Bougie zwart, wat kan het zijn?

Tonyyy

KymTon
Hoi ik ben bezig met een nieuwe Kymco agility (bj 2011) en heb enkele kwaaltjes... 1 ervan is dat er ploffen uit de uitlaat komen en dat hij enorm onregelmatig stationair loopt. Ik heb de bougie er even uitgedraaid en die zag er zo uit (heeft ongeveer 100km erin gezeten). Is dit een slechte vonk? Of veelste rijk?

Km stand is 9300km (gekocht op ~9100km) en er zit al een niet originele cilinder op (wel in orde, alles voorzien van nieuwe pakkingen)

Zit een keihin carb op (origineel) met sproeier 80
 

Attachments

  • IMG_8016.jpeg
    IMG_8016.jpeg
    90.8 KB · Views: 29
  • IMG_8018.jpeg
    IMG_8018.jpeg
    93.7 KB · Views: 29
  • IMG_8017.jpeg
    IMG_8017.jpeg
    87.1 KB · Views: 28
  • IMG_8019.jpeg
    IMG_8019.jpeg
    106.9 KB · Views: 28
Last edited:
Advertisement - register to remove this

En je verlichting doet het ook alleen als de motor loopt , of ook als je het contact aanzet ?
Verlichting van een Agility werkt alleen zodra de motor loopt. Je hebt een schakelaar om dagrij verlichting, stadsverlichting en geen verlichting in te schakelen. Alles werkt daaraan. Andere schakelaar kun je instellen normaal licht of groot licht, werkt ook beide. Seinen met contact aan werkt wel.
 
En als je nu eens tijdelijk de choke loskoppelt , en een draad naar de accu legt naar de choke , ( desnoods met een schakelaar) de andere op de massa , pas aanzetten als de motor gestart is , en dan eens kijken wat de motor doet . Dan weet je zeker dat het aan de choke ligt . Daarna kan je altijd nog verdere actie ondernemen . Dan denk ik o.a. aan een nieuwe draad naar de stator buiten de oude om .
Post automatically merged:

Ik denk dat dit het goede schema is , klopt dit ? ook qua kleuren : https://scooterforum.net/resources/kymco-agility-50-carry.685/
 
Last edited:
Even alles op een rijtje.

Oorzaak kan zijn:
1 choke defect
2 weerstand kapot of niet goed aan frame
3 stator kapot of levert niet genoeg vermogen
4 spanningsregelaar is kapot
5 de bedrading (groen en geel) kapot of hebben overgangs weerstand

1 en 2 heb je gecontroleerd en zijn goed
3 stator levert stroom en genoeg vermogen voor de lampen dus dat zou niet de oorzaak moeten zijn
4 heb je uit gewisseld. Ik ben nog wel van mening dat de spanning te hoog is maar denk dat de choke nog steeds wel zou moeten werken
5 blijft over om te controleren

Het idee van @trabiarie lijkt mij een slimme manier om de bedrading te controleren. Je slaat dan de bestaande bedrading over. Ik zou persoonlijk de spanning niet halen van de accu maar vd verlichting.
Om de groene draad te controleren zou ik gebruik maken vd oude weerstand want die heb je toch los liggen.
En ik zou de draden niet tegelijk controleren maar apart
Je kunt ook met de ohm meter aan de gang maar sommige dingen zijn niet te meten. Als een draad nog aan een strengel hangt dan meet je geen weerstand maar als er een flinke stroom door moet dan gaat dat niet en is er sprake van vermogensverlies
 
Ik dacht andersom. Eerst op de verlichting als het dan nog steeds niet werkt dan zou bedrading niet oorzaak zijn en dan met nog steeds draad buiten om dan op de accu om stator te "controleren" Maar kan natuurlijk allebei. Principe is hetzelfde
 
En als je nu eens tijdelijk de choke loskoppelt , en een draad naar de accu legt naar de choke , ( desnoods met een schakelaar) de andere op de massa , pas aanzetten als de motor gestart is , en dan eens kijken wat de motor doet . Dan weet je zeker dat het aan de choke ligt . Daarna kan je altijd nog verdere actie ondernemen . Dan denk ik o.a. aan een nieuwe draad naar de stator buiten de oude om .
Post automatically merged:

Ik denk dat dit het goede schema is , klopt dit ? ook qua kleuren : https://scooterforum.net/resources/kymco-agility-50-carry.685/
Ik zal dat eens op mijn actie lijst zetten om te doen.

Juiste schema vind je via https://scooterforum.net/resources/kymco-agility-50-service-manual.67/ en dan pagina 21.

Ik ga het dus nog eens goed testen. Bedankt heren
 
Back
Top