Woonachtig in de stad: een mooie Piaggio of toch een Chinees?

RotterdamBewoner

New Member
Na een jaartje fietsen als student in Rotterdam ben ik toch wel toe aan een scooter. Lekker wat meer vrijheidIk woon op Zuid en naar de uni en vrienden is het best een eindje fietsen. Ik ben er al uit dat ik voor een snorscooter ga; met een scooter op het fietspad mogen is in Rotterdam enorm handig.

Ik ben van plan mijn scooter bij het stallen af te dekken met een hoes, en voor mijn appartement (benedenverdieping) zit een metalen muuranker waar ik de scooter met slot aan vast kan maken. Binnen stallen is geen optie, want dan moet de scooter telkens door mijn huis heen.

In mijn zoektocht naar een geschikte scooter voor mij (ik kijk op Marktplaats, tweedehands) heb ik in eerste instantie gekeken naar Piaggio, met name een wat oudere Vespa uit jaren 2010. Echter werd ik er door meerdere mensen op geattendeerd dat Piaggio's, zowel Vespa als Zip, in Rotterdam en zeker op Zuid heel erg gewild zijn. Dus, ondanks ik van plan ben hem veilig te stallen begin ik er toch vanaf te zien vanwege diefstal gevoeligheid. Ik wil gewoon niet na een weekendje weg thuiskomen met mijn scooter weg... En bovendien wil ik wel ietwat zorgeloos met mijn scooter kunnen doen: niet dat als ik bij vrienden ben ik elke vier minuten naar buiten moet kijken om te kijken of m'n scooter er nog staat, of mijn scooter niet snel bij een metrostation durven achter te laten. Hij zal immers niet altijd in optimaal op slot en afgedekt staan.

Ik ben wel van de looks van een Vespa (ik zie mij minder snel op zo'n Peugeot-achtig scootertje rijden), dus als vanzelfsprekend kwam ik op Marktplaats uit bij diverse Chinese Vespa-achtige scooters, waaronder bijvoorbeeld een Tym Vespa Alpha. Zo'n scootertje zou slechts eenvierde (€250 ipv €1000) van de prijs kosten en daar zou ik ook minder om geven, mocht hij gestolen worden.

Ik ben mij bewust van de risico's van een Chinees: inferieure kwaliteit, meer roest... Maar voor eenvierde van de prijs vind ik dat nog allemaal wel te overzien.

Mijn vragen/overwegingen zijn met name de volgende:
  • Zijn er hier mensen die ervaring hebben met scooters stallen in grote(re) steden? Stel ik mij aan en moet ik gewoon investeren in een Piaggio?
  • Als ik voor een Chinees ga, waar moet ik dan echt op letten en bovenal: wat moet ik verwachten? Kan ik zo'n Tym van €250 binnen een jaar naar de schroothoop brengen? Of is het gewoon een kwestie van goed onderhouden?
  • Welke Chinese merken moet ik echt van wegblijven? En welke merken zouden aan te raden zijn/staan nog bekend als relatief goed? En wat kan ik dan het beste aankopen? Ik heb op internet al gelezen over dat je beter injectie kan kiezen boven elektronische carburateur? Waar moet ik nog meer aandacht voor hebben?
  • Zijn er andere Europese merken die ik nu over het hoofd zien, welke minder diefstal gevoelig zijn, maar kwalitatief goed?
  • Ik ben zelf niet onhandig, dus zou misschien aan de hand van wat filmpjes wel wat (simpel) onderhoud kunnen doen en willen sleutelen, maar wat moet ik verwachten qua onderhoud bij een Chinees?
Bedankt voor het lezen en ik hoop op inhoudsvolle reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou zelf in Rotterdam geen Vespa aanschaffen als ik die buiten moet parkeren. Ik kom zelf uit Den Haag en omgeving (woon nu in het oosten des lands aan de Duitse grens) en ken de Randstadsteden goed. Een Vespa is sowieso nauwelijks (betaalbaar) te verzekeren in die regio. En de kans dat hij gejat wordt is 99% binnen 5 jaar. Ik zou in een stad als Rotterdam eerder kiezen voor een incourant merk. Het gaat uiteindelijk om het vervoer en om van A naar B te reizen. Looks zijn leuk, maar in een stad als Rotterdam betaal je er wel een hoge prijs voor. Plus (voor mij in ieder geval) de dagelijkse stress van "staat hij er nog als ik terug kom". Welk merk en type je zou moeten nemen kan ik je niet in adviseren dat blijft ook iets persoonlijks. 1 voordeeltje heb je dan weer wel, je wilt een snor, iets de meesten vandaag de dag juist niet meer willen. Al begrijp ik je argument wel. Hoe dan ook zou ik om te beginnen niet iets aanschaffen dat heel veel geld en risicovol is. Ik zou dus een incourant merk met goede recessies tweedehands voor weinig zien te scoren.

Maar misschien heeft iemand anders wel een veel betere suggestie.
 
Last edited:
Ik zou zelf in Rotterdam geen Vespa aanschaffen als ik die buiten moet parkeren. Ik kom zelf uit Den Haag en omgeving (woon nu in het oosten des lands aan de Duitse grens) en ken de Randstadsteden goed. Een Vespa is sowieso nauwelijks (betaalbaar) te verzekeren in die regio. En de kans dat hij gejat wordt is 99% binnen 5 jaar. Ik zou in een stad als Rotterdam eerder kiezen voor een incourant merk. Het gaat uiteindelijk om het vervoer en om van A naar B te reizen. Looks zijn leuk, maar in een stad als Rotterdam betaal je er wel een hoge prijs voor. Plus (voor mij in ieder geval) de dagelijkse stress van "staat hij er nog als ik terug kom". Welk merk en type je zou moeten nemen kan ik je niet in adviseren dat blijft ook iets persoonlijks. 1 voordeeltje heb je dan weer wel, je wilt een snor, iets de meesten vandaag de dag juist niet meer willen. Al begrijp ik je argument wel. Hoe dan ook zou ik om te beginnen niet iets aanschaffen dat heel veel geld en risicovol is. Ik zou dus een incourant merk met goede recessies tweedehands voor weinig zien te scoren.

Maar misschien heeft iemand anders wel een veel betere suggestie.
Bedankt voor je reactie. Goed punt met verzekering. Ik ben totaal niet bekend met scootermerken, wat zou jij dan een 'incourant' merk noemen? En bedoel je met 'Vespa' dus ook de zogeheten knockoffs, van bijvoorbeeld Tym? Of enkel die van Piaggio? Voor mijn beeld zijn goedkope Vespa's, zoals zo'n Tym minder populair, weet jij dat, maar je randstadkennis? ;-)

Ook een reden voor mij om te kiezen voor een Vespa-achtig model is de ruimte van het zadel, voor mijn gevoel zijn de meeste niet Vespa modellen toch meer motor-achtig qua zitting/zitruimte. Maar dat kan ik mis hebben? Ik zal vrij geregeld iemand achterop hebben zitten, dus dat moet wel comfortabel kunnen.

Voordeel met snor heb ik inderdaad dan weer wel. Ik heb lang gewikt en gewogen, maar ik kom er toch op uit dat in de spits (wanneer ik het meeste zal rijden) het echt niet chill is om op de weg te moeten rijden. En een snor mag nog 'legaal' 34 km. rijden, en hoe vaak rijd je, behalve dan op een lege weg, harder dan 34 met een 45 km brommer. Dat was mijn afweging.

Goed advies verder, jammer dat je dan geen suggesties hebt. Mooie Vespa heb jij in ieder geval!
 
Ik heb het inderdaad over de originele Piaggio Vespa. Kloons zullen minder problemen opleveren. Maar een goeie kloon is misschien beter te verzekeren, maar zal toch diefstalgevoeliger zijn dan een incourant model. Ik heb zelf helaas weinig ervaring met Chinese scooters of incourante merken. Daar zul je je beter laten adviseren door anderen hier op het forum.
 
In de stad heb ik de Vespa LX 2012 nog nooit met een onveilig gevoel neergezet. Altijd neergezet met een eenvoudige WA verzekering, maar wel een dik E-lux2 alarm.
Ook zet ik de scooter dan niet snachts op een plek afgelegen waar ik me niet lekker bij voel. Met zo'n alarm heb je een startonderbreking, een tijdelijke accu en kan ik me het moeilijk voorstellen dat ze die onklaar maken zonder het beenschild los te halen.
Een jankende scooter het busje in tillen zal ook niet snel gebeuren in de stad.

Moet wel zeggen dat ik hem snachts wel in de schuur had staan en dat argwanende herken ik wel, zeker vanwege de zuinigheid op m'n scooter.

In jouw situatie dan toch mijn advies een SYM Fidle/Kymco te halen met een goed lang art 3/4 slot.
 

Attachments

  • Screenshot_20230430_193831_com.google.android.apps.photos_edit_15928280981421.jpg
    Screenshot_20230430_193831_com.google.android.apps.photos_edit_15928280981421.jpg
    303.2 KB · Views: 4
Dat is een lastige vraag als ik in de stad zelf zou wonen wat ik zou doen.
Een leuke Piaggio of een chinees die ze minder snel zouden stelen als ik die buiten zou zetten.
Dan zou ik eerder gaan voor een Vivacity 2005 die compleet gereviseerd is van top tot teen,
zo´n ding wil niemand stelen om er geld op te verdienen.
Maar dan rij je wel met een betrouwbare scooter rond.
 
Mijn vrouw heeft een Zip uit 2019. Die stond bij ons vorige appartement buiten. Dat was in een randstedelijke kansenwijk. Dat ging een paar maanden goed, toen hebben ze er onderdelen vanaf gejat. € 750 schade. Kortom, een courante Piaggio/ Vespa is een kwetsbaar bezit.

Ik zou een Sym Fiddle of Kymco Like kopen. Een chinees van € 250 euro lijkt me geen lang leven beschoren. Tegenwoordig moet je echt wel flink betalen voor een betrouwbare scooter.
 
In de stad heb ik de Vespa LX 2012 nog nooit met een onveilig gevoel neergezet. Altijd neergezet met een eenvoudige WA verzekering, maar wel een dik E-lux2 alarm.
Ook zet ik de scooter dan niet snachts op een plek afgelegen waar ik me niet lekker bij voel. Met zo'n alarm heb je een startonderbreking, een tijdelijke accu en kan ik me het moeilijk voorstellen dat ze die onklaar maken zonder het beenschild los te halen.
Een jankende scooter het busje in tillen zal ook niet snel gebeuren in de stad.

Moet wel zeggen dat ik hem snachts wel in de schuur had staan en dat argwanende herken ik wel, zeker vanwege de zuinigheid op m'n scooter.

In jouw situatie dan toch mijn advies een SYM Fidle/Kymco te halen met een goed lang art 3/4 slot.
SYM Fiddle/Kymco is ook chinees toch? Zijn die merken naar verhouding dan nog het meest betrouwbaar?

Mooi ding heb jij zeg! Tja, zo'n alarm zou ook wel een optie zijn. Ik heb even hier gekeken en dan zou zo'n alarm dus 223,95 kosten met kabelboom erbij. De kans op diefstal is denk ik het grootst bij mij thuis voren, maar ik kan mij voorstellen, gezien het een dichtbebouwde straat is met vierhoog appartementen aan weerszijden dat mogelijke dieven snel uit de voeten zouden zijn met zo'n alarm, en zeker als 'ie vast staat aan een ART4 slot. Het zou dan +/- 800 euro voor de LX 50 kosten en dan 224 euro voor het alarm.

Ik ben zelf wel heel erg van lange termijn denken/investeren, dus zou dan een Vespa. met alarm (ruim 1000 euro) beter zijn dan een SYM Fiddle (250 euro) kopen? Of is het alsnog relatief makkelijk mogelijk om zo'n LX 50 te stelen? Ik ben weekenden altijd bij mijn ouders thuis, maar ik kan best dat stukje naar het metrostation nog met de fiets pakken en verder zou 'ie zelden op verlaten plekken staan ga ik vanuit.
Post automatically merged:

Dat is een lastige vraag als ik in de stad zelf zou wonen wat ik zou doen.
Een leuke Piaggio of een chinees die ze minder snel zouden stelen als ik die buiten zou zetten.
Dan zou ik eerder gaan voor een Vivacity 2005 die compleet gereviseerd is van top tot teen,
zo´n ding wil niemand stelen om er geld op te verdienen.
Maar dan rij je wel met een betrouwbare scooter rond.
Goed advies, maar ik kan helaas niet over de lelijkheid (sorry als ik hiermee iemand beledig) van een Vivacity heen stappen, haha.
Post automatically merged:

Mijn vrouw heeft een Zip uit 2019. Die stond bij ons vorige appartement buiten. Dat was in een randstedelijke kansenwijk. Dat ging een paar maanden goed, toen hebben ze er onderdelen vanaf gejat. € 750 schade. Kortom, een courante Piaggio/ Vespa is een kwetsbaar bezit.

Ik zou een Sym Fiddle of Kymco Like kopen. Een chinees van € 250 euro lijkt me geen lang leven beschoren. Tegenwoordig moet je echt wel flink betalen voor een betrouwbare scooter.
Ai. Had je een alarm op die Zip staan? Hoelang moet ik verwachten met een chinees van ca. 250 te doen? En ben ik daar nog veel geld aan kwijt wat betreft onderhoud?
 
Als je brommer echt willen hebben dan pakken ze hem toch wel. Maar je kunt het ze natuurlijk wel moeilijk(er) maken. Ik heb mijn contactslot vervangen door een antidiefstal versie. Die is er niet gemakkelijk uit te trekken, wat bij het standaard slot wel in 5 sec kan. Dan heb ik een alarm en een extra ring-stuurslot en een ART4 slot van 5,5 kilo. En bij mij staat hij 's nachts nooit buiten en ik woon niet in een risicogemeente. En als je hem met een ART slot vast zet zorg dan (als dat mogelijk is) dat hij aan een muurbeugel vastzit. En let er dan op dat de ketting niet op de grond ligt in verband met gemakkelijker doorknippen met een botonschaar.
 
Piaggio kan je wel vergeten.. In een risico gebied betaal je daar ook extra verzekerings kosten voor (duuder)

Wil je een Chinees achtige scooter.. Ga dan voor een peugeot kisbee.. Die zit beter in elkaar dan de meeste echte goedkopere brollen.
Hoef niet eens een nieuw model te zijn.. (gewoon euro 2 nemen)

Als het sleutelen verder niet boeit is een peugeot vivacity (ouder model ook een optie) Ding zit vrij simpel in elkaar.
Als je hem origineel laat is die super betrouwbaar. 1 keer onderhoud vergeten is niet meteen een scooter die gelijk stilstaat of direct pech mee hebt.
Je kan er prima veel kilometers erop rijden..

Zou vooral geen hip model nemen, die ben je zo kwijt.
 
Back
Top