dankjewel voor het snelle antwoord.Hoi,
Over inrijden is veel discussie. Ik doe meestal het volgende. Nadat je hem de eerste keer start laat je hem stationair lopen totdat ie warm is. Dan uitzetten. De tweede keer ga je een stukje rijden, niet meer dan half gas en niet de hele tijd op hetzelfde toerental rijden. Dit doe je een paar ritjes lang. Gewoon effe een blokje om. Cilinders tegenwoordig zijn best prima afgewerkt, vooral aluminium. Dus als je gewoon rustig aan doet in het begin kan er eigenlijk niks fout gaan. Zorg er wel voor dat je je ring gap controleert voordat je de zuiger monteert, en dat je goede olie hebt die vers is. Met al deze tips is het eigen onmogelijk dat ie vast loopt.
Voor de rest, klepspeling blijft eigenlijk hetzelfde zoals bij 50cc. Kijk dus even in de handleiding van je scooter. Zal meestal rond de 0.10/0.15mm zijn.
Ten eerste, welk motorblok heb je? Weet je dat?dankjewel voor het snelle antwoord.
Bedoel je bij de tweede keer dat de motor dan weer is afgekoeld of kan het gewoon als de motor nog warm is?
Nog een aantal kilometers wat ik moet rijden?
En met ring gap bedoel je dat ze alle 3 niet uitgelijnd zijn maar mooi verdeeld rondom de zuiger?
Matt maakt best leuke video’s. Nee die drijfstang hoeft inderdaad niet in te lopen hahaha.Zo zo... Gaan we Matt linken?
Inrijden is hoe dan ook niet het probleem, dat zorgt er niet voor dat je drijfstang kapot loopt, dan was er idd al iets anders aan de hand.
4 takt cilinders zijn meestal alu met een gietijzeren bus. Enige wat daar in moet lopen zijn de zuigerveren op de cilinder. Met een paar duizend toeren is dat heel snel gebeurt. Inderdaad een paar keer warm laten lopen, zodat alles ook goed uit heeft kunnen zetten van de hitte, dat is het wel.
Heb je nu echt een nieuw nieuw blok? Helemaal niets aan doen. Begrenzingen er uit, voor de rest niets. Zou mooi betrouwbaar moeten zijn. Die 13cc gaat het verschil echt niet maken, en is het absoluut niet waard.
Toen ik de 63cc cilinder er onder had liggen reed hij merkwaardig sneller. Trok stuk sneller weg en tikte de 70 aan. Nu heeft ie moeite met 60. En het blok is niet helemaal nieuw. Had 'm via marktplaats en hij zou "gereviseerd" moeten zijnZo zo... Gaan we Matt linken?
Inrijden is hoe dan ook niet het probleem, dat zorgt er niet voor dat je drijfstang kapot loopt, dan was er idd al iets anders aan de hand.
4 takt cilinders zijn meestal alu met een gietijzeren bus. Enige wat daar in moet lopen zijn de zuigerveren op de cilinder. Met een paar duizend toeren is dat heel snel gebeurt. Inderdaad een paar keer warm laten lopen, zodat alles ook goed uit heeft kunnen zetten van de hitte, dat is het wel.
Heb je nu echt een nieuw nieuw blok? Helemaal niets aan doen. Begrenzingen er uit, voor de rest niets. Zou mooi betrouwbaar moeten zijn. Die 13cc gaat het verschil echt niet maken, en is het absoluut niet waard.
Op marktplaats zijn alle blokken 5km oud en net gereviseerdGister de cilinder gemonteerd. Eerst stationair laten lopen een poosje. Af laten koelen en toen een kilometertje of 20 gereden met een snelheid van 30 km/u en af en toe iets meer gas voor 3 seconden.
Nu dagelijks ff zo'n ritje doen en dan komt het vast wel goed
@cas06 wat is een "ring gap" ? Zit dat ook op een Zip 2-takt ?Hoi,
Over inrijden is veel discussie. Ik doe meestal het volgende. Nadat je hem de eerste keer start laat je hem stationair lopen totdat ie warm is. Dan uitzetten. De tweede keer ga je een stukje rijden, niet meer dan half gas en niet de hele tijd op hetzelfde toerental rijden. Dit doe je een paar ritjes lang. Gewoon effe een blokje om. Cilinders tegenwoordig zijn best prima afgewerkt, vooral aluminium. Dus als je gewoon rustig aan doet in het begin kan er eigenlijk niks fout gaan. Zorg er wel voor dat je je ring gap controleert voordat je de zuiger monteert, en dat je goede olie hebt die vers is. Met al deze tips is het eigen onmogelijk dat ie vast loopt.
Voor de rest, klepspeling blijft eigenlijk hetzelfde zoals bij 50cc. Kijk dus even in de handleiding van je scooter. Zal meestal rond de 0.10/0.15mm zijn.
SlotspelingRing gap is de afstand in de opening van de zuigerveer als hij in de cilinder zit. Alles met zuigerveren, dus 2 takt en 4 takt hebben dit. Als de afstand te klein wordt en de zuigerveer zet uit naarmate de motor warm wordt, beschadigt het de cilinderwand. Dit moet je altijd controleren op een nieuwe cilinderkit. Vaak is het wel prima, maar als de ringen niet goed afgewerkt zijn kan het problemen geven.
Oh. Ik heb een oude versleten Polini 70 eraf gehaald en een nieuwe cilinderkit DR70 erop gezet en tot nu toe 5 korte rustige ritjes gemaakt (in totaal zo'n 30 kilometer en max. 35 km/h). Het klinkt allemaal goed. Dan misschien bij 100 km ofzo even de cilinder eraf halen en de wand checken of die nog mooi glad is ?Ring gap is de afstand in de opening van de zuigerveer als hij in de cilinder zit. Alles met zuigerveren, dus 2 takt en 4 takt hebben dit. Als de afstand te klein wordt en de zuigerveer zet uit naarmate de motor warm wordt, beschadigt het de cilinderwand. Dit moet je altijd controleren op een nieuwe cilinderkit. Vaak is het wel prima, maar als de ringen niet goed afgewerkt zijn kan het problemen geven
ring gap/slotspeling@cas06 wat is een "ring gap" ? Zit dat ook op een Zip 2-takt ?
en 'm bij je eerste langere (hetere) rit, na 70 km, volledig in elkaar naaien...
als die slotspeling bij je korte ritjes nog ok is, maar bij 1x echt warmdraaien negatief wordt, kan je opnieuw beginnen.
ik had er nog nooit van gehoord anders had ik dat zeker gedaan. Maar ik ga hem straks eraf halen en kijken. Tot nu toe 100 km gereden en de langste rit was 25 minuten en de hoogste snelheid 55 km/h. Ik ga even youtuben hoe en waarmee ik de slotspeling kan checken want echt geen ideeìk zou dit vóór montage hebben bekeken, helemáál als m'n kroost erop zou rijden, of nù weer loshalen als ik het vergeten was.
wat als het vastnaait midden op een kruising terwijl hij door donker oranje gaat...