Zip cilinderkop vervangen

SDG.ZIP2000

New Member
Ik heb heel mijn scooter uit elkaar gehaald om er nieuwe onderdelen op te zetten, ik heb uiteindelijk ook mijn cilinderkop vervangen omdat ik het draadeind van me uitlaat had afgebroken. Alleen weet ik dus niet of ik de cilinderkop met de ketting goed terug heb gezet. Ik heb aan mijn achterwiel gedraaid zodat de zuiger weer helemaal boven staat en het tandwiel op tijd gezet en toen de ketting weer eromheen gedaan. De scooter heeft 2 maanden stilgestaan. En heb denk ik wel 10 minuten geprobeerd de scooter weer te laten werken alleen is dat nog niet gelukt. Ik weet dus nu niet of die niet start omdat de cilinderkop er niet goed opzit of dat ik me carburateur misschien moet schoonmaken of misschien nieuwe benzine erin moet doen. Maar zou de scooter gewoon starten al zit de cilinderkop er niet goed op?
 
Advertisement - register to remove this

Voorop gesteld dat alles op tijd staat , heb je een vonk?
En heb je met monteren de slappe kant van de ketting aan de kant van de spanner gedaan , zodat de trekkende kant van de ketting strak staat , op het nokkenas tandwiel ? En heb je ook na het monteren eerst aan het vliegwiel , de krukas een paar keer rond gedraaid , om te voelen of hij vrij loopt ? Wordt de carb gevuld met benz ? Heb je compressie , zo ja hoeveel . En wordt je bougie nat na het starten ? Geeft hij teken van leven met een beetje remmenreiniger , als je dat in de carb spuit ? Als de cil kop er niet goed opzit start hij niet , op spanning en kruislings aandraaien , en goed op tijd zetten , is wel belangrijk .
 
Voorop gesteld dat alles op tijd staat , heb je een vonk?
En heb je met monteren de slappe kant van de ketting aan de kant van de spanner gedaan , zodat de trekkende kant van de ketting strak staat , op het nokkenas tandwiel ? En heb je ook na het monteren eerst aan het vliegwiel , de krukas een paar keer rond gedraaid , om te voelen of hij vrij loopt ? Wordt de carb gevuld met benz ? Heb je compressie , zo ja hoeveel . En wordt je bougie nat na het starten ? Geeft hij teken van leven met een beetje remmenreiniger , als je dat in de carb spuit ? Als de cil kop er niet goed opzit start hij niet , op spanning en kruislings aandraaien , en goed op tijd zetten , is wel belangrijk .
Ik heb een vonkje van de bougie. ik weet niet wat je bedoelt met slappe kant van de ketting maar de ketting stond strak toen ik alles terug monteerde. Het vliegwiel draait betekent dat dan ook dat de krukas vrij loopt? Hoe kan ik zien of de carburateur wordt gevuld met benzine vanaf buiten?i Ik weet alleen wel dat de benzine wel door het slangetje gaat? Ik heb compressie weet alleen niet hoeveel. Me bougie wordt een heel klein beetje nat na het proberen te starten. De scooter hoor je gewoon goed dus hoe bedoel je met geeft hij teken van leven? En als het goed is heb ik die laatste paar dingen allemaal gedaan. Hier nog een video van wat voor geluid de scooter maakt.
 

Attachments

  • 20230913_203833.zip
    42.3 MB · Views: 7
hoe bedoel je met geeft hij teken van leven
Dat je hoort dat hij op eigen kracht wil lopen (aanslaan)
Als je de ketting op de tandwielen hebt gelegd , dan moet de trekkende kant van de ketting , strak blijven staan , de slappe kant zit altijd aan de ketting spanner , deze spant de ketting automatisch . Net als bij een fiets ketting , heb je als je trapt ook een strakke kant .
 
Dat je hoort dat hij op eigen kracht wil lopen (aanslaan)
Als je de ketting op de tandwielen hebt gelegd , dan moet de trekkende kant van de ketting , strak blijven staan , de slappe kant zit altijd aan de ketting spanner , deze spant de ketting automatisch . Net als bij een fiets ketting , heb je als je trapt ook een strakke kant .
Ik weet zeker dat de ketting er goed opzit zoals jij het beschrijft. Alleen wilt de scooter niet starten. Het enige wat ik nog heb geprobeerd is een andere bougie erin te doen maar dat heeft helemaal niks geholpen. Misschien carburateur ff schoonmaken en nieuwe benzine indoen of misschien zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
 
>Heb je bij het vervangen van de cilinderkop ook de tuimerlaars en assen gemonteerd? Anders doen je kleppen niets...
> er zitten twee slangetjes aan je carburateur die naar de automatische benzine kraan lopen. Wanneer die verwisseld worden komt er geen benzine naar je carburateur. Wanneer je wat langer aan het starten bent, en de motor slaat niet aan, dan zou de bougie kletsnat moeten worden.
> wanneer je het vliegwiel eraf hebt gehad, zit de spie dan weer in de spiebaan van het vliegwiel?
> met dit warme weer is het haast ondenkbaar dat de motor zonder choke niet zou starten. Wanneer je remmenreiniger in de carburateur spuit, zou die dan toch wel aan moeten slaan. (Wel eerst de luchtfilterslang van de carb afhalen) Dan kun je bij starten ook voelen of de carb aan je hand zuigt.
> klopt het dat je de carterhelften aan beide kanten van de kruksas niet los hebt gehad?
Succes!
 
>Heb je bij het vervangen van de cilinderkop ook de tuimerlaars en assen gemonteerd? Anders doen je kleppen niets...
> er zitten twee slangetjes aan je carburateur die naar de automatische benzine kraan lopen. Wanneer die verwisseld worden komt er geen benzine naar je carburateur. Wanneer je wat langer aan het starten bent, en de motor slaat niet aan, dan zou de bougie kletsnat moeten worden.
> wanneer je het vliegwiel eraf hebt gehad, zit de spie dan weer in de spiebaan van het vliegwiel?
> met dit warme weer is het haast ondenkbaar dat de motor zonder choke niet zou starten. Wanneer je remmenreiniger in de carburateur spuit, zou die dan toch wel aan moeten slaan. (Wel eerst de luchtfilterslang van de carb afhalen) Dan kun je bij starten ook voelen of de carb aan je hand zuigt.
> klopt het dat je de carterhelften aan beide kanten van de kruksas niet los hebt gehad?
Succes!
Ik weet niet hoe het komt ik had voor 50 euro een blok op marktplaats gekocht om een vervang te krijgen voor me cilinderkop. Alleen de bougie van dat gekochte blok zag er beter uit dus had die maar erin gedaan. Nu heb ik ze gisteravond na niet starten maar omgewisseld en ik probeer hem vanochtend elektrisch te starten, ik duw die knop 1 seconden in en hij start. Mag een bougie niet in de regen komen of ligt het dan gewoon aan de bougie?
 
Back
Top