BeunhaasSven
New Member
Beste Forum leden,
Ik heb laatst een zip 4takt uit 2011 van een kennis overgenomen om aan de praat te krijgen, dat is deels gelukt. Alleen zit ik nu met een elektra probleem.
De toeter werkt, achterlamp werkt en voorlamp werkt deels. (kan alleen aan of uit zonder dat de achterlamp ook uit gaat). Alleen werken de knipperlichten, remlicht en startmotor niet. Nu heb ik getest of de spanningsregeleraar werkt door middel van de multimeter op de accu te zetten wanneer de scooter loopt/ gas geeft. De waarde stijgt dan naar max 14.4 ampere, dus dat zit prima.
Aan de hand van een vorig forum heb ik een stappenplan van sparky gevolgd.
Hieruit heb ik de volgende gegevens
M1 12.4V
M2 12.4V
M3 12.4V
M4 12.4V
M5 12.4V
M6 0V
Heeft iemand nog enig idee wat ik nog meer kan nakijken/ meten?
Groet Sven
Ik heb laatst een zip 4takt uit 2011 van een kennis overgenomen om aan de praat te krijgen, dat is deels gelukt. Alleen zit ik nu met een elektra probleem.
De toeter werkt, achterlamp werkt en voorlamp werkt deels. (kan alleen aan of uit zonder dat de achterlamp ook uit gaat). Alleen werken de knipperlichten, remlicht en startmotor niet. Nu heb ik getest of de spanningsregeleraar werkt door middel van de multimeter op de accu te zetten wanneer de scooter loopt/ gas geeft. De waarde stijgt dan naar max 14.4 ampere, dus dat zit prima.
Aan de hand van een vorig forum heb ik een stappenplan van sparky gevolgd.
- Zet de scooter op contact zodat de accu belast wordt.
- Steek de zwarte meetdraad van de multimeter in de com-aansluitbus van de multimeter.
- Steek de rode meetdraad van de multimeter in de V-aansluitbus van de multimeter.
- Zet de keuzeschakelaar van de multimeter op 20V gelijkspanning.
- Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hier beneden.
- Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
- Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2, je kunt meten op het metalen stripje links van het nummer 10.
- Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3, je kunt meten op het metalen stripje rechts van het nummer 10.
- Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4, dit kun je doen met de zogenaamde backprobe methode, zie plaatje hier beneden.
- Prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5, ook weer met de backprobe methode.
- Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6, ook weer met de backprobe methode.
Hieruit heb ik de volgende gegevens
M1 12.4V
M2 12.4V
M3 12.4V
M4 12.4V
M5 12.4V
M6 0V
Heeft iemand nog enig idee wat ik nog meer kan nakijken/ meten?
Groet Sven