Zip 2t bougie telkens kapot

tweeduizend

New Member
Beste leden,

Ik zal proberen het verhaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen en zo veel mogelijk context te geven.

Ik heb een Piaggio zip 2t uit 2003. Deze is voorzien van een Polini Sport 70cc cilinder met een Polini 21mm carburateur en een Yasuni R. Deze setup vraagt een redelijk grote sproeier dus ik heb er nu sproeiermaat 95 in. Het rijd goed. Nu heb ik alleen het probleem dat telkens mijn bougie sneuvelt, maar ik heb geen idee waar het aan ligt. Ik dacht eerst dat het aan mijn afstelling ligt, maar ik heb ook met een hoop jongens met dezelfde setup (of in die buurt) gesproken en deze hebben allemaal een grote sproeier (tussen de 95 en 100) nu zeg ik niet dat dit dan identiek voor mijn zip moet zijn, maar het zou in ieder geval logisch zijn als het in de buurt zit.

Mijn bougie houdt het ongeveer 30km vol, dan begint de scooter te stotteren en te haperen en ik kan niet meer harder dan 15 rijden (met een hoop gepruttel en gestotter). De eerste 1 of 2 keer dacht ik dat het aan mijn afstelling lag, maar na 5 keer hetzelfde geintje heb ik het gevoel dat het meer bij mijn elektra kan liggen. Ik denk zelf richting bobine of misschien ontsteking. (Het is tenslotte ook een 20 jaar oude scooter waar alles nog origineel aan is, qua elektra.)

Nog even wat verduidelijking: Ik meng zelf, 1:50. Ik heb Mobil 2t olie. Ik heb verschillende bougies geprobeerd; NGK BR8ES, NGK BR9ES, Champion N2C (<-- bougie die Polini aanraadt.)

Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn?

Groeten,
 
Advertisement - register to remove this

Ben ook wel benieuwd.

Of de bobine is gewoon niet helemaal lekker meer. Als er weinig weerstand is, met een nieuwe bougie werkt het wel. Zodra die bougie vies begint te worden word de weerstand te hoog, en houd de bobine het niet meer bij.

Bougie zelf gaat eigenlijk niet kapot. Wel koolaanslag etc natuurlijk, maar echt kapot? Dat gebeurt praktisch niet.
 
Back
Top