Welke carburateur voor 70cc?

Harold2000vr

Well-Known Member
Ik heb een speedfight 2 70cc airsal.
17,5mm carburateur.

Nu wil ik eigenlijk de 100 standaard halen, 105/110 zou nog leuker zijn.

Top is nu ongeveer 95...maar wat ik al zei ik wil eigenlijk iets hogere top halen.

Is dat mogelijk met een andere carburateur of een andere manier om sneller te gaan.

En welke carburateur bevelen jullie dan aan. Zelf heb ik al zitten kijken naar een 21mm carb.

Bedankt alvast
 
Advertisement - register to remove this

Tja, speedfight niet echt een fijn blok. Denk dat je best tevreden mag zijn met wat je nu haalt. Rest van je setup is ook van belang, grotere carb is niet zoveel van invloed op echte topsnelheid. Uitlaat/vertanding/ of gewoon meer toeren maken wel.
 
Peugeot vertikaal:

Kortere vertanding, kut inlaat traject, niet zo`n beste standaard carburateur, slechte aansluiting voor op het luchtfilter. Nokje aan de binnenkant van het carter zodat bij een malossi multivar de riem tegen het nokje aan loopt..

Komt erop neer.. Het is een prima motorblok om lekker ermee te toeren en lange afstanden ermee te rijden en erg betrouwbaar blok..

Alleen als het op opvoeren komt dan is het een drama blok..
Opgevoerd is het dan ook een benzine zuipblok dat naar een tijdje naar benzine gaat stinken..

Ik denk dat je blij mag zijn als die 17,5mm er fatsoenlijk erop werkt.. (dat is mij althans nooit gelukt wegens het begrensde standaard luchtfilter dat erop zit.

Normaal gesproken zit je met een redelijk setup tegen de 90 a 95km op de teller.. En het probleem is dat je met de standaard vertanding er nooit erover heen gaat komen.. Dus ja dan is een langere sport / race vertanding wel aan te raden.. Wellicht dat je dan nog 10km/u harder kan.. Maar verwacht er niet veel meer van dan dat.

Met een giannelli nr-x haalde ik destijds ook prima die 90/95km op de teller.. En dit gewoon met een verdere standaard setup.

Kwa filter heb je weinig keuze, wat het ontwerp is zo dat het alleen van de standaard gurtner geschikt is.. Je kan uiteraard zelf wel iets maken als je handig bent.. Maar je zit ook niet te wachten op een knutsel filter dat aan alle kanten gewoon weer valse lucht door laat.

De doorgang is te krap om een 70cc na half gas tot max gas goed te laten ademen.. (grotere cilinder zuigt namelijk ook meer lucht aan, maar daar is het standaard filter niet op bemeten. Enige optie is dan een power filter, alleen zo`n super alternatief is dat ook niet.

Als je zulke snelheden wilt halen kan je beter een minarelli blok nemen , daarmee is dat wel makkelijker mogelijk..


En betreft de carburateur keuze:

Gewoon 12mm met een standaard uitlaat.
Met een snellere 17.5mm als het om een vervoer scooter gaat.

Is het echt een scooter voor plezier dan max 19mm.. (met een snelle pijp)

Grotere lijkt mij weinig zinvol, tenzij je teveel geld hebt branden voor benzine.
 
Peugeot vertikaal:

Kortere vertanding, kut inlaat traject, niet zo`n beste standaard carburateur, slechte aansluiting voor op het luchtfilter. Nokje aan de binnenkant van het carter zodat bij een malossi multivar de riem tegen het nokje aan loopt..

Komt erop neer.. Het is een prima motorblok om lekker ermee te toeren en lange afstanden ermee te rijden en erg betrouwbaar blok..

Alleen als het op opvoeren komt dan is het een drama blok..
Opgevoerd is het dan ook een benzine zuipblok dat naar een tijdje naar benzine gaat stinken..

Ik denk dat je blij mag zijn als die 17,5mm er fatsoenlijk erop werkt.. (dat is mij althans nooit gelukt wegens het begrensde standaard luchtfilter dat erop zit.

Normaal gesproken zit je met een redelijk setup tegen de 90 a 95km op de teller.. En het probleem is dat je met de standaard vertanding er nooit erover heen gaat komen.. Dus ja dan is een langere sport / race vertanding wel aan te raden.. Wellicht dat je dan nog 10km/u harder kan.. Maar verwacht er niet veel meer van dan dat.

Met een giannelli nr-x haalde ik destijds ook prima die 90/95km op de teller.. En dit gewoon met een verdere standaard setup.

Kwa filter heb je weinig keuze, wat het ontwerp is zo dat het alleen van de standaard gurtner geschikt is.. Je kan uiteraard zelf wel iets maken als je handig bent.. Maar je zit ook niet te wachten op een knutsel filter dat aan alle kanten gewoon weer valse lucht door laat.

De doorgang is te krap om een 70cc na half gas tot max gas goed te laten ademen.. (grotere cilinder zuigt namelijk ook meer lucht aan, maar daar is het standaard filter niet op bemeten. Enige optie is dan een power filter, alleen zo`n super alternatief is dat ook niet.

Als je zulke snelheden wilt halen kan je beter een minarelli blok nemen , daarmee is dat wel makkelijker mogelijk..


En betreft de carburateur keuze:

Gewoon 12mm met een standaard uitlaat.
Met een snellere 17.5mm als het om een vervoer scooter gaat.

Is het echt een scooter voor plezier dan max 19mm.. (met een snelle pijp)

Grotere lijkt mij weinig zinvol, tenzij je teveel geld hebt branden voor benzine.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad een power 1 vario en die is groter dan de standaard vario.

Wat ik heb gedaan is het nokje in mijn carter weggeslepen waardoor die minder/niet tegen dat nokje aankomt. Mooi glad gemaakt en werkt opzich prima.

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit geen problemen gehad met mijn 17,5mm carb en ik heb een powerfilter ja.

Mijn top is daarintegen 103 echte kilometers, gemeten op gps. (Ook maar 1x gehaald daarna paar keer de 100 maar dat is zelden)

Zelf vond ik het best aan de slome kant voor een 70 maar blijkbaar is dat al flink wat dus..?
 
Tja, speedfight niet echt een fijn blok. Denk dat je best tevreden mag zijn met wat je nu haalt. Rest van je setup is ook van belang, grotere carb is niet zoveel van invloed op echte topsnelheid. Uitlaat/vertanding/ of gewoon meer toeren maken wel.
Het rare is dat ik een keer flink lichte rollen der in heb gedaan, maar toen maakte die 11k toeren, valt opzich nog wel mee, maar hij maakte zoveel toeren dat hij niet lekker meer reed. Hij hield soort van in terwijl die lekker wat toeren maakte juist. Het klonk niet echt als overtoeren maar hij was gewoon slomer.

Maar wat jij dus aanbeveelt is andere vertanding. Hoe kan ik zien welke vertanding ik nu heb? Staat dat erop ? Ik heb al best veel aan mijn scooter verandert maar de vertanding is nog nooit open geweest.
 
Zal je even moeten nazoeken wat standaard is. Als je zoekt op speedfight en langere vertanding zal je genoeg informatie moeten vinden over wat je erin kan doen? Je bent niet de 1e die het gaat doen :)
 
Ik heb een dellorto 17,5 op mijn speedfight, krijg hem inderdaad niet goed afgesteld en er is weinig ruimte tussen de achterveer en mijn luchtfilter. Mijn standaard 12mm ging ook al 92 dus de snelheid zit er wel in. Volgensmij maakt een carb je scooter ook njet sneller kwa top maar eerder dat die veller reageert
 
Peugeot vertikaal:

Kortere vertanding, kut inlaat traject, niet zo`n beste standaard carburateur, slechte aansluiting voor op het luchtfilter. Nokje aan de binnenkant van het carter zodat bij een malossi multivar de riem tegen het nokje aan loopt..

Komt erop neer.. Het is een prima motorblok om lekker ermee te toeren en lange afstanden ermee te rijden en erg betrouwbaar blok..

Alleen als het op opvoeren komt dan is het een drama blok..
Opgevoerd is het dan ook een benzine zuipblok dat naar een tijdje naar benzine gaat stinken..

Ik denk dat je blij mag zijn als die 17,5mm er fatsoenlijk erop werkt.. (dat is mij althans nooit gelukt wegens het begrensde standaard luchtfilter dat erop zit.

Normaal gesproken zit je met een redelijk setup tegen de 90 a 95km op de teller.. En het probleem is dat je met de standaard vertanding er nooit erover heen gaat komen.. Dus ja dan is een langere sport / race vertanding wel aan te raden.. Wellicht dat je dan nog 10km/u harder kan.. Maar verwacht er niet veel meer van dan dat.

Met een giannelli nr-x haalde ik destijds ook prima die 90/95km op de teller.. En dit gewoon met een verdere standaard setup.

Kwa filter heb je weinig keuze, wat het ontwerp is zo dat het alleen van de standaard gurtner geschikt is.. Je kan uiteraard zelf wel iets maken als je handig bent.. Maar je zit ook niet te wachten op een knutsel filter dat aan alle kanten gewoon weer valse lucht door laat.

De doorgang is te krap om een 70cc na half gas tot max gas goed te laten ademen.. (grotere cilinder zuigt namelijk ook meer lucht aan, maar daar is het standaard filter niet op bemeten. Enige optie is dan een power filter, alleen zo`n super alternatief is dat ook niet.

Als je zulke snelheden wilt halen kan je beter een minarelli blok nemen , daarmee is dat wel makkelijker mogelijk..


En betreft de carburateur keuze:

Gewoon 12mm met een standaard uitlaat.
Met een snellere 17.5mm als het om een vervoer scooter gaat.

Is het echt een scooter voor plezier dan max 19mm.. (met een snelle pijp)

Grotere lijkt mij weinig zinvol, tenzij je teveel geld hebt branden voor benzine.
Wat bedoel je met het nokje in de carter?? Hoe ziet deze eruit en waar zit die
 
Back
Top