Wat is er voor nodig om een nrg dik 2 kW te laten gaan?

Llewella

Well-Known Member
Nee ik wil niet opvoeren, maar kennelijk heeft onze scooter toch iets teveel vermogen.

In 1999 heeft mijn vriend deze scooter aangeschaft, een puch nrg extreme.
De prop eruit, verder alles standaard.
De maximale boetes die we hebben gehad voor vermogen/snelheid is 40 euro ofzow.
3 weken geleden nog een boete van 30 euro.
Dat kan nooit heel veel kW's zijn.

Hoeveel kW zal een nrg zonder prop hebben?

Vandaag op de rollenbank; over de 2 kW heen, en een boete van 125 euro en niet meer verder mogen rijden.

3 weken geleden werd ik aangehouden, en heel stom van mezelf, ik was zelf aan het klussen geweest maar de linker remhevel paste niet die ik had besteld op framenummer (kennelijk valt onze nrg net tussen 2 modellen in).
Dus zonder remhevel gereden, aangehouden en op de rollenbank en niet verder mogen rijden, toen was het dus 30 euro boete voor snelheid/vermogen.

Naar fietsenmaker gebracht en er was een boutje in het blok afgebroken tijdens het klussen daar, ze wilden uitboren en bleek dat de cylinder verrot was, ik zou een vastloper hebben gehad (pardon maar dat betekent toch dat hij niet meer voor of achteruit gaat? hij reed nog prima).
Ze hebben er een nieuwe cylinder opgezet en vandaag is gebleken dat het vermogen fors is toegenomen.

Hoe kan dat in godsnaam? de fietsenmaker zegt dat hij er niks aan kan doen.
Maar mijn logica is ontoereikend om dit te kunnen begrijpen.
Een scooter die top rijd, met prop eruit rijd max 10 km/u te hard (geen idee wat voor vermogen daar bij hoort, ik herleid het uit de boetes, ik weet dat ie harder kon, maar nooit harder dan 1,6 kW, en dat is denk nog hoog ingeschat).
Vervolgens een vermogen wat daar ver boven uit stijgt, dat moet toch een andere cylinder zijn en niet standaard?
Hoe kan er zoveel verschil inzitten?

Vandaag weer terug gebracht naar de fietsenmaker en hij wordt definitief afgevoerd, de prop gaat er weer terug in, als ie dan nog teveel vermogen heeft mogen ze hem helemaal doortesten bij de politie.

D'r klopt hier gewoon geen zak van.
Hij heeft nooit 2 kW gereden en nu ineens wel, dat is toch raar?
 
Advertisement - register to remove this

Hoe hard rijd je? :)

Een onbegrensde nrg van mij heeft/had 0,9 2 keer en 1 keertje 1,1 kw

2 kw haal je al snel met bijv een snellere cilinder , of een andere uitlaat :)

Bekijk je cilinder eens , kan je mischien een foto maken , staat er een merk/naam op? :) , dan kunnen wij mischien zeggen of het niet een orginele cilinder is!

En een vastloper heb je niet gehad als je scooter nog prima reed , dan heeft de dealer het of gesloopt , of hij wilde geld verdiene :|
 
RemcoV said:
Hoe hard rijd je? :)

Een onbegrensde nrg van mij heeft/had 0,9 2 keer en 1 keertje 1,1 kw

2 kw haal je al snel met bijv een snellere cilinder , of een andere uitlaat :)

Bekijk je cilinder eens , kan je mischien een foto maken , staat er een merk/naam op? :) , dan kunnen wij mischien zeggen of het niet een orginele cilinder is!

En een vastloper heb je niet gehad als je scooter nog prima reed , dan heeft de dealer het of gesloopt , of hij wilde geld verdiene :|

ja dan zit er zker een andere cilinder in, mijn nrg reed volledig ontgrenst 70.

Maar met die cilinder kan best, ik haalde laatst mijn blok uit elkaar en toen

ik naar mijn cilinder keek werd ik niet echt blij. hij was helemaal verrot je kon

de zuiger zelfs van links naar rechts een stukje bewegen, en dat terwijl die

toch nog perfest liep.
 
Momenteel kan ik niks, want de scoot staat weer bij dezelfde fietsenmaker, aangezien de nieuwe v-snaar ook weer lekker slipte, dus dan ga ik er niet weer door een ander naar laten kijken met weer extra kosten.

Het is gewoon balen dat ik er zelf geen verstand van heb want dan heb ik dit soort dingen beter onder controle, maar er klopt dus helemaal geen bal van.

Het kan gewoon niet dat een standaard nrg met prop eruit zoveel vermogen heeft, maar wat het dan wel is weet ik gewoon niet, de logica ontbreekt me gewoon totaal.
Zouden ze de verkeerde cylinder erop gezet hebben?

Net 400 euro uitgegeven aan scooter laten oplappen, en dan krijg ik er vandaag nog een boete van 125 euro bij, dat was niet de bedoeling!

Over de snelheid:

In goede tijden haalde die 110 op de teller, maar let op, dit is de teller van de scoot zelf. Ik weet dat andere dit niet serieus namen aangezien hij standaard is met dan allen prop eruit.
Normaal rijd max 80 op de teller.
Nu was ik hem nog aan het inrijden, dat begon met 40 op de teller, en max 60, alleen nog niet vol open kunnen trekken.
Maar ik kreeg het idee dat ie dik onder die 80 zou blijven door de manier van rijden.
Mijn vader heeft er met de auto eens naast gereden en dan was het 70 zo ongeveer.
 
Als hij op dit moment 110 op teller ging kan het goed zijn dat die 2 kw klopt :)

Mijn ,, onbegrensde nrg '' was alleen ontdaan van de vario ring + carburateur plaatje

Zonder prop gaat het nog net iets sneller , en dan kom je zeker dicht in de buurt van de 2 kw , want 2 kw = 80km/u volgens het boekje :)

2 kw is opzich heel erg weinig kwa vermogen :)

Ik heb zelf ook 2 kw gehaalt met mijn Nrg , daar zat toen een Sito + uitlaat onder ( onbegrensde standaard Runner uitlaat ) en dat vloog ook dik over de 2kw :)
 
kan ook zijn dat de desbetreffende agent er niet goed op is gaan zitten , heb ik 1 keer gehad en er direct wat van gezegd , direct werd er een nieuwe meting gedaan en was een stuk minder kw's
 
RemcoV said:
Als hij op dit moment 110 op teller ging kan het goed zijn dat die 2 kw klopt :)

Mijn ,, onbegrensde nrg '' was alleen ontdaan van de vario ring + carburateur plaatje

Zonder prop gaat het nog net iets sneller , en dan kom je zeker dicht in de buurt van de 2 kw , want 2 kw = 80km/u volgens het boekje :)

2 kw is opzich heel erg weinig kwa vermogen :)

Ik heb zelf ook 2 kw gehaalt met mijn Nrg , daar zat toen een Sito + uitlaat onder ( onbegrensde standaard Runner uitlaat ) en dat vloog ook dik over de 2kw :)


Die 110 was 6 jaar geleden, met meewind van een heuveltje af overigens, net ff nagevraagd bij mijn vriend ;)

Dus normaal 80, nu heb ik nog niet harder dan 60 gereden.

edit: 3 weken geleden had ik dus een boete van 30 euro, dat zou dus 0,8 kW zijn geweest max.
Volgens mij was het zelf 0,7 kW

De hoogste boete ooit was 45 euro, en toen was ie nog goed, dus dat zou max 1.0 kW zijn geweest, wat wel klopt met de berekende snelheid van de agent, dat zat altijd onder de 60 (ok dat de scoot een andere snelheid aangeeft weet ik ook niet, er is mij gezegd dat scooters standaard een te hoge snelheid aangeeft, dat het niet goed geijkt is).

Dus dat verschil blijft me gewoon iets te groot.
 
Last edited:
Back
Top