Wel grootlicht geen dimlicht

ThomasAdema

New Member
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum dus excuses als mijn post niet helemaal goed is.
Ik heb een probleem met mijn scooter, ik deed laatst de scooter aan en toen deed het dimlicht het ineens niet meer, grootlicht wel en knipper- achter- en remlichten doen het wel gewoon nog. Ik heb dit een maand geleden ook gehad maar toen maakte de lamp geen contact met 1 van de contactpunten en was de fitting ook niet helemaal goed meer, fitting en lamp zijn toen vervangen en werkte weer helemaal prima maar nu dus ineens niet meer.
Het licht niet aan de lamp heb er een andere ingedaan en dat loste niks op.

Het gaat om een Piaggio Zip 4takt 2v uit 2016.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt 2 draden aan je fitting , de 1 is van groot , de ander voor dimlicht . de metalen fitting van je lamp maakt contact met je koplamp , of met een contact in je fitting , dat is de massa . De draden van de koperen contacten die onder aan je lamp komen , krijgen om beurten spanning , ligt eraan hoe je schakelaar staat groot of dim . heb je op allebei de draden dan spanning met wisselen?
 
Je hebt 2 draden aan je fitting , de 1 is van groot , de ander voor dimlicht . de metalen fitting van je lamp maakt contact met je koplamp , of met een contact in je fitting , dat is de massa . De draden van de koperen contacten die onder aan je lamp komen , krijgen om beurten spanning , ligt eraan hoe je schakelaar staat groot of dim . heb je op allebei de draden dan spanning met wisselen?
Aahh zo ik heb even gekeken voor je en ff gemeten met de multimeter als ik hem op de contacten zet met grootlicht aan trekt hij 6 volt en als ik hem op de contacten zeg met dimlicht helemaal niks
 

Attachments

  • CDEF99CC-3773-418D-8371-940128084397.jpeg
    CDEF99CC-3773-418D-8371-940128084397.jpeg
    103.3 KB · Views: 26
  • 8B06F22C-8039-4518-ACCB-DACB6AB33A1B.jpeg
    8B06F22C-8039-4518-ACCB-DACB6AB33A1B.jpeg
    248 KB · Views: 28
Als ik het zo op de foto's zie is de zwarte draad de massa , welke kleur heb je spanning als het grootlicht aan staat?
Heb je meerdere zekeringen , of een bij je accu? De draad waar geen spanning op staat ( van de bruine of paarse) is dus van het dimlicht .
Deze zou je terug moeten volgen en bij de connectors die je tegenkomt moeten meten . Zo kom je uiteindelijk bij je schakelaar staat hier wel spanning op deze draad , als je hem op dimlicht zet?
 
Als ik het zo op de foto's zie is de zwarte draad de massa , welke kleur heb je spanning als het grootlicht aan staat?
Heb je meerdere zekeringen , of een bij je accu? De draad waar geen spanning op staat ( van de bruine of paarse) is dus van het dimlicht .
Deze zou je terug moeten volgen en bij de connectors die je tegenkomt moeten meten . Zo kom je uiteindelijk bij je schakelaar staat hier wel spanning op deze draad , als je hem op dimlicht zet?
De zwarte draad is inderdaad de massa geloof ik, ik weet niet zeker welke kleur spanning heeft, hoe kan ik daar achter komen. Volgens mij heb ik 1 zekering bij de accu. Als ik hem terug moet volgen moet ik waarschijnlijk even de treeplank eraf schroeven?
 
Hoe bedoel je om de beurt spanning? Er zit wel spanning op de contactpunten van de fitting als het grootlicht aanstaat maar ook niet heel veel 6v geloof ik
Hmm ?
Hoort dat niet 12v te zijn ?
Heeft de Zip een 6v systeem dan ?
Anders even meten met draaiende motor.
Post automatically merged:

Hmm ?
Hoort dat niet 12v te zijn ?
Heeft de Zip een 6v systeem dan ?
Anders even meten met draaiende motor.
Ik ben geen specialist op elektrisch gebied maar ik verwacht 12v gelijkspanning op de koplamp, die wordt toch rechtstreeks door de accu gevoed ?
Er zit wel een relais tussen, dat eens controleren.
 
Last edited:
Hmm ?
Hoort dat niet 12v te zijn ?
Heeft de Zip een 6v systeem dan ?
Anders even meten met draaiende motor.
Post automatically merged:


Ik ben geen specialist op elektrisch gebied maar ik verwacht 12v gelijkspanning op de koplamp, die wordt toch rechtstreeks door de accu gevoed ?
Er zit wel een relais tussen, dat eens controleren.
Ik geloof dat het 12v moet zijn idd de accu meet wel 12v, is gemeten met draaiende motor anders werken de lampen helemaal niet. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee elektriciteit is niet helemaal mijn specialiteit, waar zou ik zo'n relais kunnen vinden?
 
Ik geloof dat het 12v moet zijn idd de accu meet wel 12v, is gemeten met draaiende motor anders werken de lampen helemaal niet. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee elektriciteit is niet helemaal mijn specialiteit, waar zou ik zo'n relais kunnen vinden?
Gewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.
Bij Zandri punt nl, kun je zoeken op bouwtekening, best handig. Vaak bieden ze ook alternatieven ( imitatie )

Of eerst iemand erbij halen die wel verstand van elektro heeft, lol.
 
Gewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.
Bij Zandri punt nl, kun je zoeken op bouwtekening, best handig. Vaak bieden ze ook alternatieven ( imitatie )

Of eerst iemand erbij halen die wel verstand van elektro heeft, lol.
Heb ff het elektriciteitsschema erbij gepakt en er zit geen relais tussen, dus daar zal het niet aan liggen. als ik er zelf niet uitkom breng ik hem naar een scooterzaak maar los het liever zelf op anders zal het wel weer een duur grapje worden
 
Gewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.
Bij Zandri punt nl, kun je zoeken op bouwtekening, best handig. Vaak bieden ze ook alternatieven ( imitatie )

Of eerst iemand erbij halen die wel verstand van elektro heeft, lol.
Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.
Maar hij schakelt het dimlicht uit en zet het grootlicht aan. Daarom dacht ik dat je die eens moest checken.
Post automatically merged:

Heb ff het elektriciteitsschema erbij gepakt en er zit geen relais tussen, dus daar zal het niet aan liggen. als ik er zelf niet uitkom breng ik hem naar een scooterzaak maar los het liever zelf op anders zal het wel weer een duur grapje worden
Ja idd, die weten de prijzen wel =p.
Post automatically merged:

Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.
Maar hij schakelt het dimlicht uit en zet het grootlicht aan. Daarom dacht ik dat je die eens moest checken.
Post automatically merged:


Ja idd, die weten de prijzen wel =p.
Geen relais ?
Heb je de schakelaar al gecontroleerd ?
 
Last edited:
Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.
Maar hij schakelt het dimlicht uit en zet het grootlicht aan. Daarom dacht ik dat je die eens moest checken.
Post automatically merged:


Ja idd, die weten de prijzen wel =p.
Als ik zo kijk naar dit schema dan zit er geen relais tussen of heb ik dat verkeerd?
Kan het de spanningsregelaar zijn? Verder doet wel alle verlichting het
 

Attachments

  • draadschema-piaggio-vespa-50cc-4t.png
    draadschema-piaggio-vespa-50cc-4t.png
    1.6 MB · Views: 24
Als ik zo kijk naar dit schema dan zit er geen relais tussen of heb ik dat verkeerd?
Kan het de spanningsregelaar zijn? Verder doet wel alle verlichting het
Vreemd.
Maar zo te zien heb je dus wel een lichtschakelaar en de koplamp is ook verbonden met het startrelais.
Is bij mij ook zo. Als ik het contact aanzet, brand het stadslicht en als de motor eenmaal loopt gaat het dimlicht ook aan.
 
Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Post automatically merged:


Corrosie...
Ja die is alleen voor groot en dimlicht, er is geen optie om 'zonder' licht te rijden. De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zitten
Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Post automatically merged:


Corrosie...
Ik kon zo op het eerste zicht geen corrosie zien, heb er niet specifiek op gezocht dus ik zal morgen nog even kijken maar denk niet dat het daarin zit.
 
Ja die is alleen voor groot en dimlicht, er is geen optie om 'zonder' licht te rijden. De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zitten

Ik kon zo op het eerste zicht geen corrosie zien, heb er niet specifiek op gezocht dus ik zal morgen nog even kijken maar denk niet dat het daarin zit.
Vreemd.
Want als er wel spanning op de grootlicht contactjes in de fitting staat ( en te weinig ) maar niet op dim, zou het dus alleen aan de schakelaar of het startrelais kunnen liggen ?
Dat kan toch bijna niet ?
Toch de plus van het dimlicht dan want als het aan het relais ligt, zou ook je grootlicht geen voeding krijgen.
Blijft over :
schakelaar, fitting of ergens een defect in de kabel naar de koplamp.
 
Je hebt 2 draden aan je fitting , de 1 is van groot , de ander voor dimlicht . de metalen fitting van je lamp maakt contact met je koplamp , of met een contact in je fitting , dat is de massa . De draden van de koperen contacten die onder aan je lamp komen , krijgen om beurten spanning , ligt eraan hoe je schakelaar staat groot of dim . heb je op allebei de draden dan spanning met wisselen?
Zou eerst even hier naar kijken.
Als je lampen alleen branden met draaiende motor dan mag ik aannemen dat je lampen op wisselstroom werken. De fitting dan ook op wisselspanning meten.

Aahh zo ik heb even gekeken voor je en ff gemeten met de multimeter als ik hem op de contacten zet met grootlicht aan trekt hij 6 volt en als ik hem op de contacten zeg met dimlicht helemaal niks

Neem aan dat je dit gemeten hebt in dimlicht stand?
Graag even meten in de 3 stekkers en niet op de fitting.


- Meet de spanning op de fitting. Kan best zijn dat er minder dan 12v op staat wanneer je stationair draait.
- Volg de kabel waar geen spanning op staat tot aan je dim/groot licht schakelaar. En meet daar de spanning ook.
- Als daar spanning op staat is er iets mis met de kabel tussen schakelaar en lampfitting.
- Als daar geen spanning op staat meet je de spanning even voor de dim/groot licht schakelaar, ook al zal hier wss gewoon spanning op staan omdat je groot licht wel werkt. ^_^

Het lijkt mij niet dat je koplamp over je (start) relais loopt. In je schematje zie ik een geel groene kabel vanaf de spanningsregelaar.
Deze kabel loopt dan weer naar je lichtschakelaar.
Deze wattages zijn zo laag dat een relais overbodig zou zijn.
Voor de goede orde. Heb je ook een aan / uit schakelaar of alleen dim groot licht schakelaar?
 
Last edited:
Je zei :
Zou eerst even hier naar kijken.
Als je lampen alleen branden met draaiende motor dan mag ik aannemen dat je lampen op wisselstroom werken. De fitting dan ook op wisselspanning meten.

- Meet de spanning op de fitting. Kan best zijn dat er minder dan 12v op staat wanneer je stationair draait.
- Volg de kabel waar geen spanning op staat tot aan je dim/groot licht schakelaar. En meet daar de spanning ook.
- Als daar spanning op staat is er iets mis met de kabel tussen schakelaar en lampfitting.
- Als daar geen spanning op staat meet je de spanning even voor de dim/groot licht schakelaar.

Het lijkt mij niet dat je koplamp over je (start) relais loopt. In je schematje zie ik een geel groene kabel vanaf de spanningsregelaar.
Deze kabel loopt dan weer naar je lichtschakelaar.
Deze wattages zijn zo laag dat een relais overbodig zou zijn.
Voor de goede orde. Heb je ook een aan / uit schakelaar of alleen dim groot licht schakelaar?
Alleen dim/groot
 
Back
Top