zip 180cc koelproblemen

Stijnbrugmans

New Member
hallo allemaal, ik heb laatst een 180cc lc zip gebouwd. heb er 2-3 weken nu wel bijna elke dag op gereden, en gisteren scheurde mijn koelslang. ik vlug naar huis was niet ver. toen koelslang gefixt, erop gezet en koeling bijgevuld en ontluchten etc. eerst koelde die echt perfect kon na het rijden meestal 5-7 seconden me hand op de cilinder houden. alleen nu lijkt het alsof de koeling niks doet. er zit geen lucht meer in de leidingen (heb doorzichtige koelslangen), maar de cilinder word zo heet dat ik me hand er niet eens op kan leggen na alleen 2-3 min stationair lopen en de radiateur blijft steenkoud. aan paar vrienden gevraagd wat het kan zijn, hun denken misschien waterpomp verrot, maar het blok is net gereviseerd, en heb niet echt zin om weer helemaal uit elkaar te halen. hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn? het gaat ook om een hexagon motorblok en heb een aerox radiateur. ik hoor het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Thermostaat maakt geen verschil want dat is gwn een metaal dingetje die je in je buitenkop draaid

Dat dingetje gaat wel open als de koelvloeistof een bepaalde temperatuur bereikt en zorgt er dan voor dat de koelvloeistof ook door de radiator gaat lopen.
Dit doet men om de motor sneller warm te laten lopen en als eenmaal de kvs op temperatuur is de radiator gaat meehelpen de boel koel te houden.
En jij zegt de radiator bijft koud.....

hij heeft het zo gwn 3 weken lang goed gedaan
Bij beleggingen geldt: Het behaalde resultaat van het verleden is geen garantie voor de toekomst!
Dit geldt ook voor techniek, dus blijkbaar is na 3 weken toch iets misgegaan.
 
Werkt de waterpomp nog wel , als de thermostaat eruit is , heb je een vrije circulatie , zou je dus in je water reservoir moeten zien.
Dat zou ook de reden van je gescheurde slang kunnen zijn , dat hij toen extreem veel druk heeft opgebouwd
 
Dat dingetje gaat wel open als de koelvloeistof een bepaalde temperatuur bereikt en zorgt er dan voor dat de koelvloeistof ook door de radiator gaat lopen.
Dit doet men om de motor sneller warm te laten lopen en als eenmaal de kvs op temperatuur is de radiator gaat meehelpen de boel koel te houden.
En jij zegt de radiator bijft koud.....


Bij beleggingen geldt: Het behaalde resultaat van het verleden is geen garantie voor de toekomst!
Dit geldt ook voor techniek, dus blijkbaar is na 3 weken toch iets misgegaan.
Nee maar meerdere vrienden van mij hebben precies hetzelfde als mij gebouwd het is ook een 30 jaar oud motorblok die hadden nog geen thermostaat die open gaat etc. De kvs lijkt ook niet rond gepompt te worden dus betekent wss dat de waterpomp kapot is
Post automatically merged:

Werkt de waterpomp nog wel , als de thermostaat eruit is , heb je een vrije circulatie , zou je dus in je water reservoir moeten zien.
Dat zou ook de reden van je gescheurde slang kunnen zijn , dat hij toen extreem veel druk heeft opgebouwd
Lijkt mij onwaarschijnlijk ik heb bij het stuk slang waar het door mijn frame heen gaat koperen bochtjes gedaan en dan daar weer een apart stuk slang aan zodat het niet schuurt langs me frame en scheurt maar ik had denk de slangenklem er een beetje verkeerd opgezet waardoor die is gescheurd. Maar toen die scheurde ben ik nog naar huis gereden was ongeveer 3km dus denk dat toen me waterpomp kapot is gelopen misschien
Post automatically merged:

Nee maar meerdere vrienden van mij hebben precies hetzelfde als mij gebouwd het is ook een 30 jaar oud motorblok die hadden nog geen thermostaat die open gaat etc. De kvs lijkt ook niet rond gepompt te worden dus betekent wss dat de waterpomp kapot is
Post automatically merged:


Lijkt mij onwaarschijnlijk ik heb bij het stuk slang waar het door mijn frame heen gaat koperen bochtjes gedaan en dan daar weer een apart stuk slang aan zodat het niet schuurt langs me frame en scheurt maar ik had denk de slangenklem er een beetje verkeerd opgezet waardoor die is gescheurd. Maar toen die scheurde ben ik nog naar huis gereden was ongeveer 3km dus denk dat toen me waterpomp kapot is gelopen misschien
Hier zie je de koperen bochtjes.
 

Attachments

  • IMG_1119.png
    IMG_1119.png
    804.4 KB · Views: 7
Lekke koppakking of kromme kop oid kan natuurlijk ook nog. Helemaal als het ontstaan is na een stuk rijden zonder koeling.

Thermostaat zit er dan misschien niet in, maar dat doet zeker wel heel veel meer als alleen de temperatuur meten. Het houd het hele koelsysteem dicht, tot de boel op bedrijfstemperatuur is. Dat zou zeker voor dit soort problemen kunnen zorgen.
 
Back
Top