Zip 4T 2v, 3v? injectie, carburateurs? Wat moet ik nemen

StenB

Member
Hallo, Mijn naam is Sten en ik heb een aantal vragen. Ik ben namelijk van plan binnenkort een scooter te kopen. Nu heb ik wat research gedaan en ben ik er achter gekomen dat er heel veel verschillende soorten Piaggo Zip scooters zijn. Mijn vraag is dan ook: Wat moet ik nou nemen? Ik wil gaan voor een brom scooter die niet harder gaat dan 54km/h een 2T is niks voor mij denk ik dus dan maar een 4T. Nu heb ik ook dingen gelezen over 4T2V en 4T3V. wat is hierbij nou het verschil? Ook heb ik gelezen dat je een carburateur hebt en injectie (Iget). Wat is het verschil hier tussen. Zoals je ziet ben ik nog niet echt bekend in de scooter wereld en heb ik ook redelijk lang naar antwoorden op deze vragen gezocht. Helaas niet heel veel over kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn vragen.

Met vriendelijke groet,
Sten Bos
 
Advertisement - register to remove this

4T2V = Een 4takt 2 klepper (V staat voor deze als VALVE in het engels) Dus dan heb je 1 inlaat klep en 1 uitlaat klep.. Nadeel van deze blokken is dat ze sloom zijn met optrekken.(weinig vermogen uit std cilinder te halen)(enigste optie is een grotere boring monteren) En bedrijfstoerental ligt volgens mij ook iets lager.. Ze worden soms als goedkopere alternatief gebruikt voor het 4 valve motor blok.

4T4V = Een 4takt 4 klepper. Dan heb je 2 x een inlaat klep en 2x een uitlaat klep.. Naar mijn idee kan je hier meer vermogen uithalen..
Blok zal wat met meer pit lopen. Wat sneller optrekken denk ik, draait een wat hoger bedrijfstoerental.

4T3V = Een 4takt 3 klepper motor. Dan heb je 2 inlaat kleppen en 1 uitlaat klep.. Waarschijnlijk is het een goedkoper alternatief voor een 4 klepper blok. Zal wel ongeveer tussen een 2v en 4 valve in zitten kwa prestaties die eruit komen.


Een carburateur is zoals die op alle oudere scooters ook zat. Maar is er na ook nog een elektrische carburateur gekomen.. (schijnt goedkoper te zijn dan een volwaardig injectie systeem.. Injectie is dat je geen carburateur meer hebt, maar dan word dan een gasklephuis. Injectie spuit dan benzine in de cilinder. Schijnt betrouwbaarder te zijn dan een carburateur omdat een inject de brandstof in koudere dagen zelf wat kan bij regelen, terwijl de afstelling bij de carburateur altijd een vaste waarde heeft.



3 valve kop

550x516.jpg



2valve kop
cilinderkop-compl-piaggio-zip-lx-fly-liberty-4t-2v-88772-nl-G.jpg



4valve kop

4valve.jpg
 
Last edited:
Hallo, bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp is injectie dus betrouwbaarder en dus beter. Wel zie ik veel reacties onder tiktok video's van dat injectie slecht is. Dit is dus niet het geval?
 
Hier een aantal puntjes om je een beter inzicht te krijgen in het verschil voordelen/nadelen.

Naar mijn mening is injectie vele malen beter dan een carburateur, andere op dit forum denken hier anders over.
Injectie is naar mijn mening moderner, schoner en bedrijfszekerder.
Brandstofvoorziening en ontsteking wordt onder elke omstandigheid nauwkeurig geregeld door een centrale computer die men ECU noemt.
Om de ontsteking en de brandstofvoorziening te regelen maakt deze ECU gebruik van een aantal sensoren.
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder en volgens vele hier op het forum dus ook storingsgevoeliger, al ben ik het daar niet mee eens, kijk maar eens naar de problemen met carburateurs.
Een carburateur wordt/moet bij elke beurt opnieuw ingeregeld worden maar staat nooit in alle gevallen optimaal. (denk aan buiten temperatuur, motor temperatuur, luchtdruk etc etc.....
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder.
Een ECU is geen goedkoop item zoals bijvoorbeeld een aftermarket cdi.

Mijn mening:
Wil je een moderne, zuinige en bedrijfszekere scooter maar wil je niet sneller dan de toegestande 45 kmpu, neem een injectie.
Wil je een zuinige en bedrijfszekere scooter en wil je iets sneller dan de 45 kmpu neem een 4-takt met carburateur. (<Euro 4)
Wil je een opgevoerde scooter, die laat zeggen 60+ rijdt, en rijdt je nooit in milieuzones neem een 2-takt met carburateur.
 
Maar met een carburateur kan je meer "spelen" met de afstelling.
Bijvoorbeeld Kymco Like snor 2V, gladde variobus erin gezet en hij loopt gelijk ruim 45 ipv exact 25 op de teller, kabellus doorgeknipt van de cdi en hij gaat ruim 50.
Idem met de Vespa's (brom)4V, die we hebben, varioring eruit, onbegrensde CDI, Malossi multivar en ze lopen 60, en dat is een stuk prettiger als je op de rijbaan moet rijden.
En in de carburateurs wat grotere sproeiers.
2 Takt is ook leuk, hebben we ook maar dat is weer een ander verhaal.
Een injectie is (nog) moeilijk op te voeren en het kost ook nog eens veel geld.
 
Hier een aantal puntjes om je een beter inzicht te krijgen in het verschil voordelen/nadelen.

Naar mijn mening is injectie vele malen beter dan een carburateur, andere op dit forum denken hier anders over.
Injectie is naar mijn mening moderner, schoner en bedrijfszekerder.
Brandstofvoorziening en ontsteking wordt onder elke omstandigheid nauwkeurig geregeld door een centrale computer die men ECU noemt.
Om de ontsteking en de brandstofvoorziening te regelen maakt deze ECU gebruik van een aantal sensoren.
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder en volgens vele hier op het forum dus ook storingsgevoeliger, al ben ik het daar niet mee eens, kijk maar eens naar de problemen met carburateurs.
Een carburateur wordt/moet bij elke beurt opnieuw ingeregeld worden maar staat nooit in alle gevallen optimaal. (denk aan buiten temperatuur, motor temperatuur, luchtdruk etc etc.....
Een injectiemodel is door deze ECU en sensoren wel veel ingewikkelder.
Een ECU is geen goedkoop item zoals bijvoorbeeld een aftermarket cdi.

Mijn mening:
Wil je een moderne, zuinige en bedrijfszekere scooter maar wil je niet sneller dan de toegestande 45 kmpu, neem een injectie.
Wil je een zuinige en bedrijfszekere scooter en wil je iets sneller dan de 45 kmpu neem een 4-takt met carburateur. (<Euro 4)
Wil je een opgevoerde scooter, die laat zeggen 60+ rijdt, en rijdt je nooit in milieuzones neem een 2-takt met carburateur.
Heel erg bedankt voor je antwoord :). Als ik het dus goed begrijp is het lastig om een injectie op te voeren. Maar wat zou het ongeveer kosten als je een 4T injectie zip 54km/h wilt laten rijden.
 
Ik weet niet wat je van plan bent te kopen een brom of een snor.
Maar ik wil je even meegeven dat de helmplicht voor snorfietsen eraan komt, mocht je dit nog niet weten.
 
Ik weet niet wat je van plan bent te kopen een brom of een snor.
Maar ik wil je even meegeven dat de helmplicht voor snorfietsen eraan komt mocht je dit nog niet weten.
Ik zat idd te denken aan een brom ivm helmplicht... ik dacht als je dan toch een helm op moet kan je net zo goed een "legaal" hardere scooter kopen
 
Ik persoonlijk haat alles aan injectie


Ik persoonlijk niet.. Het is alleen dat het een gesloten eco systeem is dat injectie dat je er zelf weinig aan kan doen..
Terwijl je met een carburateur alles zelf in de hand hebt.

Ook zijn die nieuwere injectie systemen zo opgebouwd dat je niet harder kan dan wat in gesteld staat vanuit de fabriek..
Wil je sneller met injectie moet je allerlei wegen bewandelen en dan vaak is het resultaat er nog niet.. ..
 
En dat je waarschijnlijk door het geluid meer gaat opvallen dan bij andere scooters die wel OEM uitlaat hebben..
Kans dat oom agent je toch even wilt beproeven en je aan de kant van de weg zet. Of de agent heeft ze mening al klaar en word het gewoon een WOK wegens te veel geluid.
 
En dat je waarschijnlijk door het geluid meer gaat opvallen dan bij andere scooters die wel OEM uitlaat hebben..
Kans dat oom agent je toch even wilt beproeven en je aan de kant van de weg zet. Of de agent heeft ze mening al klaar en word het gewoon een WOK wegens te veel geluid.
moeten ze niet eerst het geluid daadwerkelijk meten voordat ze je een wok mogen geven?
 
Ik denk dat ik voor de 4T3V of 4T2V ga. Deze zijn waarschijnlijk niet meer nieuw te krijgen dus op welke jaartallen moet ik letten en hoe kan ik zien of het een 3V of 2V heeft?
 
Ik denk dat ik voor de 4T3V of 4T2V ga. Deze zijn waarschijnlijk niet meer nieuw te krijgen dus op welke jaartallen moet ik letten en hoe kan ik zien of het een 3V of 2V heeft?


Volgens mij zijn de nieuwere allemaal 3valve (ook injectie) 4valve was eerder en toen pas 2valve. (2valve krijg je denk ik ook niet nieuw meer, tenzij je uit een heeeele oude voorraad iets koop.) Lijkt me wel stug anno 2022.
 
Back
Top