ThomasAdema

New Member
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum dus excuses als mijn post niet helemaal goed is.
Ik heb een probleem met mijn scooter, ik deed laatst de scooter aan en toen deed het dimlicht het ineens niet meer, grootlicht wel en knipper- achter- en remlichten doen het wel gewoon nog. Ik heb dit een maand geleden ook gehad maar toen maakte de lamp geen contact met 1 van de contactpunten en was de fitting ook niet helemaal goed meer, fitting en lamp zijn toen vervangen en werkte weer helemaal prima maar nu dus ineens niet meer.
Het licht niet aan de lamp heb er een andere ingedaan en dat loste niks op.

Het gaat om een Piaggio Zip 4takt 2v uit 2016.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Ja, er is geen sprake van een relais wat het grootlicht regelt bij dit bouwjaar. En wat de rol van de spanningsregelaar betreft: daar komt onder andere het pulserende signaal voor de knipperlichten uit.
De schakelaar en de draden naar de lamp zijn inderdaad de verdachten.
De opbouw van de stuurkant geeft wel eens problemen met draadjes die beklemd raken tussen het stuur en de plastic beplating. Waardoor kortsluiting ontstaat. Maar ook een schakelaar heeft niet het eeuwige leven.
 
Je zei :

Alleen dim/groot
En nee.
Als je het contact aanzet, gaat het stadslicht branden en pas als de motor draait gaat het dimlicht aan.
Licht brandt op de accu en het dimlicht wordt bij aanzetten contact afgezet ivm alle stroom voor de startmotor, dat doet het startrelais.
Ja, er is geen sprake van een relais wat het grootlicht regelt bij dit bouwjaar. En wat de rol van de spanningsregelaar betreft: daar komt onder andere het pulserende signaal voor de knipperlichten uit.
De schakelaar en de draden naar de lamp zijn inderdaad de verdachten.
De opbouw van de stuurkant geeft wel eens problemen met draadjes die beklemd raken tussen het stuur en de plastic beplating. Waardoor kortsluiting ontstaat. Maar ook een schakelaar heeft niet het eeuwige leven.
Plausibel betoog.
Maar wat een systeem zeg, had zomaar door een Italiaan ontworpen kunnen zijn..............oh, wacht !
Doen ze dan bij Kymco een stuk vooruitstrevender met clignoteur en grootlicht-relais.
 
Nou, nog even dan.
De Zip van dit bouwjaar, 2016, heeft nog geen stadslicht, en ook geen groot/dimlicht wanneer ie echt aanslaat, want dat is volgens mij alleen de euro 5, en misschien de euro 4 iget die dat kunnen vanwege de ECU.
Bij een 2016 Zip, zijn de knippers, remlichten, toeter en mogelijk de dashboard verlichting geschakeld met het contact aan zetten.
De koplamp, groot en dimlicht, krijgt zijn stroom via de stator, draaiende motor, en niet van de accu.
Volgens mij ben je dicht bij de oplossing, en vergeet niet de aansluitingen bij de kilometerteller/snelheidsmeter/cockpit te controleren.
Kijk eens of je grootlicht kan schakelen naar dimlicht: iets van bruin en paars...
 
Nou, nog even dan.
De Zip van dit bouwjaar, 2016, heeft nog geen stadslicht, en ook geen groot/dimlicht wanneer ie echt aanslaat, want dat is volgens mij alleen de euro 5, en misschien de euro 4 iget die dat kunnen vanwege de ECU.
Bij een 2016 Zip, zijn de knippers, remlichten, toeter en mogelijk de dashboard verlichting geschakeld met het contact aan zetten.
De koplamp, groot en dimlicht, krijgt zijn stroom via de stator, draaiende motor, en niet van de accu.
Volgens mij ben je dicht bij de oplossing, en vergeet niet de aansluitingen bij de kilometerteller/snelheidsmeter/cockpit te controleren.
Kijk eens of je grootlicht kan schakelen naar dimlicht: iets van bruin en paars...
Hi Jeroen,
is niet mijn brommer maar van Thomas ( zie boven )
Ik probeerde hem te helpen door alles logisch na te lopen.
Ben dan wel een leek op elektro maar kwam ook uiteindelijk terug op bedrading, fitting of schakelaar.
 
Interessante constructie als dat op deze scooter zit!
Inderdaad fitting , kabelconnectoren en schakelaar nalopen.
Kom je er niet uit, dan de kabels volgen.
Of iig hier even het correcte schema posten dan. :laughing:
 
Last edited:
Hi Jeroen,
is niet mijn brommer maar van Thomas ( zie boven )
Ik probeerde hem te helpen door alles logisch na te lopen.
Ben dan wel een leek op elektro maar kwam ook uiteindelijk terug op bedrading, fitting of schakelaar.

Ja die is alleen voor groot en dimlicht, er is geen optie om 'zonder' licht te rijden. De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zitten

Ik kon zo op het eerste zicht geen corrosie zien, heb er niet specifiek op gezocht dus ik zal morgen nog even kijken maar denk niet dat het daarin zit.
OK.
De lichtschakelaar voor de keuze tussen groot en dimlicht heeft 3 draden: een witte die de stroom levert, een bruine voor dim licht, en een paarse voor grootlicht. Wanneer grootlicht of dimlicht wel werkt, dan is de stroom uit de witte goed.
 
Kan het de spanningsregelaar zijn? Verder doet wel alle verlichting het
Nee.

Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Ja.

Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Ja.

De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zitten
Dat het grootlicht en het blauwe lampje in je dashboard het doet, wil niet automatisch zeggen dat deze schalelaat goed is.

De fout zit dus in deze schakelaar of in de bruine draad tussen deze schakelaar en de fitting van de koplamp of in de fitting zelf.

Doe het volgende:
  • Start de scooter.
  • Zet de keuzeschakelaar op dimlicht.
  • Zwarte meetpen op de zwarte draad bij de fitting van je koplamp gedurende alle drie de metinge hieronder.
  • Rode meetpen op de geel/zwarte draad bij je keuzeschakelaar, dit even om je meter te controleren want hiet moet bij lopende motor spanning staan anders zou grootlicht het ook niet doen.
  • Daarna rode meetpen op bruine draad bij de keuze schakelaar, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de schakelaar zelf,
  • Daarna rode meetpen op bruine draad van de fitting, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de bruine draad tussen keuzeschakelaar en fitting,
  • Daarna rode meetpen op het koperen contact van de fitting voor het dimlicht, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de fitting zelf, staat hier wel spanning op maakt dit contact geen verbinding met het lampje of het lampje is toch kapot.
 
Nee.


Ja.


Ja.


Dat het grootlicht en het blauwe lampje in je dashboard het doet, wil niet automatisch zeggen dat deze schalelaat goed is.

De fout zit dus in deze schakelaar of in de bruine draad tussen deze schakelaar en de fitting van de koplamp of in de fitting zelf.

Doe het volgende:
  • Start de scooter.
  • Zet de keuzeschakelaar op dimlicht.
  • Zwarte meetpen op de zwarte draad bij de fitting van je koplamp gedurende alle drie de metinge hieronder.
  • Rode meetpen op de geel/zwarte draad bij je keuzeschakelaar, dit even om je meter te controleren want hiet moet bij lopende motor spanning staan anders zou grootlicht het ook niet doen.
  • Daarna rode meetpen op bruine draad bij de keuze schakelaar, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de schakelaar zelf,
  • Daarna rode meetpen op bruine draad van de fitting, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de bruine draad tussen keuzeschakelaar en fitting,
  • Daarna rode meetpen op het koperen contact van de fitting voor het dimlicht, ook hier moet spanning staan, als hier geen spanning staat ligt het probleem in de fitting zelf, staat hier wel spanning op maakt dit contact geen verbinding met het lampje of het lampje is toch kapot.
Bedankt voor het stappenplan, ik ga morgen deze stappen even proberen en zal dan laten weten wat de uitkomst is!
 
Back
Top