zip 2t niet harder dan 65 teller.

RicoVP1

New Member
Goedemiddag allemaal!

Ik ben Ricardo uit Dordrecht en 33 jaar jong.
Ik ben in het bezit van een Piaggio ZIP2T 50CC brom uit 2010.

Nu heb ik de volgende vraag;

De scooter wil niet harder gaan dan 65 op de teller. Maakt dat ook flink wat toeren, denk ik? Weet niet precies welk toerental de term overtoeren begint.

Setup;
Standaard 50cc. Alles ontgrenst ( plaatje carb, prop ).
Sito Plus ontgrenst.
Sproeier 76.
Paarse drukveer ( standaard vario en koppeling )
5.7g rollen en gele trekveertjes.

Scooter rijdt echt prima, geen dipjes en trekt vanuit 0 gelijk door naar 60-65 op de teller.
Bij de 50kmh (teller) begint de scooter in toeren te stijgen. En dan rond de 60-65(teller) is de pit er wel uit en blijft rond die snelheid hangen. Maakt dan ook wel wat kabaal.

Met deze setup zou er toch wel wat meer snelheid in moeten zitten?
Is het mogelijk dat de vertanding misschien snor is? Dat het een omgebouwde snor is, of is het bij Piaggio gelijk? Snor/brom.

Ik hoef geen dikke 100kmh te halen, maar een beetje wat vlotter mag wel. Iemand een idee????
 
Advertisement - register to remove this

Paarse drukveer ( standaard vario en koppeling )
Weet je zeker dat die paarse drukveer niet te stug is en daardoor de v-snaar niet volledig in de koppelingspoulie getrokken kan worden en dus de v-snaar ook niet volledig in de vario kan klimmen?

Wellicht de stifttest doen om te controleren wat de uiteindelijke positie van de v-snaar is bij topsnelheid.
 
Weet je zeker dat die paarse drukveer niet te stug is en daardoor de v-snaar niet volledig in de koppelingspoulie getrokken kan worden en dus de v-snaar ook niet volledig in de vario kan klimmen?

Wellicht de stifttest doen om te controleren wat de uiteindelijke positie van de v-snaar is bij topsnelheid.
Dank je wel voor je bericht!
Wat houdt de stifttest precies in??? Wil dat wel eens even gaan proberen. Misschien dat dat het probleem zou zijn inderdaad...
 
Rechte streep op je vario zetten van krukas naar buitenkant.

Kijken tot waar de stift afgesleten is na een stukje rijden. Zit er op het einde nog stift, komt je snaar niet helemaal boven in.

Ik rijd met ongeveer hetzelfde (SR, Piaggio LC) en die houd ook wel redelijk op bij 70-75 (met een laagtoerige 70cc maar dat maakt voor topsnelheid weinig uit deze 70cc)


Heeft ie misschien snor vertanding? Dat zou de herrie (overtoeren?) misschien ook verklaren. EDIT: dit gaf je zelf ook al aan. Er zit idd verschil tussen brom en snor vertanding bij Pia.

Je kunt misschien met het framenr/bouwjaar checken waar het origineel (brom of snor) omgaat via easyparts.
 
Ik heb zojuist de stifttest gedaan, en zoals ik zie is de streep bovenaan wel helemaal weg. Foto bijgevoegd. Iemand enig idee wat het dan zou kunnen zijn?
 

Attachments

  • 16766511763817844049809278198378.jpg
    16766511763817844049809278198378.jpg
    110.7 KB · Views: 15
Een drukveer zorgt er enkel voor dat de snaarspanning constant blijft op elk toeren gebied...
De drukveer drukt de achterpoelie tegen de v-snaar aan, en zorgt dus voor een constante spanning op de snaar.

Als de drukveer te sterk blijkt, komt er automatisch een hogere spanning op de snaar te staan. Als de scooter (motor) te weinig kracht heeft, zal de v-snaar niet in staat zijn de poelies weg te drukken, waardoor de top lager is.
Ook is er bij een te sterke drukveer meer wrijving en slijtage. Het toerental is hoger.
De drukveer moet dus in verhouding zijn/staan met het gewicht van de vario rollen. Als het toerental toeneemt drukken de rollengewichten harder dan de drukveer. Als het toerental afneemt drukt de drukveer harder als de variateur.

Op die manier gaat het (automatisch) op en terugschakelen vloeiend zonder dipjes en toerenverloop.

De paarse drukveer is dus veel te stug lijkt me en kan beter vervangen worden door de standaard variant of voor één die in de buurt komt.
Aan de andere kant kan een zgn. race en/of sport variateur ook enorm uitmaken v.w.b. het toerental op de top.
 
Een drukveer zorgt er enkel voor dat de snaarspanning constant blijft op elk toeren gebied...
De drukveer drukt de achterpoelie tegen de v-snaar aan, en zorgt dus voor een constante spanning op de snaar.

Als de drukveer te sterk blijkt, komt er automatisch een hogere spanning op de snaar te staan. Als de scooter (motor) te weinig kracht heeft, zal de v-snaar niet in staat zijn de poelies weg te drukken, waardoor de top lager is.
Ook is er bij een te sterke drukveer meer wrijving en slijtage. Het toerental is hoger.
De drukveer moet dus in verhouding zijn/staan met het gewicht van de vario rollen. Als het toerental toeneemt drukken de rollengewichten harder dan de drukveer. Als het toerental afneemt drukt de drukveer harder als de variateur.

Op die manier gaat het (automatisch) op en terugschakelen vloeiend zonder dipjes en toerenverloop.

De paarse drukveer is dus veel te stug lijkt me en kan beter vervangen worden door de standaard variant of voor één die in de buurt komt.
Aan de andere kant kan een zgn. race en/of sport variateur ook enorm uitmaken v.w.b. het toerental op de top.
Allereerst, bedankt voor Uw reactie!!
Ik heb de originele drukveer ook nog van de Zip. U stelt dus voor om deze eerst even om te wisselen en kijken hoe die dan rijdt? Kunnen de rolletjes dan wel blijven zitten, of moeten die ook nog een ander gewicht hebben??

Mvg,

Ricardo
 
hoe is de staat van de snaar eigenlijk? compleet andere scooter (kymco 4T) liep zomaar 4 km harder na montage van een verse snaar die 1 mm breder was dan de oude, versleten snaar! (de stifttest kan dan wel uitwijzen dat de riem bovenin de vario komt, maar een smallere snaar krijgt hetzelfde effect als een langere snaar: deze komt achter niet helemaal ònderin tussen de schijven. je ziet ook aan je stifttest dat de snaar vóór niet lekker onderin loopt, wat ook door de snaar, maar net zo goed door die te strakke drukveer kan komen zoals hierboven vermeld.
 
Snaar ziet er opzich goed uit. Geen gekke dingen aan te zien. Voor het geld kan ik het natuurlijk wel altijd ff proberen om een nieuwe te monteren!
 
Snaar ziet er opzich goed uit. Geen gekke dingen aan te zien. Voor het geld kan ik het natuurlijk wel altijd ff proberen om een nieuwe te monteren!
kun je de breedte meten? (liefst met een schuifmaat) en vergelijken met origineel. (en is het ook wel de juiste lengte?) ik ging van versleten oem 16,5 mm brede (bando voor m'n kymco) naar een dayco die geen (officiële) 18 maar slechts 17,5 mm breed is en dit resulteerde in 10 % snleheidswinst :p en je hoeft deze snaar eigenlijk alleen maar onderin op de variobus te leggen om te zien of ie te smal is:
IMG_20230210_1154203.jpg
dit was mijn oude snaar, die onderin een fractie bìnnen de bus valt.. dat is te smal!
 
Last edited:
Ik heb inderdaad de standaard drukveer even gemonteerd om te testen. Had vrijwel tot geen verschil op snelheid. Snaar gaat dus goed door de rollen heen lijkt me. Heb nog geen nieuwe snaar gebruikt. Dit kan ik nog wel proberen. Zoals het nu is is het;

50cc standaard.
Alles ontgrenst.
5.7gr rollen.
Standaard drukveer.
Sito plus.

Ik ga nog even een nieuwe snaar bestellen. Misschien dat dat het euvel is. Verder zou ik het even niet weten eerlijk gezegd.... :(
 
Back
Top