Peugeot vertikaal:
Kortere vertanding, kut inlaat traject, niet zo`n beste standaard carburateur, slechte aansluiting voor op het luchtfilter. Nokje aan de binnenkant van het carter zodat bij een malossi multivar de riem tegen het nokje aan loopt..
Komt erop neer.. Het is een prima motorblok om lekker ermee te toeren en lange afstanden ermee te rijden en erg betrouwbaar blok..
Alleen als het op opvoeren komt dan is het een drama blok..
Opgevoerd is het dan ook een benzine zuipblok dat naar een tijdje naar benzine gaat stinken..
Ik denk dat je blij mag zijn als die 17,5mm er fatsoenlijk erop werkt.. (dat is mij althans nooit gelukt wegens het begrensde standaard luchtfilter dat erop zit.
Normaal gesproken zit je met een redelijk setup tegen de 90 a 95km op de teller.. En het probleem is dat je met de standaard vertanding er nooit erover heen gaat komen.. Dus ja dan is een langere sport / race vertanding wel aan te raden.. Wellicht dat je dan nog 10km/u harder kan.. Maar verwacht er niet veel meer van dan dat.
Met een giannelli nr-x haalde ik destijds ook prima die 90/95km op de teller.. En dit gewoon met een verdere standaard setup.
Kwa filter heb je weinig keuze, wat het ontwerp is zo dat het alleen van de standaard gurtner geschikt is.. Je kan uiteraard zelf wel iets maken als je handig bent.. Maar je zit ook niet te wachten op een knutsel filter dat aan alle kanten gewoon weer valse lucht door laat.
De doorgang is te krap om een 70cc na half gas tot max gas goed te laten ademen.. (grotere cilinder zuigt namelijk ook meer lucht aan, maar daar is het standaard filter niet op bemeten. Enige optie is dan een power filter, alleen zo`n super alternatief is dat ook niet.
Als je zulke snelheden wilt halen kan je beter een minarelli blok nemen , daarmee is dat wel makkelijker mogelijk..
En betreft de carburateur keuze:
Gewoon 12mm met een standaard uitlaat.
Met een snellere 17.5mm als het om een vervoer scooter gaat.
Is het echt een scooter voor plezier dan max 19mm.. (met een snelle pijp)
Grotere lijkt mij weinig zinvol, tenzij je teveel geld hebt branden voor benzine.