Wat is een bobine?

redspeedfight038

New Member
Hey allen, ik weet om te beginnen niet of ik in de juiste categorie zit qua vraag, maar daar kom ik snel genoeg achter lijkt mij. Maar goed, ik ben bezig met mijn speedfight en ik ben nu constant afhankelijk van vrienden. Uiteraard niet erg! Maar ik wil zelf ook dingen kunnen vervangen indien nodig. Daarom wil ik een beetje gaan leren, aangezien ik 0 ervaring heb. (Op car mechanic simulator 2018 na). Mijn vraag is dus: Wat is een bobine, wat doet het, waar zit het, wat is het nut ervan et cetera.

GRAAG IN JIP EN JANNEKE TAAL UITLEGGEN!!!

Alvast bedankt boys! (en girls, en alles wat daar tussen in zit)
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Een bobine is een transformator die de spanning afkomstig van de cdi omhoog transformeert naar een paar duizend volt.
Die hoge spanning is nodig om de vonk bij de elektrode van de bougie te laten overspringen naar massa (=frame, motorblok en min-pool accu)

Een bobine ziet er ongeveer zo uit zoals op de foto hier beneden.
Kan uiteraard ook een andere kleur hebben, meestal is deze zwart van kleur.
Op de foto hier beneden zit overigens ook al de bougiekabel en de bougiekap gemonteerd, dit is overigens niet altijd het geval als je een nieuwe bobine koopt.

1669916605760.png
In dit geval komt op de zwarte aansluiting de draad vanaf de cdi en de groene aansluiting wordt aangesloten op de massa van de brommer/scooter.
Een bobine is een transformator die de spanning afkomstig van de cdi omhoog transformeert naar een paar duizend volt.
Die hoge spanning is nodig om de vonk bij de elektrode van de bougie te laten overspringen naar massa (=frame, motorblok en min-pool accu)

Een bobine ziet er ongeveer zo uit zoals op de foto hier beneden.
Kan uiteraard ook een andere kleur hebben, meestal is deze zwart van kleur.
Op de foto hier beneden zit overigens ook al de bougiekabel en de bougiekap gemonteerd, dit is overigens niet altijd het geval als je een nieuwe bobine koopt.

1669916605760.png
In dit geval komt op de zwarte aansluiting de draad vanaf de cdi en de groene aansluiting wordt aangesloten op de massa van de brommer/scooter.
 
Last edited:
Solution
Een bobine is een transformator die de spanning afkomstig van de cdi omhoog transformeert naar een paar duizend volt.
Die hoge spanning is nodig om de vonk bij de elektrode van de bougie te laten overspringen naar massa (=min-pool accu)
Ok dus als ik het goed begrijp, zorgt de bobine voor genoeg stroom, dat afkomstig is van de CDI, maar nog net niet genoeg is, om dat naar de bougie te laten gaan, waardoor je de vonk krijgt bij je bougie om hem te starten?
 
Back
Top