welke is de plus en welke de min (aansluiten zip type 3 koplamp)

ger69

SP 98 - SF3
Hey
Ik ben bezig met me koplamp aan het aansluiten alleen nu weet ik niet welke van de 2 draden en aansluitingen de plus is en dus welke de min.

Hier een foto:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/...869319-310.jpg

De onderste zegmaar is de aarde heb ik gehoord en de andere 2 zijn voor mij onbekend.

Is de zwarte draad trouwens de plus of de min en kan ik die aarde draad ook aansluiten op me stuur of moet dit persee me frame zijn?

Bedankt alvast
gr
 
Advertisement - register to remove this

3 is aarde idd, dat is dus je - kabel, die kun je op het frame doen, hoeft helemaal geen lange kabel te zijn want er is frame genoeg in de buurt (op je kroonplaat bijv kan ook).

1 en 2 zijn groot licht en klein licht, maar welke wat is weet ik niet, dat zul je moeten testen.
 
De kabels die ik zegmaar heb zijn een gele en een zwarte. Welke is dan de + en welke de -?

op een zip type 3 zit toch geen grootlicht? De schakelaar die op mijn zip type 2 zit, is alleen aan of uit.

Stadslicht aansluiten is makkelijker zo te horen maar wil toch een grotere lamp :p
 
Toevallig een idee waar het wel kan staan, een stroomschema of iets dergelijks? Ik heb al proberen te zoeken naar een stroomschema maar niks gevonden helaas.
 
Volgens mij ben ik er al achter. Dit is de aansluiting voor het stadslicht denk ik. De normale koplamp zou bij een zip toch in alle tijden branden?

Aangezien deze draden pas werken als je de schakelaar omswitcht bij je dashboard..

Nu alleen nog de vraag of je die gele en die zwarte draad die op me oude lamp zaten ook aansluitbaar zijn op de koplamp zegmaar.

ps: Staat helaas niets in de wiki.
 
Je hebt speciale stekkertjes die je eraan kunt knijpen, wellicht dat dat is wat je zoekt ?

PRR541.jpg
 
Ik bedoelde meer dat de draden die eerst op led lichtjes zaten op de voorkap was dus een gele en een zwarte. Op het stadslicht zit ook een gele en een zwarte dus zullen die 2 draden daarvoor wel zijn.

Punt is dat ik geen idee heb welk nummer de gele en de zwarte draad moeten (nummers van de foto).

Ja, zulk soort stekkertjes heb je nodig die heb ik ook gehaald
 
1 grootlicht
2 dimlicht
3 massa

welke kleur draden lopen er vanaf je scooter naar de lamp toe?

zwart is vaak massa, even multimeter op piep stand zetten, 1 meetpen op je frame andere meetpen op de kabel, als hij piep zegt is dat massa.
en die andere 2 draden, kijken of er spanning op komt, dan die stekkertjes eraan maken (noemen ze amp stekkers) en aansluiten op 1 en 2, als je licht schakelaar op dimlicht staat en je lamp is groot licht, ff draden omwisselen.
 
Heb je ooit een gloeilamp achteruit zien branden? :p
+ en - maakt in principe geen zak uit. Gewoon even door meten, plus komt op het kleine puntje op de lamp, - op het omhulsel (officieel).
 
1 grootlicht
2 dimlicht
3 massa

welke kleur draden lopen er vanaf je scooter naar de lamp toe?

zwart is vaak massa, even multimeter op piep stand zetten, 1 meetpen op je frame andere meetpen op de kabel, als hij piep zegt is dat massa.
en die andere 2 draden, kijken of er spanning op komt, dan die stekkertjes eraan maken (noemen ze amp stekkers) en aansluiten op 1 en 2, als je licht schakelaar op dimlicht staat en je lamp is groot licht, ff draden omwisselen.

Thanks!!

De draden die ik heb zijn dus:
- gele
- zwarte

Deze zie je dus ook bij het dimlicht. De gele en de zwarte waren dus aangesloten op led lichtjes.

Ik heb dus geen 3de draad... Dat is dus ook nog een probleem. Ander probleem is dat de schakelaar op het stuur er voor zorgt dat de verlichting van de scooter aan of uit gaat (dus dashboard verlichting, achterlicht en voorlicht).

Is dit normaal?

Anders sluit ik die zwarte draad aan op 3 (de massa) en die gele draad aan op 2 (dimlicht)?
 
Oke, maar de draden die ik nu hebt, zijn denk ik eigenlijk de draden van het stadslicht toch?

Want dan zouden er dus nog ergens in de kabelboom de ''echte'' draden voor de koplamp moeten lopen :p
 
Back
Top