Wat voor nut heeft halve maan?

Status
Not open for further replies.

CrossRally

Banned
Ik vraag me af wat het werkelijke nut is van de halve maan bij de minarelli horizontaal LC giet 50 cilinders. Is dit gedaan om de druk te vergroten ofzo? En wat gebeurd als je dat weg haalt? Gaat ie dan meer toeren draaien met minder power ofzo? Ik heb namelijk een 50cc top performances gekocht en daar zit ook zo`n maan in. Waarvoor dient dit?
 
Advertisement - register to remove this

Het halve maantje bij minarelli cilinders, zorgt ervoor dat de uitlaatgassen minder snel weg kunnen, waardoor je cilinder minder snel op toeren kan komen. Het is dus in feite een begrenzing. Als je het halve maantje weghaalt, zal je trekkracht toenemen en je topsnelheid verhogen, omdat je cilinder meer toeren kan draaien.
 
onzin! je zult geen verschil merken als je deze weghaalt. Reden zal zijn dat dit kwa gieten misschien makkelijker was ofzo... voor zover ik weet heeft het geen zin om deze weg te halen, search anders eens je kunt er vast wel meer over vinden.
 
De rede is dat uhhh er niet echt een rede voor was...
Het heeft weinig tot geen invloed op de prestaties, en dat hij in 'bepaalde' cylinders ook nog aanwezig is komt doordat ze dezelfde mal gebruiken (Top) of zelfs gekopieerd hebben (Taiwan) als de std cylinder.
In ieder geval is die geknepen poort een indicatie dat je de bijhorende cylinder lekker in het schap moet laten liggen, want elke weldenkende ontwerper had hem eruit gelaten..
 
Aidix said:
De rede is dat uhhh er niet echt een rede voor was...
Het heeft weinig tot geen invloed op de prestaties, en dat hij in 'bepaalde' cylinders ook nog aanwezig is komt doordat ze dezelfde mal gebruiken (Top) of zelfs gekopieerd hebben (Taiwan) als de std cylinder.
In ieder geval is die geknepen poort een indicatie dat je de bijhorende cylinder lekker in het schap moet laten liggen, want elke weldenkende ontwerper had hem eruit gelaten..


Dus in precipe is dat alleen gedaan om de cilinder zo goedkoop mogelijk te houden? Dus ze pakken een goed kope mal voor een taiwan cilinder. Ze frezen de uitlaat poort wat bij, en een hoge drukkop erop en klaar...
 
wordt volgens mij gedaan om het koppel van onderuit te bevorderen , en je zult ook niet of weinig eraan merken als je het weghaalt.

kijk voor de gein even naar de vorm van een polini evo uitlaatpoort...

airsal heeft dit ook op 50cc cilinders volgens mij , veel taiwan cilinders ook

wil je wat sneller zonder de ori cilinder te verneuken kun je beter een power one kopen , poorttiming is mooier en de uitlaatpoort hoef je niks aan te doen , MHR zuigertje erin en het loopt helemaal te gek!
 
Maar wat ik dan weer raar vind is dat dat halve maantje er later pas in word gezet.
Het word niet gegoten want je ziet echt het hele rondje zitten en dat dat halve maantje er pas later in is gezet...
 
Maargoed. Ik heb het bij me orginele getunede cilinder gewoon eruit gehaald, ik ben van mening dat het toch in de weg kan zitten. Heb die getunede uitlaat poort is vergeleken met die gekochte top cilinder. Denk dat ik met die orginele zelfs nog rapper ga. Hoe de uitlaatpoort er nou eruit ziet.

Maar ik wilde dit even weten omdat het in sommige giets het er niet in zit. En bij andere weer wel. En als het toch niks zou uitmaken kwa prestaties. Waarom zou dat maantje er dan toch erin zitten.
 
Halve maantje is begrenzing, als je het eruit haalt (vijlt, freest, iets in die richting) merk je er wel degelijk wat van. Zelf ook gedaan en kreeg er vooral powrr voor terug. Daarna kop gevlakt, en je hebt je std. cilinder zo'n beetje omgebouwd tot een 'snelle' 50. Loopt dan echt best door, in dat halve maantje vergist iedereen zich nog wel eens...
 
De vernauwing in een uitlaat is een circel met een erg kleine diameter. Daar kan dus echt bijna niets door en dat begrenst flink.


De 'halve maan' in de uitlaatpoort is gewoon een recht doorgetrokken uitlaatpoortdak. Het is er niet later ingestopt of watdanook, het poortdak is gewoon laag inclusief de flens. Als je een dikke 70cc cylinder pakt dan is de verhouding poortoppervlak/flensoppervlak echt niet beter dan dit, het zal dus ook zeker niet begrenzen omdat het 'te krap zou zijn' ofzo. Een evo70 heeft ook een 4kante flens, en die heeft er geen last van.
Het is dus geen begrenzer.
 
Niekie said:
Maar wat ik dan weer raar vind is dat dat halve maantje er later pas in word gezet.
Het word niet gegoten want je ziet echt het hele rondje zitten en dat dat halve maantje er pas later in is gezet...


heb je wel eens een nieuwe cilinder gezien? volgens mij niet!
 
@ph3x f12 said:
Halve maantje is begrenzing, als je het eruit haalt (vijlt, freest, iets in die richting) merk je er wel degelijk wat van. Zelf ook gedaan en kreeg er vooral powrr voor terug. Daarna kop gevlakt, en je hebt je std. cilinder zo'n beetje omgebouwd tot een 'snelle' 50. Loopt dan echt best door, in dat halve maantje vergist iedereen zich nog wel eens...

kop vlakken komt nog uit de zundapp tijd :| als je met je kop bezig gaat bestel dan een kop met squissrand , anders zou ik mijn tij er niet eens aan verdoen.. en wat de cilinder betreft , pas als je de std timing en poorten etc. gaat aanpassen word het anders , maar om alleen dat dingetje weg te halen heeft gewoon geen tot heeel weinig nut.

de enigste manier om dat te testen is om gewoon een nieuwe scooter te pakken , andere goede pijp eronder , goed aftstellen en proberen. dan de cilinder eraf "halve maantje" eruit slijpen frezen vijlen of hoe dan ook en dan weer eronder en kijken wat ie doet.......

en JA ik heb het vaker eruit gehaald en geprobeerd , met ALLEEN het halve maantje eruit halen bereik je niks!

maar voor de tijd die je kwijt bent om de cilinder te optimaliseren haal je net zo goed een nieuwe power one! waar de timing beter van is en de uitlaatpoort gewoon goed van is, en dan nog mhr zuiger erin en je kent je scooter niet weer (mits goed afgesteld en goed onderdelen gebruikt)
 
Last edited:
en nu is het dus helemaalk hip om dr geld aan een nieuwe uit te geve???
als hij vind dat het zo werkt laat hem toch :p

maar dat halve maantje lijkt er echt later inzet...ik heb ook zon cilinder maar dat halve maantje is lijkt wel van heel ander materiaal :)...ma zal wel aan mij ligge :D
 
Aidix said:
De vernauwing in een uitlaat is een circel met een erg kleine diameter. Daar kan dus echt bijna niets door en dat begrenst flink.


De 'halve maan' in de uitlaatpoort is gewoon een recht doorgetrokken uitlaatpoortdak. Het is er niet later ingestopt of watdanook, het poortdak is gewoon laag inclusief de flens. Als je een dikke 70cc cylinder pakt dan is de verhouding poortoppervlak/flensoppervlak echt niet beter dan dit, het zal dus ook zeker niet begrenzen omdat het 'te krap zou zijn' ofzo. Een evo70 heeft ook een 4kante flens, en die heeft er geen last van.
Het is dus geen begrenzer.

Ten eerst heeft een evo70 zoiezo geen half maan (ik dacht een vlinderpoort)
Dus hier gaat het verhaal van de halve maan niet in op.

Ten tweede heeft een 70cc, ook geen halve maan.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top