Welke yasuni piaggio uitlaat is dit?

Rizzo

New Member
bovenkant.jpgonderkant.jpg
Post automatically merged:

Ik heb deze uitlaat opgeknapt en er een nieuwe demper op gezet.
echter dacht ik altijd dat dit een C21 was. vandaag ging ik eens voor de zekerheid kijken maar kom er eigenlijk niet uit.
ik weet dat er op scooterforum meer vragen over zijn gesteld alleen al deze afbeeldingen en links werken niet meer dus hier heb ik niet veel aan.

- het verstevigings plaatje voor de uitlaatbocht heb ik alleen maar op een c16 kunnen vinden, maar als ik c16 op een site zoek is die zonder het plaatje.

Dus iemand die het zeker weet ? misschien nog een c20 of c30?

mvg,
Rizzo
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij is het een C16..

Die uitlaat staat ook hier:


Even foto uit vergroten.. Zit volgens mij ook dat beugeltje op.

Dat je het plaatje niet op andere C16 ziet is waarschijnlijk dat het een ouder model is wat jij daar hebt.
Waarschijnlijk word dat op het nieuwe model niet meer toegepast.. (blijkbaar niet nodig en scheelt gewoon kosten)
 
het lijkt sprekend op de uitlaat, dus verneem dat het een c16 is.
vind ik wel erg jammer eigenlijk maargoed kunnen we niks meer aan doen.

wel mooi dat ik het oude model heeft, vind ik het nog wat speciaals geven.

maargoed het lijkt erop ofdat deze uitlaat het alsnog goed onder mijn stage 6 racing mk2 gaat doen,
al heb ik wel al mijn blowdown met 2graden verhoogd :confused:

thanks eurokit
 
hi matthijs,
hebben we het over de zelfde LC mk2 ? zijn nogal wat verzies namelijk.
ik ga er een vertanding van een RF 10,3 met runner velgen op doen is dat redelijk denk je?

gr
 
hi matthijs,
hebben we het over de zelfde LC mk2 ? zijn nogal wat verzies namelijk.
ik ga er een vertanding van een RF 10,3 met runner velgen op doen is dat redelijk denk je?

gr
Hi Rizzo,

Ik rijd zelf met een S6 racing mk2 AC, volgensmij ligt de LC iets hoger in vermogen maar meer dan 1 a 2 PK is dat volgensmij niet.
Afhankelijk van je setup is de c16 een goede uitlaat. Als je de cilinder laat tunen moet je hoogstwaarschijnlijk naar een c21. Op het fora lees je vaak dat de racing cil op het randje van c16 ligt en tuningpotentie heeft.

C21 zou ook een optie kunnen zijn als je tot het maximale gaat qua setup zonder te tunen, hier ben ik zelf geen ervaringsdeskundige voor LC mee.
Ook simpelweg een kwestie van uitlaten proberen. Met de setup waarmee ik nu rijd/ga rijden zit ik wel aardig tegen de grens van wat de c16 kan hebben vermoed ik, dus ook voor mij een kwestie van een c21 proberen. Voor hetzelfde geval loopt het voor geen meter beter en heb ik het fout.

voor een beeld van wat ik nu rijd:
Gilera Stalker ZAPC140000... Bromuitvoering, bj2005, 30k op de teller
Stage 6 Racing 70cc AC.
Yasuni Carrera 16.
HPI 068 binnenrotor. 1,8mm voorontsteking op dit moment.
Polini racing krukas
Stage 6 CNC wig voor 28mm.
Malossi VL13 membraan
28MM PWK imitatie (waarmee hij nog niet loopt :p)
Polini hi speed vario
Polini speedclutch 3G evolution
Malossi paarse drukveer, zwarte trekveren en 3.5 gr rollen
Standaard vertanding. Lang carter!

Als je setup niet soortgelijk of gekker is ga je waarschijnlijk niet het maximale van een c16 aantikken denk ik, maar wederom. Testen! Elke build is weer anders.

Vertanding en RF hoef je mij niks over te vragen, heb ik helaas in die mate geen ervaring in. Met bromvertanding gaat het bij mij al hard genoeg.
 
Hey Rizzo,

Betreft je RF factor, Ik heb onlangs bij een vriend ook zijn Gilera Stalker uit 2003 opgevoerd en ook andere vertanding erin gezet.
Ik had een tabel gemaakt van zijn RF. Misschien is dit wel interessant voor je.

Ik had voor hem de polini Primair 13/40 (202.1378) ingebouwd.
vanaf 110km per uur op de gps gaat de vertanding pas uit zijn vertanding lopen.

origineel Primair: 13/46 3.53
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 13.02 70 km per uur

origineel Primair: 13/46 3.538
malossi Secundair: 13/48 3.692 679967
Reductiefactor: 13.02 70 km per uur

polini Primair: 13/40 3.07 202.1378
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 11.32 110 km per uur (1,7 verschil)

origineel Primair: 13/46 3.53
Polini Secundair: 16/47 2.93 202.1402
Reductiefactor: 10.34 130 km per uur (2,68 verschil)

malossi Primair: 14/39 2.78 679080
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 10.25 135 km per uur

malossi Primair: 14/39 2.78 679080
malossi Secundair: 13/48 3.69 679967
Reductiefactor: 10.25 135 km per uur

polini Primair: 13/40 3.07 202.1378
Polini Secundair: 16/47 2.93 202.1402
Reductiefactor: 8.99 145 km per uur
 
Daar zit volgens mij wel een kantekening aan dit verhaal.

Hoe sneller je gaat met een langere vertanding, hoe meer koppel / trekkracht je gaat verliezen.

Beste lijkt me om altijd de gulden middenweg aan te houden.

Of je rijd met een setup die zelfs de lange vertanding nog kan trekken. Dan is het een ander verhaal.
 
Gilera Runner SP 1998
dubble disk 70cc Fluo rosso

kenteken geel : -
meldcode : -
documentnummer : -
framenummer : -
bloknummer : -
bouwjaar : 1998

status : geschorst
verbod op weg : nee

carter:

Gilera runner sp lang carter dubble disk LC
- pas gemaakt voor VL16
- getuned en versterkt
- velgen 12 inch, banden -

inlaat:

luchtinlaat / geforceerde luchtinlaat
luchtfiler / standaard word vergroot
carb / PHVA dorletto 22,5 mm : inlaat geflowd en gepolijst
sproeier 114, hulpsproeier - , choke - , gasnaald Inc A : klipje -
EVENTUEEL VERVANGEN VOOR MIKUNI 28MM VLAKSCHUIF
spruitstuk / piaggio standaard
membraam / malossi VL16, plaatjes : 0,30 carbon

ontbranding:

krukas / hebo revolution 13 cm drijfstang
bougie / NGK BR9EIX
cilinder / stage 6 racing MK2 LC : squis 0,75
info cilinder :
- zit op ophoogplaat van 5 mm
- voetporten vergroot
- pas gemaakt op carter
- uitlaat port verhoogt, licht verbreed, gepolijst
- ontbraamd
- blowdown : 31 graden

ontsteking / hpi racing met lichtspoel
vliegwiel / binnenrotor
cdi / standaard / HPI
uitlaat: yasuni C16, EVENTUEEL C21 ZOEKEN + 28MM CARB

variomatic:

vario / malossi (mhr) : rollen -, bergeleiders standaard / hebo achterplaat
v-snaar / -
halfpoelie / standaard
wingbel / versterkt
koppelingssegment / malossi delta clutch : terekveren -
drukveer / -
achterpoelie / malossi
overberging: malossi

vertandingsdeksel : malossi MHR
primaire vertanding /
primaire tandwiel /
secundaire tandwiel /
secundaire vertanding /
RF: 10,3

koeling:
mechanische waterpomp
stalen leidingen
extra koel elementen tussen leidingen
standaard radiateur

vloeistof:

benzine / euro 98
smering / Castrol RS : verhouding olie pomp
koelvloeistof / long lasting paars

prestaties:

rpm /
powerband / laat
topsnelheid / km/p
pk /
Post automatically merged:

dit is momenteel de setup, het blok zit half in elkaar,
alleen nog de CVT, ontsteking en vertanding.
spullen heb ik wel al liggen.

dit is een lijst waarin ik alle aanpassingen zet, niet alles is ingevult.
maar dacht misschien ook wel handig voor jullie ;)

bedankt voor alle help en reacties trouwens echt top
Post automatically merged:

Daar zit volgens mij wel een kantekening aan dit verhaal.

Hoe sneller je gaat met een langere vertanding, hoe meer koppel / trekkracht je gaat verliezen.

Beste lijkt me om altijd de gulden middenweg aan te houden.

Of je rijd met een setup die zelfs de lange vertanding nog kan trekken. Dan is het een ander verhaal.
zeker waar denk dat ik wel een beetje aan de krappe kant zit met RF 10,3.
misschien met de 28mm en c21 dat het wel leuk zal zijn.
Post automatically merged:

Hey Rizzo,

Betreft je RF factor, Ik heb onlangs bij een vriend ook zijn Gilera Stalker uit 2003 opgevoerd en ook andere vertanding erin gezet.
Ik had een tabel gemaakt van zijn RF. Misschien is dit wel interessant voor je.

Ik had voor hem de polini Primair 13/40 (202.1378) ingebouwd.
vanaf 110km per uur op de gps gaat de vertanding pas uit zijn vertanding lopen.

origineel Primair: 13/46 3.53
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 13.02 70 km per uur

origineel Primair: 13/46 3.538
malossi Secundair: 13/48 3.692 679967
Reductiefactor: 13.02 70 km per uur

polini Primair: 13/40 3.07 202.1378
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 11.32 110 km per uur (1,7 verschil)

origineel Primair: 13/46 3.53
Polini Secundair: 16/47 2.93 202.1402
Reductiefactor: 10.34 130 km per uur (2,68 verschil)

malossi Primair: 14/39 2.78 679080
origineel Secundair: 13/48 3.69
Reductiefactor: 10.25 135 km per uur

malossi Primair: 14/39 2.78 679080
malossi Secundair: 13/48 3.69 679967
Reductiefactor: 10.25 135 km per uur

polini Primair: 13/40 3.07 202.1378
Polini Secundair: 16/47 2.93 202.1402
Reductiefactor: 8.99 145 km per uur
vraagje aan jou,

ik heb momenteel een hele korte primaire vertanding van zoon 2,5
en een lange secundaire vertanding van zoon 4.
zat laatst te tobben in me slape loze nachten of dit eigenlijk wel mogelijk/verstandig is.
kan er eigenlijk nergens echt wat over vinden. misschien dat jij het weet ?

mvg, toffe lijst trouwens
 
Last edited:
Gilera Runner SP 1998
dubble disk 70cc Fluo rosso

kenteken geel : -
meldcode : -
documentnummer : -
framenummer : -
bloknummer : -
bouwjaar : 1998

status : geschorst
verbod op weg : nee

carter:

Gilera runner sp lang carter dubble disk LC
- pas gemaakt voor VL16
- getuned en versterkt
- velgen 12 inch, banden -

inlaat:

luchtinlaat / geforceerde luchtinlaat
luchtfiler / standaard word vergroot
carb / PHVA dorletto 22,5 mm : inlaat geflowd en gepolijst
sproeier 114, hulpsproeier - , choke - , gasnaald Inc A : klipje -
EVENTUEEL VERVANGEN VOOR MIKUNI 28MM VLAKSCHUIF
spruitstuk / piaggio standaard
membraam / malossi VL16, plaatjes : 0,30 carbon

ontbranding:

krukas / hebo revolution 13 cm drijfstang
bougie / NGK BR9EIX
cilinder / stage 6 racing MK2 LC : squis 0,75
info cilinder :
- zit op ophoogplaat van 5 mm
- voetporten vergroot
- pas gemaakt op carter
- uitlaat port verhoogt, licht verbreed, gepolijst
- ontbraamd
- blowdown : 31 graden

ontsteking / hpi racing met lichtspoel
vliegwiel / binnenrotor
cdi / standaard / HPI
uitlaat: yasuni C16, EVENTUEEL C21 ZOEKEN + 28MM CARB

variomatic:

vario / malossi (mhr) : rollen -, bergeleiders standaard / hebo achterplaat
v-snaar / -
halfpoelie / standaard
wingbel / versterkt
koppelingssegment / malossi delta clutch : terekveren -
drukveer / -
achterpoelie / malossi
overberging: malossi

vertandingsdeksel : malossi MHR
primaire vertanding /
primaire tandwiel /
secundaire tandwiel /
secundaire vertanding /
RF: 10,3

koeling:
mechanische waterpomp
stalen leidingen
extra koel elementen tussen leidingen
standaard radiateur

vloeistof:

benzine / euro 98
smering / Castrol RS : verhouding olie pomp
koelvloeistof / long lasting paars

prestaties:

rpm /
powerband / laat
topsnelheid / km/p
pk /
Post automatically merged:

dit is momenteel de setup, het blok zit half in elkaar,
alleen nog de CVT, ontsteking en vertanding.
spullen heb ik wel al liggen.

dit is een lijst waarin ik alle aanpassingen zet, niet alles is ingevult.
maar dacht misschien ook wel handig voor jullie ;)

bedankt voor alle help en reacties trouwens echt top
Post automatically merged:


zeker waar denk dat ik wel een beetje aan de krappe kant zit met RF 10,3.
misschien met de 28mm en c21 dat het wel leuk zal zijn.
Ziet er uit als een leuke setup, alleen zou ik zelf direct voor de C21 gaan. kijkend naar de setup en het feit dat je cilinder is aangepast is een C16 nu wel te klein denk ik. Al helemaal met de LC versie van racing.

Verder mag je squish kleiner volgens het boekje, 0,6mm wordt aangehouden voor de racing cilinder. Tenzij een goed onderlegd persoon(aka Tuner) die waarde heeft vastgesteld. Ook heb ik persoonlijk vraagtekens bij die lichtspoel op de HPI, neem dan gewoon een std ontsteking met eventueel vervroeging en een afgedraaid vliegwiel. Dan kan je tenminste gebruik maken van je licht. Die lichtspoel van de HPI is nooit voldoende.

verder zal je met deze setup wel ergens rond de malossi blauw drukveer komen vermoed ik.
Oh en het eerste wat ik doe bij het bouwen is die oliepomp er uit slopen. onbetrouwbaar en maakt altijd een bende. Mengsmering is fijner vind ik.
 
ja de c16 heb ik dus begin daar wel ff mee en binnenkort c21 scoren en gelijk 28mm op zetten dan

heb zelf ergens squis gevonden tussen 0,85 en 0,75 dus heb 0.75 gepakt, normaal neem ik altijd 0.75
tja lichtspoel op binnenrotor altijd gezijk ja maargoed word geen daily natuurlijk.

verder is de cilinder semi getund maar is c21 wel beter ja

oliepomp is altijd meningen verschilt, vind het persoonlijk altijd wel prettig.
bekijk het altijd zo dat ik anders beter een RC one carter kon nemen, maar die heb ik niet dus maak ik er gebruik van.
 
Back
Top