Welk blok 125cc of 150cc 2takt

Hallo snelle vraag,

ik wil van mijn neos 70cc 2takt een 125cc of 150cc maken (2takt het liefst).
Welk blok zou ik moeten kopen.
Of is een grotere cilinder ook nog passend op de standaard carter.
gr
jules
 
Advertisement - register to remove this

Gewoon verkopen en een Aerox aanschaffen...
Met de Hester (R1 Aerox) aanpassing en ombouw kit kom je dan al gauw aan de 150 PK.
Ben je absoluut de snelste in de wijk en omstreken!

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat, zie:


Is dit te gek :rolleyes: kun je ook terugvallen op de Piaggio 2 takt motorblokken.
Kost ook wat, maar hebben complete blokken met meer power qua het 2 takt gebeuren.
Minarelli gaat maar tot 100/120cc op een motorblok voor een motorscooter.
Deze cilinders zijn te groot voor het 50cc blok en carters.

Of het spul van Pia allemaal pas te maken is op Minarelli is een goede tweede en verreist wel enig technisch inzicht!
Zie ook: https://scooterforum.net/threads/aerox-180cc-kan-dat.218503/
 
Last edited:
Hallo snelle vraag,

ik wil van mijn neos 70cc 2takt een 125cc of 150cc maken (2takt het liefst).
Welk blok zou ik moeten kopen.
Of is een grotere cilinder ook nog passend op de standaard carter.
gr
jules
op een yamaha neos zit een minarelli horizontaal luchtgekoeld blok, je beste optie zou zijn een 100cc 2 takt minarelli blok halen. hier heeft yamaha namelijk een tijdje aeroxen op motorkenteken mee gebouwd. deze blokken komen in nederland niet veel voor maar zijn in bijvoorbeeld duitsland makkelijk te vinden. als je in bezit bent van dat blok is het puur een grotere cilinder onder dat blok monteren. wat je ook kan proberen is een racing krukas en racing lagers in je blok zetten wat je nu hebt en dan een cilinder voor een 100cc blok halen en je carters uitfrezen totdat deze past. ik zou alleen niet weten of deze cilinder ook maar ergens bij elkaar in de buurt komen kwa tapeinden. ik dacht het namelijk niet maar als je hier achter komt dan zou dat een goedkopere optie zijn.
 
op een yamaha neos zit een minarelli horizontaal luchtgekoeld blok, je beste optie zou zijn een 100cc 2 takt minarelli blok halen. hier heeft yamaha namelijk een tijdje aeroxen op motorkenteken mee gebouwd. deze blokken komen in nederland niet veel voor maar zijn in bijvoorbeeld duitsland makkelijk te vinden. als je in bezit bent van dat blok is het puur een grotere cilinder onder dat blok monteren. wat je ook kan proberen is een racing krukas en racing lagers in je blok zetten wat je nu hebt en dan een cilinder voor een 100cc blok halen en je carters uitfrezen totdat deze past. ik zou alleen niet weten of deze cilinder ook maar ergens bij elkaar in de buurt komen kwa tapeinden. ik dacht het namelijk niet maar als je hier achter komt dan zou dat een goedkopere optie zijn.

Huh, wat nou!?

Yamaha Aerox, Neo's en Jog allemaal verkrijgbaar (nog wel meer) met een 100cc motorblok.
En een 100cc cilinder past sowieso niet op een 50cc motorblok, ook niet als je gaat koteren of frezen!
In Duitsland en Engeland zie je dit soort motorscooters veel meer als in Nederland...
Ook Peugeot, Derbi en nog enkele anderen fabriceerden zo'n type motorscooter in vroeger jaren.

Bovendien zijn dit allemaal AC laagtoerige motorblokken waar tegenwoordig vrijwel niks meer voor te krijgen is behalve een cilinder met iets meer inhoud en een 100cc terugloop uitlaat. (als men goed zoekt)
Bij Piaggio en/of Gilera is er wat meer uit de sleuf gekomen waarbij het vermogen bij 2 takt flink kan toenemen.

V.w.b. Minarelli ombouw kun je ook hier even kijken: https://scooterforum.net/threads/yamaha-aerox-100cc-70cc.217102/
 
Huh, wat nou!?

Yamaha Aerox, Neo's en Jog allemaal verkrijgbaar (nog wel meer) met een 100cc motorblok.
En een 100cc cilinder past sowieso niet op een 50cc motorblok, ook niet als je gaat koteren of frezen!
In Duitsland en Engeland zie je dit soort motorscooters veel meer als in Nederland...
Ook Peugeot, Derbi en nog enkele anderen fabriceerden zo'n type motorscooter in vroeger jaren.

Bovendien zijn dit allemaal AC laagtoerige motorblokken waar tegenwoordig vrijwel niks meer voor te krijgen is behalve een cilinder met iets meer inhoud en een 100cc terugloop uitlaat. (als men goed zoekt)
Bij Piaggio en/of Gilera is er wat meer uit de sleuf gekomen waarbij het vermogen bij 2 takt flink kan toenemen.

V.w.b. Minarelli ombouw kun je ook hier even kijken: https://scooterforum.net/threads/yamaha-aerox-100cc-70cc.217102/
Oh nou zat in de buurt haha ik wist dat in ieder geval aerox ermee was gemaakt en dat die in Duitsland veel beter verkrijgbaar zijn. Ja ik dacht inderdaad zoals ik vermelde al dat de tapeinden sowieso al nie zouden passen. Als je echt een lekker 125 blok wil moet je piaggio nemen inderdaad . Je hebt voor niet veel een skipper blok maar dat wordt weer ingewikkeld kwa blok monteren en piaggio subframe is heel anders dan de meeste
 
Er hebben in het verleden wel ombouw conversies plaats gevonden maar niks is goed gedocumenteerd of bewaard gebleven voor zover ik weet. En wat er al beschreven stond bestaat inmiddels niet meer helaas door het uitsterven van de verschillende scooter websites met een actief forum.

Wat ik wel weet van jaren terug is dat iemand dit wel voor elkaar heeft weten te boksen...
Was echter wel erg extreem met een motorblok van de FXR E1 180cc van de Gilera/Runner.

Maar nogmaals, een goed gevulde portemonnee en technisch inzicht en vernuft met ook anderen kan immers bergen verzetten als alle neuzen in dezelfde richting blijven wijzen!

En dan nog door de keuring komen.., of is dit niet de opzet :p in dit verhaal?
 
Er hebben in het verleden wel ombouw conversies plaats gevonden maar niks is goed gedocumenteerd of bewaard gebleven voor zover ik weet. En wat er al beschreven stond bestaat inmiddels niet meer helaas door het uitsterven van de verschillende scooter websites met een actief forum.

Wat ik wel weet van jaren terug is dat iemand dit wel voor elkaar heeft weten te boksen...
Was echter wel erg extreem met een motorblok van de FXR E1 180cc van de Gilera/Runner.

Maar nogmaals, een goed gevulde portemonnee en technisch inzicht en vernuft met ook anderen kan immers bergen verzetten als alle neuzen in dezelfde richting blijven wijzen!

En dan nog door de keuring komen.., of is dit niet de opzet :p in dit verhaal?
Die goedgevulde portemonnee is inderdaad niet te missen in dit verhaal! Hahaha. Ik gok niet dat door de keuring komen hier de bedoeling is trouwens
 
Back
Top