"Vettige" uitlaat Yamaha Neo's.

gcs100

Well-Known Member
Beste,

Sinds enige tijd merk ik dat mijn uitlaat vettig is aan de achterzijde.

Van overmatig brandstof en/of olieverbruik is geen sprake.

Er is geen overtollige of rare rook uit de uitlaat waarneembaar.

Ook tijdens het starten/rijden ondervind ik geen probleem.

Mijn vraag:

Wat veroorzaakt dit probleem ?

Het betreft een Neo's Snor uit 2005.

Uitlaat Yamaha Neos.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is misschien omdat het kouder is en maar korte stukjes gereden worden?

Hieronder mijn theorie, of dit ook de werkelijkheid is??????? :p

Het mengsel is bij start dan redelijk rijk en de uitlaat blijft redelijk koel.
Het vocht in de uitlaat die wordt meegenomen door de deels onverbrande uitlaatgassen condenseert dan wellicht op het koelste gedeelte van je uitlaat, bij opwarming verdampt het vocht en de benzine, de olie blijft achter.
 
Last edited:
Beste,

Sinds enige tijd merk ik dat mijn uitlaat vettig is aan de achterzijde.

Van overmatig brandstof en/of olieverbruik is geen sprake.

Er is geen overtollige of rare rook uit de uitlaat waarneembaar.

Ook tijdens het starten/rijden ondervind ik geen probleem.

Mijn vraag:

Wat veroorzaakt dit probleem ?

Het betreft een Neo's Snor uit 2005.

View attachment 52285
Uit mijn ervaring, duid dit soort afzetting op slechte zuigerveren. Kijk daar anders heel even naar.
 
Als de zuigerveren slecht en/of versleten zijn, krijgt men een vettige drap aan het uiteinde van de uitlaat en/of demper te zien.
Daar zie ik echter niks van terug op de foto....
Voor de rest beschrijf je ook niet echt problemen v.w.b. het rijden, zodra de motor warm is moet men een ander gedrag waarnemen.
Qua starten is er ook geen probleem en evenmin is de uitstoot qua uitlaatgas(sen) er erger op geworden toch!?

Zo te zien op de pic is het ook geen originele uitlaat meer maar een vervangingsuitlaat van het merk Sito.
Niks mis mee hoor, maar ik zie helemaal niks verdachts aan de uitlaat, behalve dan de nattigheid vermengt met wat straatvuil!
En dit is vrij normaal in mijn beleving... (is immers droog zonder drap)

Wel kan het te maken hebben met het type mengolie wat men gebruikt alsmede de buitentemperatuur en de warmtegraad van de bougie. Wellicht dat het iets te rijk staat, maar dat kan geen kwaad en is zeker niks om je zorgen over te maken vooralsnog.

Ander punt is dat je wellicht mengsmering tankt en de oliepomp van de scooter niet meer in werking is...?
Maar dat is suggestief van mij kant aangezien je daar niet over rept in je startpost.
 
Back
Top