Wat voor nut heeft halve maan?

Status
Not open for further replies.

CrossRally

Banned
Ik vraag me af wat het werkelijke nut is van de halve maan bij de minarelli horizontaal LC giet 50 cilinders. Is dit gedaan om de druk te vergroten ofzo? En wat gebeurd als je dat weg haalt? Gaat ie dan meer toeren draaien met minder power ofzo? Ik heb namelijk een 50cc top performances gekocht en daar zit ook zo`n maan in. Waarvoor dient dit?
 
Advertisement - register to remove this

Maargoed als jullie nog iets te zeggen hebben gaan jullie maar verder.

Wat nou precies dat nut is van die halve maan weet ik nog niet. Bij mij is die in iedergeval eruit en de uitlaatpoort heb ik getuned denk dat het wel gaat lopen.
 
MinaRallyLC said:
Ten eerst heeft een evo70 zoiezo geen half maan (ik dacht een vlinderpoort)
Dus hier gaat het verhaal van de halve maan niet in op.

Ten tweede heeft een 70cc, ook geen halve maan.


de vlinderpoort heeft niks met de vorm van de uitlaatmond te maken , wat ik bedoel is dat de evo poort niet rond is , als je een wegracecilinder bekijkt (125) zul je ook een rare uitlaatpoortvorm zien en dat is niet voor niks!
 
melf #50 said:
kop vlakken komt nog uit de zundapp tijd :| als je met je kop bezig gaat bestel dan een kop met squissrand , anders zou ik mijn tij er niet eens aan verdoen.. en wat de cilinder betreft , pas als je de std timing en poorten etc. gaat aanpassen word het anders , maar om alleen dat dingetje weg te halen heeft gewoon geen tot heeel weinig nut.

de enigste manier om dat te testen is om gewoon een nieuwe scooter te pakken , andere goede pijp eronder , goed aftstellen en proberen. dan de cilinder eraf "halve maantje" eruit slijpen frezen vijlen of hoe dan ook en dan weer eronder en kijken wat ie doet.......

en JA ik heb het vaker eruit gehaald en geprobeerd , met ALLEEN het halve maantje eruit halen bereik je niks!

maar voor de tijd die je kwijt bent om de cilinder te optimaliseren haal je net zo goed een nieuwe power one! waar de timing beter van is en de uitlaatpoort gewoon goed van is, en dan nog mhr zuiger erin en je kent je scooter niet weer (mits goed afgesteld en goed onderdelen gebruikt)

Zonde van tijd? Mwoah voor een kwartiertje vijlen/schuren vind ik het toch aardig werken hoor. Naar dichtstbijzijnde scootertent tuffen duurt langer.

Toch vreemd dat ik wél verschil merk? Als eerst had ik ook alleen halve maantje eruit gevijlt, toeren liepen al iets op. Daarna kop gevlakt (Zundapp-tijd? Lekker boeie, 't werkt toch en het is gratis? Weer iets van jezelf erin...ik ben niet zo iemand die met een tas geld z'n scootertje even laat opvoeren/tunen, ik doe er liever zelf dingen aan) en ik herkende me std. cilindertje ook niet meer terug. 85 digitaal ermee gehaald, en nee de teller was niet getuned.

Vertel mij nou nix over of het wel of niet werkt, ik weet dat het werkt.
 
Hoelanger je verbrandingskamer afgesloten is, hoe langer je zuiger onder druk staat, en dus met hoe meer kracht hij naar beneden wordt geblazen.
Ik meen dat deze 'halve maan' aan de 'bovenkant' zit. Als je zuiger er langs beweegt gaat hij dus 'langzamer open', waardoor je meer power zou moeten hebben.
Lijkt me dat dit alleen voor lagere toerentallen geld

(even puur logisch nagedacht hor, heb er 0,0 verstand van)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top