wat is mis met '' lang '' volgas rijden ??

Status
Not open for further replies.

DarkSaiyan

EVO pk's
ey,

ik reed paar maand trug met me gilardoni tog wel in totaal 5x mooie rechte lange stukken van 10km in 1 stuk door volgas..(heen en trug.. dus 10x 10km in 1 stuk door) maar in de search zag ik steeds dat het slecht is voor alluminium cilinders... is dit puur omdat die dan te warm word of slijtage of speelt hier iets anders nog een rol ?

want de wand wan een gietijzer cilinder is niet veel beter dan een allumium
de koeling van een gietijzer is ook niet echt super, integendeel dat alluminium wel goed gekoeld word.

de afstelling was ook best bagger, 6gram.. ongeveer de goeie sproeier..

leek me wel interessant om te weten wat dan de reden nog is...

btw. me gilardoni is nog perfect...
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Gaat voornamelijk om het inrijden. Dan moet je niet 10km volgas blazen.
Als jij geen over toeren draaid volgas kan je desnoods 1000km volgas. :)
Als je koeling , smering etc etc ook goed is.

Als je 13+k draaid zal die door de warmte wel eens kapot kunnen lopen.
 
tis slecht voor elke cilinder , je moet niet vergeten dat de cilinder niet op lange stukken berekend zijn, je belast ze te lang dan ...

je rijd met een auto of motorfiets toch ook niet volgas? die houden het namelijk ook niet lang uit dan ;)

je haalt het uiterste eruit , en bij het uiterste is de slijtage ook het hoogste... en de thermische belasting word erg groot
 
melf #50 said:
tis slecht voor elke cilinder , je moet niet vergeten dat de cilinder niet op lange stukken berekend zijn, je belast ze te lang dan ...

je rijd met een auto of motorfiets toch ook niet volgas? die houden het namelijk ook niet lang uit dan ;)

je haalt het uiterste eruit , en bij het uiterste is de slijtage ook het hoogste... en de thermische belasting word erg groot

Het is dus beter om haast nooit volgas te rijden..
 
Dat slaat nergens op, denk je dat scooterfabrikanten geen duurheidtests houden?!
Std. scootertjes kunnen volgens mij honderden km's volgas knallen zonder kapot te lopen
 
melf #50 said:
tis slecht voor elke cilinder , je moet niet vergeten dat de cilinder niet op lange stukken berekend zijn, je belast ze te lang dan ...

je rijd met een auto of motorfiets toch ook niet volgas? die houden het namelijk ook niet lang uit dan ;)

je haalt het uiterste eruit , en bij het uiterste is de slijtage ook het hoogste... en de thermische belasting word erg groot

als je bv een athena , gila , etc rond de 11 a 12k laat draaien en je smering , koeling is goed... en je hebt alles op de juiste manier gemonteerd en afgesteld ( slotspeling , squish , mengsel , cilinder op de juiste nm vast , etc etc...
dan kan je gewoon volgas hoor :)

De TS zegt dat ie met 6 gram rollen rijdt. Dan zal die echt niet teveel toeren draaien en hij zal dus echt niet het uiterste eruit halen.
Dus het kan gewoon.
 
r0bert said:
Dat slaat nergens op, denk je dat scooterfabrikanten geen duurheidtests houden?!
Std. scootertjes kunnen volgens mij honderden km's volgas knallen zonder kapot te lopen


denk je nou echt dat het goed is voor een scooter om constant volgas te rijden ?
 
melf #50 said:
denk je nou echt dat het goed is voor een scooter om constant volgas te rijden ?

het zal vast niet goed zijn maar ook weer niet veel slechter...

het is logisch dat de slijtage hoger zal liggen omdat de cilinder dan zijn max toeren draait.. maar waarom zal het dan '' slecht '' zijn...ik bedoel een gilardoni word echt niet in de race circuit gebruikt...dus waarom zijn ze er niet zogenaamd op '' berekend '' :P.

als je het over AC zou zeggen... mischien.. omdat AC niet zo goed gekoeld word als met koelvloeistof, maar voldoende lijkt me om de cilinder op goeie temperatuur te laten.. ?
 
heb het woord DETONATIE nog niet gehoort.

bij stnd setup kan je gewoon volgas geven(denk dat lange stukken volgas met stnd scoot beter is als de hele tijd door de stad te rijden)
 
Als je goed afsteld moet makkelijk kunnen, ik heb ook meerdere keren 30+ km aan een stuk door volgas gereden met malossi sport 70cc, 17,5 en reverse.
Je zult alleen eerder veren moeten vervangen.

Over over vario slijtage is bs, mijn multivar is na 2500 nog helemaal netjes.
 
G spotter said:
Als je goed afsteld moet makkelijk kunnen, ik heb ook meerdere keren 30+ km aan een stuk door volgas gereden met malossi sport 70cc, 17,5 en reverse.
Je zult alleen eerder veren moeten vervangen.

Over over vario slijtage is bs, mijn multivar is na 2500 nog helemaal netjes.

Maar toch kan je het beter niet doen!
 
Ik vind het ook onzin, als je max 10k draait ofzo kan je gewoon hele stukken volgas rijden, maakt echt niets uit, daar zijn ze voor gemaakt.

Als je een evo lekker uit zijn powerband laat lopen en een stuk van een paar km door knalt om de top te testen is dan weer wat minder slim :P
 
DarkSaiyan said:
mag ik mischien weten hoe jullie rijden als je op een weg in ''no where land'' zit die 10km lang is... rijden jullie dan braaf 40km/h ? :P

neej, serieus... ?

nee maar met een kwart/half gas zit je al snel op 70 oid en dat gaat wel vooruit en is niet volgas.... ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top