Yamaha neo’s jaren 1990

Mgvdijk

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem,
Mijn dimlicht brand steeds binnen 10min door, al 4 lampen (verschillende merken)
Ik gebruik al jaren 2x 35watt, origineel zit er 1x 35watt in, ik heb al 10 jaar bewust 1x lamp waar dim en groot licht het doet en 1 lamp waar alleen groot licht het doet.
Dit omdat 2x 35 watt teveel is, maar met 1 pitt (origineel) had ik te weinig licht.
Sinds een half jaar brand alleen mijn dimlicht steeds door, ik heb al een keer stil gestaan en heb ik 2 kabels omgewisseld dat ik 1 groot licht als dimlicht gebruikte omdat het donker was, toen was er niets aan de hand.
Het is puur het dimlicht, maakt niet uit of ik links of rechterkant gebruik.

Achterlampen en groot licht is er niets aan de hand.

Het vreemde is, ik zou zeggen, dan zou het groot licht ook door moeten branden als ik die stekker op dimlicht doe.
Ik zou ook zeggen, lekker met groot licht rijden maar dat vinden mijn tegenliggers niet zo prettig.

Wie heeft er een idee?
Post automatically merged:

Misschien even ter aanvulling, bij 2x 35watt als ik knipperlicht aan doe, dan zie je alles zwakker branden, beetje mee knipperen zeg maar. Daarom heb ik bij dimlicht 1 werkende dimlicht en 1 waar dimlicht in het verleden doorgebrand was, daardoor heb ik met dimlicht de normale stroomverbruik, bij groot licht als je dan remt of knipperlicht aan heb, zie je alles zwakker branden of met knipperlicht mee knippert zwak/normaal/zwak. Vandaar de dimlicht 1 werkende lamp
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat de spanning wat aan de hoge kant is en omdat je de meeste tijd met dimlicht rijdt, deze lamp ook meer te lijden heeft.
Dus zou de spanning over de lampjes meten en indien deze te hoog is, de spanningsregelaar vervangen.
 
Dank, daar zat ik ook aan te denken, maar dan zou mijn andere lampen ook moeten doorbranden? Zoals achter/remlicht, maar ook toen ik 60km naar huis moest rijden en 1stekker van grootlicht verwisseld had met dimlicht, omdat ik anders met 2 groot licht teveel mensen hinderde en nu met omwisselen de groot licht die het meest dichtbij en in de berm scheen niet te veel overlast veroorzaakte, dan ook moest doorbranden?
Post automatically merged:

Denk dat de spanning wat aan de hoge kant is en omdat je de meeste tijd met dimlicht rijdt, deze lamp ook meer te lijden heeft.
Dus zou de spanning over de lampjes meten en indien deze te hoog is, de spanningsregelaar vervangen.
Spannings regelaar is het smalle witte blokkje bij de claxon toch? Of verwar ik nu iets door elkaar heen?
 
Spannings regelaar is het smalle witte blokkje bij de claxon toch?

Ik weet niet hoe de spanningsregelaar eruit ziet van een negentigerjaren Neos, maar bij de jongere Neos ziet die er ongeveer zo uit:

1711021747669.jpeg
Dank, daar zat ik ook aan te denken, maar dan zou mijn andere lampen ook moeten doorbranden? Zoals achter/remlicht, maar ook toen ik 60km naar huis moest rijden en 1stekker van grootlicht verwisseld had met dimlicht, omdat ik anders met 2 groot licht teveel mensen hinderde en nu met omwisselen de groot licht die het meest dichtbij en in de berm scheen niet te veel overlast veroorzaakte, dan ook moest doorbranden?
Je remlicht werkt met een andere spanning dan de verlichting voor en achter.
Je remlicht werkt namelijk met de gelijkspanning van de accu, je verlichting werkt met een begrensde wisselspanning van de stator.
Achter zit een lampje met een lager vermogen, die gaan niet zo snel kapot als de lampjes met de hogere Wattages.
En nogmaals het lampje van het dimlicht dat kapot ging had misschien al wat geleden door een te hoge spanning en je zegt zelf al dat grootlicht je tegenliggers hindert dus ik neem aan dat je dit lampje niet vaak gebruikt en dus nog "vers" (minder geleden had) was toen je de stekkers wisselde.
 
Ik weet niet hoe de spanningsregelaar eruit ziet van een negentigerjaren Neos, maar bij de jongere Neos ziet die er ongeveer zo uit:

View attachment 75018

Je remlicht werkt met een andere spanning dan de verlichting voor en achter.
Je remlicht werkt namelijk met de gelijkspanning van de accu, je verlichting werkt met een begrensde wisselspanning van de stator.
Achter zit een lampje met een lager vermogen, die gaan niet zo snel kapot als de lampjes met de hogere Wattages.
En nogmaals het lampje van het dimlicht dat kapot ging had misschien al wat geleden door een te hoge spanning en je zegt zelf al dat grootlicht je tegenliggers hindert dus ik neem aan dat je dit lampje niet vaak gebruikt en dus nog "vers" (minder geleden had) was toen je de stekkers wisselde.
Goedenmorgen,

Excuus voor late reactie, ik was t weekeind weg.
Het verhaal met het achterlicht begrijp ik, die had ik pas geleden ook defect, maar die zat er ook meer dan 8jaar in, ik was klein beetje bang dat die ook door zelfde oorzaak defect was, maar die doet het nog steeds, dat was toeval, maar toch was ik toch een beetje bang voor.

De uitleg met begrensde wisselspanning begrijp ik ook.
Het dimlicht, heb ik zeker 4 lampjes defect in korte tijd, het groot licht is zowieso ouder maar brand niet door, ook niet toen ik de kabels van dimlicht omwisselde met groot licht, erna deed ik een nieuw lampje erin en nog geen 50meter, doorgebrand.

Het witte blokje waar ik eerder om vroeg is de weer stand, het blokje die u als foto stuurde zit bij mij ernaast, platte stekker, 4 Polen naast elkaar.
Kan ik dat op een manier doormeten? En zo Jah, hoe zou ik dat moeten doen, ik heb een multimeter.
Foto die ik mee stuur is de weerstand die ernaast zit, maar daar gaat het nu dus niet om waar het probleem zou kunnen zitten begrijp ik

Vriendelijke groet,

MGVDIJK
 

Attachments

  • IMG_6474.jpeg
    IMG_6474.jpeg
    166.6 KB · Views: 9
Ik vind het een beetje raar dat je dimlicht defect raakt terwijl je grootlicht heel blijft.
Beide gebruiken namelijk dezelfde spanning.
Welke verlichting wordt ingeschakeld wordt uitsluitend bepaald in welke positie je de dimlicht-/grootlichtschakelaar zet.
Die weerstand heeft er niks mee te maken, die werkt alleen mee als de verlichting uitgeschakeld is om de belasting op de lichtspoel op je stator constant te houden. zie componenet 33 in het schemaatje onderaan deze post.

Maar wil je die weerstand meten doe het volgende:

  1. zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter
  2. rode meetdraad in de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  3. keuze schakelaar van de multimeter op het laagste Ohm-bereik, meestal is dit 200 Ohm.
  4. Weerstand afkoppelen van de kabelboom.
  5. zwarte meetpen op de ene aansluiting van de weerstand.
  6. rode meetpen op de andere aansluiting van de weerstand.
  7. Waarde aflezen.
Als de weerstand maar 1 aansluiting heeft is het beugeltje waarmee de weerstand tegen het frame gebout zit de "andere" aansluiting.

1711534413441.png
 
Dank,

Dat is dus wat voor mij ook verwarring geeft.

Mijn logica zou dan ook zijn dat het groot licht ook door zou moeten branden.
Voornamelijk als ik ook een van de groot lichten op het dimlicht aansluit, maar dan brand er niets door, ondanks het een lamp 35/35w is,

ik ga vanmiddag of morgen even meten. Zoals ik van u begrijp, hoef ik mij niet zorgen te maken over de weerstand?
Ik heb 2 Polen op mijn weer stand

Klopt het als ik de multimeter op plus en min van accu zit, dat de voltage niet hoger dan 13,6v mag zijn, dat dan de spanningsregelaar defect is, als de voltage niet stabiel en hoger dan die voltage is?
 
Even ter controle, ik ben ff kwijt hoe ze moesten staan, klopt het dat ik beide nu goed heb staan? Ik heb nog niet gemeten. Ik begon te twijfelen over de standen volgens mij heb ik de rode kabel van de oranje multimeter niet goed staan.
 

Attachments

  • IMG_6481.jpeg
    IMG_6481.jpeg
    340.8 KB · Views: 5
Laad spanning kan tussen 14 en 15 volt zijn , ( versneld stationair) , dan is de regelaar niet defect. Hoger is niet goed , dan regelaar vervangen . Welke spanning meet je op de fitting van je koplamp
motor stationar draaien

multimeter op 20, zwart op zwart,
rood op groene kabel (dimlicht) schommelt tussen min cijfer en plus 0,8

Rood op geel (Groot licht) schommelt tussen -0,3 en + 0,4

Accuspanning, motor uit 12,88v
Accuspanning (laad spanning) motor aan 13,4v

Lichtweerstand (stekkers eraf en geen motor aan

multimeter op 2k (met 200 piept de oranje multimeter en zie ik een 1 links in beeld) meet ik 0,01 met beide multimeters. Ik zou denken dat die dan 0,1 moet zijn maar het is echt met beide multimeters 0,01

Zwarte multimeter op 200, die kan niet piepen, dan meer ik 10.0.
 
Last edited:
Met die laadspanning van 13,4 v , draait de motor dan stationair ? En zo ja wat geeft die dan als je sneller draait ?
Spanning op fitting lijkt me ook niet goed , even wachten wat @Sparky hiervan vindt
Ik heb geen standaard of midden bok vandaar dat ik geen gas kon geven.

Anders moet ik hem morgen even op de brug zetten, dan kan ik een auto krik onder het blok zetten en dan gas geven zonder de scooter weg tijd :d
 
Ik gebruik al jaren 2x 35watt, origineel zit er 1x 35watt in, ik heb al 10 jaar bewust 1x lamp waar dim en groot licht het doet en 1 lamp waar alleen groot licht het doet.
even wachten wat @Sparky hiervan vindt
13,4 Volt bij stationair is oke, deze zal wel hoger worden als er gas gegeven wordt, misschien wel te hoog???
Maar de laadspanning van de accu is minder belangrijk in deze, al zou ik zeker ook deze spanning nog eens meten als er gas wordt gegeven want als deze te hoog wordt is zeker niet goed voor de accu en de elektronica die middels de 12V boordspanning werkt.

Ik heb de initiele post nog eens goed gelezen en als ik de 1ste quote hierboven in mijn post goed begrijp, lees ik dat als het grootlicht wordt ingeschakeld, 2 koplampen van elk 35W branden = 70 Watt in totaal. (te hoge belasting dus)
Als echter het dimlicht wordt ingeschakeld, brandt er maar 1 koplamp en wordt de lichtspoel nog maar met 35Watt belast. (normale belasting dus)

Mijn vermoeden is dan ook dat de wisselspanning voor de verlichting niet goed begrensd wordt door de spanningsregelaar.
Door het dimlicht in te schakelen wordt de lichtspoel maar met 35 Watt belast en de wisselspanning zal daardoor veel te hoog worden als er gas gegeven wordt.
Echter wanneer het grootlicht wordt ingeschakeld, wordt de lichtspoel door die 70 Watt belasting, overbelast dus, en daardoor zakt de spanning.
De spanning over de lampen zakt naar een niveau waarbij de gloeispiraaltjes van het grootlicht niet kapot gaan.
Dit lijkt mij de reden waarom het dimlicht lampje het maar 10 minuten uithoudt en grootlicht blijft werken.

Dus ik zou nog eens goed de spanning over het dimlichtlampje meten als gas gegeven wordt, is deze inderdaad te hoog, zal de spanningsregelaar slecht/defect zijn.
 
Dank voor uw antwoord.

Ik zal even proberen in kort uit te leggen, dit om misverstanden te voorkomen.

Origineel zit er een koplamp unit van 1x 35/35of 25/25 watt in de scooter.
Ik had te weinig verlichting op de weg waardoor ik een koplamp unit van nieuwere type in heb gedaan voor 2 lampen.
Als ik in beide 2 werkende lampen in stop, dan begint alles mee te knipperen, daarom heb ik voor gekozen om 1 lamp met defect dimlicht in te plaatsen en 2 werkende groot licht.
Groot licht heb je veel minder vaak aan dan het dimlicht.

Dit heb ik al jaaaaaaaren.

Sinds een periode brand steeds mijn dimlicht door, maakt niet uit of ik lamp links of rechts doe.

Echter, als ik een kabel van dimlicht om wissel met het groot licht (de lamp die het meest dichtbij schijnt en in de berm, sluit ik aan op dimlicht kabel. Zo had ik toen toch verlichting om thuis te komen. Toen Brande de lamp niet door. Wat ik zou verwachten, dan zou dan een van de lampen of beide ook door moeten branden dit is na 30km niet gebeurd.

Doe ik een nieuwe lamp in met werkende dimlicht (1nieuwe) dan brand het dimlicht binnen 10 minuten (denk aan 50-150meter) weer door.

Ik begrijp dat de verlichting op wisselspanning werkt, dan begrijp ik waarom ik op de multimeter de Voltage van dim als groot licht niet kon meten.

In het verleden, heb ik wel eens de 2 rode draden die naar de spanningsregelaar loopt, nieuwe kabel schoen op moeten solderen ivm oxidatie, zou het bijv ook kunnen zijn dat dit mis weer geoxideerd kan zijn, waardoor de spanning wisselt en daardoor doorbrand?
Ik zag dat een nieuwe spanningsregelaar ook maar 8€ kost, valt mee, maar vanwege de bijkomende verzendkosten, zou ik ook meer moeten bestellen. Maar dan is het wel raadzaam om zekerder te weten dat het de spanningsregelaar is.
 
Back
Top