This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Welk octaangetal bij welke compressie?

ODM-Peter

Banned
Titel zegt het al, weet iemand bij wat voor compressie je van 95 naar 98 moet en van 98 naar nog hoger?
Is hier een formule voor oid?
 
Nee dat verschil maakt niet zoveel uit. Er bestaat wel een formule voor.
Maar het beste is gewoon om met 98 te rijden als je een beetje heftige set-up hebt
 
hoe heftig eigenlijk dan?
bijvoorbeeld: vanaf gemiddelde alu70/alu50/giet70 ? ? of aantal toeren ofzo? want ik wil ook best weten wat k moe tanken...
 
Er is geen direct verband tussen compressieverhouding en octaangetal, dat is van veel meer zaken afhankelijk zoals squish afstand, squish breedte, vullingsgraad, koeling, ontstekingstijdstip, enz, enz, enz....

Als je met standaard spul rijdt tank je 95 en zodra je een beetje leuke 50 of 70cc hebt pleur je er 98 in...
 
je hebt hier trouwens ook 100 octaan benzine , interessant ? of maakt dat niet uit ? ik bedoel zou t pingel gevaar sterk omlaag gaan of maakt dat nog niets uit?
 
met een manston of speed wel , lijkt mij .

ik vroeg t in t algemeen , en wat dat betrefft is me vraag nog niet echt beantwoord ...
 
Mag ik dan vragen waarom je dit wilt weten. Ik denk dat het antwoord van Joël jou meer dan genoeg info geeft namelijk.
 
Mol: Voegt jou reply iets toe?

TimmeH: Misschien dat het ter preventie wel iets kan helpen, omdat de klopvastheid hoger is, verder ben ik ook niet zo'n expert op dit gebied....
 
Casper ik probeer uit te vogelen waarom hij dit wil weten. Als we zijn reden weten dan kunnen we hem misschien wel helpen, dat lijkt me toch niet zo'n vreemde gedachte?
Waarom jij verder reageerd snap ik dan niet?
 
Bij een manston maakt het niet uit want de oude is gemaakt voor een nog hogere octaan gehalte dan 98.

En zoals we al zeiden gooi bij een beetje fatsoenlijke set up gewoon 98 in je tank. Dus niet bij je ori 50 met nrx maar bij een beetje redelijke cilinder.
PS:
Door alleen maar octaan 98 te tanken los je niet zomaar pingelen op.
 
ik heb t dus ook over meer dan 98 , namelijk over 100 octaan!

deze is nu verkrijgbaar @ duitse shell stations!


marcel : ik wou t dus weten omdat t een manston of speed voor mij een stuk aantrekkelijker zou maken als er geen gekloot was met de kop! (zoals bij marco)
 
Nou, ik heb het natuurlijk nooit getest, maar ik denk dat je met die 100 octaan benzine nog steeds dezelfde problemen houd en dan beter kan kiezen voor het uitdraaien van de kop of een andere cilinder.

Suc6