Zip 4t 3v e4 80cc motorlampje gaat niet uit

Kerem

New Member
Ik heb sinds dat ik een Turbokit uitlaat gemonteerd heb op mijn zip 4t 3v e4 80cc (Full Malossi) de hele tijd een motorlampje. Motorlampje gaat pas aan als ik even heb gereden, dus niet gelijk bij het starten(heel soms bij starten al). Als ik m uitlees met mijn obd staat er storingscode P0132 dus lambda sensor B1 S1: signaal te hoog. Ik heb dus nog net de lambda sensor vervangen, maar geeft nog steeds zelfde storing aan. Weet iemand waar het aan kan liggen? Heb ook gelijk mijn pakking veranderd. Oh ja en als ik die code verwijder komt het steeds weer terug. Ik had dit allemaal niet bij mn originele uitlaat, maar ik begrijp niet hoe dit allemaal kan door het te vervangen met een passende nieuwe uitlaat. Hij loopt ook best onrustig stationair lijkt net alsof ik gas geef en weer los laat... Soms valt die stationair zelfs uit. Reageert bij koude blok ook best laat op gas. Ik hoop dat ik jullie genoeg heb geïnformeerd en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.
 

Attachments

  • IMG_20231210_140410497.jpg
    IMG_20231210_140410497.jpg
    145.3 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Zet je oude uitlaat er weer eens op en je weet of dit euvel ook echt aan de uitlaat ligt.
Zit de sensor op dezelfde plaats als in de oude uitlaat en ook even diep?

Dat het signaal van de 02-sensor te hoog is, hoeft niet persee aan de sensor zelf te liggen.
Het kan ook zijn dat van het verbrande mengsel geen jota klopt en deze waarde buiten de specs valt die het zou moeten zijn.
 
Met Sparky denk ik ook aan dat de sonde mogelijk in een andere gas stroom zit dan waar die voor ontworpen is.
Maakt de temperatuur in de uitlaat nog iets uit?
Ik vermoed dat de temperatuur in de turbokit uitlaat lager is dan de standaard uitlaat, omdat deze laatste meer weerstand geeft.
De sonde heeft een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. Er is zelfs sprake van een elektrische verwarming die erin verwerkt is!
In deze hoek zit dus ook nog mogelijke oorzaak. Aan jou de vraag: wat betekent een te hoog signaal van de sonde? Te rijk of te arm.
Maar ook: zou je de temperatuur van de uitlaatbocht op kunnen meten met zo'n laser-tempmeter?
Dat de motor onregelmatig loopt is te verklaren als een zoeken naar de goede mengsel verhouding door de ECU. de ECU komt daar niet uit en begint steeds weer een nieuwe correctie poging.
Intuïtief denk ik dat het mengsel met de turbokit uitlaat rijker moet staan dan met de standaard uitlaat. En wanneer het de ECU niet lukt om dit bij te regelen moet je maar eens proberen om de luchttoevoer door het aanzuigrubber/luchtfilter te verkleinen.
Wanneer het lampje dan uit blijft en de motor mooi stationair draait ben je een stap verder.
Doordat de Turbokit uitlaat minder weerstand geeft, er minder tegendruk in het uitlaatkanaal van de cilinderkop heerst, zou het kunnen dat er misschien wel meer onverbrand mengsel de uitlaat in schiet, in de paar graden van de krukasomwenteling dat zowel de inlaatklep als de uitlaatklep beiden openstaan. En dan zou de sonde een te rijk mengsel kunnen detecteren, te veel zuurstof over.
 
Wat bedoel je precies met het luchttoevoer te verkrijgen? Gewoon een kleinere maat ofzo? Ben nog niet echt een pro ofzo, ik probeer zoveel mogelijk te leren.
Met Sparky denk ik ook aan dat de sonde mogelijk in een andere gas stroom zit dan waar die voor ontworpen is.
Maakt de temperatuur in de uitlaat nog iets uit?
Ik vermoed dat de temperatuur in de turbokit uitlaat lager is dan de standaard uitlaat, omdat deze laatste meer weerstand geeft.
De sonde heeft een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. Er is zelfs sprake van een elektrische verwarming die erin verwerkt is!
In deze hoek zit dus ook nog mogelijke oorzaak. Aan jou de vraag: wat betekent een te hoog signaal van de sonde? Te rijk of te arm.
Maar ook: zou je de temperatuur van de uitlaatbocht op kunnen meten met zo'n laser-tempmeter?
Dat de motor onregelmatig loopt is te verklaren als een zoeken naar de goede mengsel verhouding door de ECU. de ECU komt daar niet uit en begint steeds weer een nieuwe correctie poging.
Intuïtief denk ik dat het mengsel met de turbokit uitlaat rijker moet staan dan met de standaard uitlaat. En wanneer het de ECU niet lukt om dit bij te regelen moet je maar eens proberen om de luchttoevoer door het aanzuigrubber/luchtfilter te verkleinen.
Wanneer het lampje dan uit blijft en de motor mooi stationair draait ben je een stap verder.
Doordat de Turbokit uitlaat minder weerstand geeft, er minder tegendruk in het uitlaatkanaal van de cilinderkop heerst, zou het kunnen dat er misschien wel meer onverbrand mengsel de uitlaat in schiet, in de paar graden van de krukasomwenteling dat zowel de inlaatklep als de uitlaatklep beiden openstaan. En dan zou de sonde een te rijk mengsel kunnen detecteren, te veel zuurstof over.
 
Goed lezen, want ik schrijf verkleinen ipv verkrijgen. ;)
Bijvoorbeeld: luchtfilterslang losmaken van gasklephuis.
Dan starten. Met een pasje, bv rijbewijs of betaalpas kun je dan de inlaat voor de lucht meer of minder afdekken en kijken hoe de stationair reageert.

An ordinary oxygen sensor is really more of a rich/lean indicator because its output voltage jumps up to 0.8 to 0.9 volts when the air/fuel mixture is rich, and drops to 0.3 volts or less when the air/fuel mixture is lean.

Je zou dus een multimeter kunnen zetten op de signaaldraad van de O2 sensor. (Bij mij is die groen)
Wanneer je dan de motor laat lopen, kun je kijken op welke waarde die het meeste staat. Normaal bij dit type sonde is dat de waarde steeds even verspringt tussen bijna niets tot bijna 1 volt.

Ingewikkeld allemaal.
 
Haha klopt ga ik doen. Ohja... Mijn monteur had een gat gemaakt in die buis bij mijn gasklephuis omdat die dan niet startte zonder vol gas te geven. En als die dan startte liep die heel moeilijk stationair.
Post automatically merged:

IMG_20231115_123426327.jpg
 
Op die plek een gaatje boren heeft als doel om het mengsel rijker te maken.
Met vooral invloed op het stationair toerental.
Geen gekke gedachte van je monteur, maar het lijkt niet nauwkeurig af te stellen.
 
Back
Top