Welke bougie moet ik hebben?

SiNNeR

Well-Known Member
wat voor een bougie kan ik het beste aanschaffen voor deze set up?

Piaggio NRG MC3 LC

Polini EVO krukas
Polini EVO 70cc lc
Polini EVO vario
Polini 3G koppeling (blauwe trekveertjes)
Polini EVO koppelingshuis
Polini EVO V snaar
Dellorto 21mm (sproeier 110)
Yasuni C20
Stage 6 luchtfilter

Momenteel zit er een NGK B9ES in
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

B = maat schroefdraad = 14mm.
R = onstoord.
9/10 = hittegraad.
E = lange schacht bougie. (H = korte schacht)
IX = Iridium.
VX = Platinum.

Dus IX en VX geeft aan van wat voor materiaal de electrode is gemaakt.
Normaal staat er S achter, en dat is dus gewoon standaard.

Platinum bougie's hebben als voordeel dat de electrode heel dun gemaakt kan worden.
Hierdoor heb je al met een lagere onstekingsspanning een vonk, en hierdoor heb je een hoge ontstekingszekerheid.
Ook hebben platinum electrode een hoge temperatuur en erosieweerstand, dit garandeerd een lange levensduur.
De te verwachten levensduur is 2x zo lang als van normale bougie's.

Nog wat beter dan platinum electrode zijn iridium electroden.
Helaas zijn die iridium bougie's ook vaak erg duur.
Met iridium bougie's krijg je meer vermogen, betere acceleratie, lager brandstof verbruik.
Dit type electrode heeft zelfs een nog langere levensduur dan platinum electrode.

Maar je hebt nog VEEL meer verschillende soorten, maar deze zijn over het algemeen gewoon het beste voor een snelle 70.
 
Zo'n bougie is zeker een MUST HAVE...

Ik krijg m'n blok nu namelijk niet netjes afgesteld

Het beste kan ik dan zeker een BR9... halen?
 
Jah hittegraad 9 of 10 maakt niet zo heel veel uit, je zou even een B9ES en een B10ES kunnen proberen en het verschil kijken.
Mocht hij met die hittegraad 10 beter lopen, kun je altijd nog een BR10EIX bestellen ipv een BR9EIX.

Let wel op, dat deze bougietjes zomaar 20 euro de stuk kosten.
Platinum bougies 15 euro de stuk.
En de S bougies misschien 3 euro.
 
ik heb er eentje besteld vandaag.

deze bougie heeft de dealer mij vandaag meegegeven

NGK-R BR9ES

LOOPT VOOR GEEN METER OP MIJN BLOK....

hoe kan dat want het is toch eigenlijk gewoon een B9ES maar dan ontstoord???
 
Ja, is gewoon een ontstoorde versie.
Hij zou het gewoon moeten doen..

Misschien is er dan iets anders mis met je afstelling, en ligt het niet aan de bougie.
 
is het niet vreemd dat hij op een ontstoorde versie van de zelfde bougie slechter loopt?

op zich loopt hij met een NGK B9ES redelijk maar alles wat beter kan... toch?
 
Dat is zeker raar, want een ontstoorde bougie zorgt alleen dat het magnetisch veld dat onstaat geminimaliseerd word.
Als je bijvoorbeeld een toerenteller hanteerd, kan deze rare waardes aangeven als je geen onstoorde bougie gebruikt.
 
Kheb met de polini shop gebeld en die hebben het opgezocht en er moet een NGK B10EGV bougie in volgens de opgave van polini zelf.

Gister snel even een B10EGV tje gehaald en er in gedraaid...

en loopt idd stukken beter.

Nog niet optimaal maar dat komt om dat de juiste sproeiermaat er nog niet in zit. Vandaag hoop ik de sproeierset binnen te krijgen zodat ik dat ook even in orde kan maken. Als het allemaal een beetje mee zit dan kan ik er van het wknd lekker mee gaan toeren.
 
Als je nog moet afstellen zou ik eerst voor een NGK gaan, die kleuren veel mooier mee.

Als je dan eenmaal klaar bent met afstellen kun je er wel een Denso o.i.d. instoppen, want die dingen gaan nooit stuk, heb mijne al bijna een jaar.

Edit: Je hebt dus al een bougie, had eerst geen zin om het hele verhaaltje te lezen:p.
 
Last edited:
is het niet vreemd dat hij op een ontstoorde versie van de zelfde bougie slechter loopt?

op zich loopt hij met een NGK B9ES redelijk maar alles wat beter kan... toch?


bR9es, de R betekend resistance.
met andere woorden, er zit een weerstand in, dus het zou best kunnen dat ie dan niet helemaal naar behoren werkt.
 
Back
Top