wit, bij contact aan wel stroom geeft en een aantal zaken het nog niet doen, behalve de toeter, dan is er iets met zwart wit die langs de startbeveiliging loopt in de remhandles en ook de stroom naar het startrelais geeft.
Wanneer de dunne zwart/wit draad dus geen spanning krijgt verklaart dat het niet werken van het startrelais, en het niet werken van het remlicht.
Wanneer je dus contact aan hebt, start en je hoort geen klik, dan is je startrelais stuk, of de groen/zwarte draad ernaar toe geleid of krijgt geen stroom van de zwart/witte. Dat is de meest waarschijnlijke boosdoener.
Wanneer het knipperlicht niet werkt: er komt geen pulserend signaal uit de gelijkrichter, of de schakelaar op het stuur is niet goed, krijgt het signaal niet door of de draadjes vanuit de schakelaar naar de knippers zijn beiden kapot.
Je kan de blauw zwarte draad die de pulserende stroom voor de knippers levert bij de schakelaar op het stuur meten met contact en knippers aan. Wanneer je dan geen wisselnd signaal meet, is de knipper installatie in de gelijkrichter vermoedelijk kapot.
Wanneer het goed is, zal je koplamp alleen branden wanneer de motor loopt, net zoals het achterlicht, en niet wanneer de motor uit staat.
En het loont ook de moeite om het achterlicht/remlicht even los te maken. Het lampje kan voor de helft stuk zijn en de andere helft niet.
Mijn ervaring is dat knipperlichten langer heel blijven, maar controleer die voor de zekerheid ook even.

Ik geef je nog een overzicht van de draadjes en waarvoor ze zijn.


Kabelboom oude ZIP

Het contact slot heeft twee dunne en twee dikke draden:

Zwart en groen die uit de bobine stekker komen. Wanneer het contact aan staat is er geen verbinding tussen groen en zwart. Zwart is een aarde, die ook met de gelijkrichter verbonden is. Door groen te aarden, doet de bobine het niet meer. Groen heeft verbinding met de bobine stekker.

Verder is er een dikke rode kabel die naar de accu gaat, en de dikke witte, die de gelijkgerichte stroom aan de accu levert.

Wanneer contact aan staat, is er een verbinding tussen de witte en rode. Dat is logisch. Wanneer de motor niet draait is de witte draad een geschakelde plus bij contact aan, en geeft de accu over deze witte draad stroom.

Is de motor aan, dan zal de witte draad de accu van stroom voorzien, opladen, via het contactslot naar rood naar de accu.

Uit de ontsteking achter het vliegwiel en uit de pickup komen twee draden:

Een bruine vanaf de pickup, en een zwarte vanaf de stator die een wisselstroom doorgeeft voor de werking van de bobine, het licht en via de gelijkrichter voor het opladen van de accu. De bruine draad geeft steeds een ‘seintje’, een puls aan de cdi die dan de bougie laat vonken.
Via een stekker vlak bij het vliegwiel gaat de bruine draad verder als bruin, naar de CDI. De zwarte draad van de stator gaat verder als grijs/blauw. Hij splitst zich in 2-en gaat met de bruine draad naar de CDI. Maar ook gaat ie verder , onder de treeplank door en dan omhoog naar de gelijkrichter op het balhoofd.

  • Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt:

  • dun blauw/zwart: die levert de pulserende stroom voor de knipperlichten bij contact aan, ook al loopt de motor niet. De clignoteur lijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten!
  • En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot. Aarde
  • Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. Een geschakelde plus die stroom levert ook al draait de motor niet. Alleen bij geladen accu.
  • Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden. Deze draad gaat eerder ook naar de bobine die dan werkt, ook al is de accu leeg.
  • Een geel zwarte: levert alleen stroom wanneer de motor draait. Voor de koplamp (groot en dimlicht), lichtjes achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter, het verklikkerlicht voor grootlicht, het achterlicht, en de choke.

Startknop: groen/zwart loopt naar start relais, en krijgt voeding van zwart/wit, in de start schakelaar. Dezelfde zwart wit als in de remlichtschakelaars.
In startrelais maakt zwart aarde.

Nou, wanneer Sparky nog even zijn licht laat schijnen, komt het vast goed.
Succes!
 
Back
Top