Hier een aantal puntjes om je een beter inzicht te krijgen in het verschil voordelen/nadelen.
Naar mijn mening is injectie vele malen beter dan een carburateur, andere op dit forum denken hier anders over.
Injectie is naar mijn mening moderner, schoner en bedrijfszekerder.
Brandstofvoorziening en ontsteking wordt onder elke omstandigheid nauwkeurig geregeld door een centrale computer die men ECU noemt.
Om de ontsteking en de brandstofvoorziening te regelen maakt deze ECU gebruik van een aantal sensoren.
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder en volgens vele hier op het forum dus ook storingsgevoeliger, al ben ik het daar niet mee eens, kijk maar eens naar de problemen met carburateurs.
Een carburateur wordt/moet bij elke beurt opnieuw ingeregeld worden maar staat nooit in alle gevallen optimaal. (denk aan buiten temperatuur, motor temperatuur, luchtdruk etc etc.....
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder.
Een ECU is geen goedkoop item zoals bijvoorbeeld een aftermarket cdi.
Mijn mening:
Wil je een moderne, zuinige en bedrijfszekere scooter maar wil je niet sneller dan de toegestande 45 kmpu, neem een injectie.
Wil je een zuinige en bedrijfszekere scooter en wil je iets sneller dan de 45 kmpu neem een 4-takt met carburateur. (<Euro 4)
Wil je een opgevoerde scooter, die laat zeggen 60+ rijdt, en rijdt je nooit in milieuzones neem een 2-takt met carburateur.