yamaha mint tubeless maken?

kalemafkees87

Well-Known Member
hallo,

ik vroeg me af of je een yamaha mint band tubeless kan maken.

ik heb een nieuwe band waar tubeless op staat. nu weet ik alleen niet of de velg daar ook geschikt voor is.
er zat een binnenband in terwijl er op de buitenband tubeless staat.
tubeless ventiel erin en de band erop of toch een binnenband monteren?
 
Advertisement - register to remove this

Als er op een Yamaha Mint standaard tubeless banden zitten dan zou je die er nu ook op kunnen zetten. De meeste huidige velgen zijn zover ik weet standaard geschikt voor tubeless banden. Behalve "gewone" spaakwielen. Ik zie verder het probleem niet zo, want een binnenbandje zal je de kop niet kosten. Maar je kunt het natuurlijk gewoon uitproberen. Als hij niet leegloopt dan kan het dus gewoon. Kost je alleen de aanschaf van een tubeless ventiel.
 
Als er op een Yamaha Mint standaard tubeless banden zitten dan zou je die er nu ook op kunnen zetten. De meeste huidige velgen zijn zover ik weet standaard geschikt voor tubeless banden. Behalve "gewone" spaakwielen. Ik zie verder het probleem niet zo, want een binnenbandje zal je de kop niet kosten. Maar je kunt het natuurlijk gewoon uitproberen. Als hij niet leegloopt dan kan het dus gewoon. Kost je alleen de aanschaf van een tubeless ventiel.

Ik weet niet of dit origineel is .
Er zat een tubeless buitenband om mèt een binnenband erin . Die is nu lek doordat ik wat grof met de bandenlepels was omdat ik dacht dat hij tubeless was .als ik beter naar het ventiel had gekeken had ik beter kunnen weten .

Ik heb toch maar een binnenband besteld .
 
tubeless banden zijn makkelijker te monteren (minder risico op schade aan de binnenband, zoals je al ervaren hebt) en veiliger (daarom verplicht op auto's) binnenbanden kunnen ìn een buitenband klappen en heel plotseling druk verliezen, met plotseling verlies van controle over je voertuig, tubeless loopt meestal gecontroleerder leeg (klappen alleen bij extreme omstandigheden) daarom zou ìk ook uitzoeken of het origineel tubeless velgen zijn/waren (ze moeten wel je buitenband afdichten en iets beter vasthouden dan tube type)
edit: als ik ga shoppen voor bandjes voor een Yamaha Mint, kom ik op tube-type uit.
 
Last edited:
Op de Yamaha Mint en/of Razz zitten van origine wielen die voorzien zijn van een binnenband (zgn. inner tube) dus tubbless maken kan niet tenzij men geschikte velgen kan vinden.

Ik heb het even opgezocht in de service manual van de Mint die ik in mijn manualtheek heb staan.
Ik meen dat deze ook in de resources sectie staat ter gratis download....

Mocht dit niet zo zijn, zal ik deze gelijk even uploaden zodat deze weer online staat voor een ieder.
Is een originele service manual van de Yamaha SH50 met ook de vreemde ketting aandrijving waar uitgebreid op in wordt gegaan.
Ik lees het wel als er interesse voor is..

Wel leuk om te lezen dat zo'n oudje (1987 t/m 2000) nog steeds op de openbare weg te bewonderen is!
 
Op de Yamaha Mint en/of Razz zitten van origine wielen die voorzien zijn van een binnenband (zgn. inner tube) dus tubbless maken kan niet tenzij men geschikte velgen kan vinden.

Ik heb het even opgezocht in de service manual van de Mint die ik in mijn manualtheek heb staan.
Ik meen dat deze ook in de resources sectie staat ter gratis download....

Mocht dit niet zo zijn, zal ik deze gelijk even uploaden zodat deze weer online staat voor een ieder.
Is een originele service manual van de Yamaha SH50 met ook de vreemde ketting aandrijving waar uitgebreid op in wordt gegaan.
Ik lees het wel als er interesse voor is..

Wel leuk om te lezen dat zo'n oudje (1987 t/m 2000) nog steeds op de openbare weg te bewonderen is!
Klopt Floris. Als je gaat zoeken staat er steeds buitenband maar op de band die er op zat en die ik binnen kreeg staat tubeless op de zijkant van de banden .
Ik heb geen idee of de velgen klaar zijn voor tubeless .
Die handleiding heb ik ook gevonden maar gek genoeg zie ik daar niks staan over de banden . Wèl hoeveel bar er in moet .

Ik ga eens kijken of ik hem hier kan vinden . Wellicht is het een andere versie ?

Deze mint is van 97 als ik de velgen moet geloven .. staat er in gedrukt
 
Ik heb een service manual waar alle modellen en/of types beschreven worden...
Zoals de SH50, 50A, 50B, 50F, 50H, 50J, 50K, 50M, 50T, 50U en 50W.

Alle dus vanaf 1987 t/m 2000 wat tevens het allerlaatste bouwjaar was.
Hier staat iets meer in omtrent de wielen en banden.
 
En probeer die tubeless band ook maar niet. Ook niet met binnenband. De velg en band hebben een specifieke vorm bij een tubeless band. Je kan geen tubeless band op een tube type velg leggen, dat gaat niet goed komen.

de oude heeft er minimaal 7000 km opgezeten zonder problemen. misschien ook wel altijd goed gegan vanwege het feit dat de scootert niet harder rijdt dan 40 km/u.
ik ga die link eens bekijken. thanks
 
Back
Top