warmloper met nieuwe cilinder

jkasper

buxy driver
hallo heb op mijn buxy een ander blok gezet, met een nieuwe cilinderset (van power one) alles gemonteerd en rustig laten warm draaien, kopbouten een keer na getrokken toen hij afgekoeld was,

rij er mee naar mijn werk smorgens 9 km en savonds 9 km
drie dagen geen problemen gehad (rustig gereden niet boven de 55 ongeveer ... tot ik ongeveer smorgens 7 km gereden had kreeg ik een warmloper..... met een gangetje van ongeveer 50 km !

ik dacht een vast loper maar toen ik hem s'avonds met een busje op wilde halen starte hij weer en liep ook meteen!

ik heb nu de cilinder er afgehaald en zie dat er op 4 kanten verkleuring zit op de zuiger en op 1 plek in de cilinder .....
alles is nog wel plakkerig van de olie op de cilinderwand en zuiger...

de bougie is nu koffie bruin..... dus lijkt mij goed!

wat is nu het verstandigste? maatje grotere sproeier ?
of olie pomp afsluiten en op mengsmering gaan rijden (zelf mengen)?

Foto-PS3VQD7H-D.jpg

Foto-KIAQKXYN-D.jpg

Foto-UDQX8AQE-D.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je moet zien te achterhalen waardoor je een warmloper hebt gekregen... Als je bougie koffiebruin is dan is je sproeier iig goed en kun je dat uitsluiten.

Is je koelfan niet kapot? (stukken afgebroken oid)

Anders nieuw oliepompje of zelf mengen idd
 
hallo heb op mijn buxy een ander blok gezet, met een nieuwe cilinderset (van power one) alles gemonteerd en rustig laten warm draaien, kopbouten een keer na getrokken toen hij afgekoeld was,

rij er mee naar mijn werk smorgens 9 km en savonds 9 km
drie dagen geen problemen gehad (rustig gereden niet boven de 55 ongeveer ... tot ik ongeveer smorgens 7 km gereden had kreeg ik een warmloper..... met een gangetje van ongeveer 50 km !

ik dacht een vast loper maar toen ik hem s'avonds met een busje op wilde halen starte hij weer en liep ook meteen!

ik heb nu de cilinder er afgehaald en zie dat er op 4 kanten verkleuring zit op de zuiger en op 1 plek in de cilinder .....
alles is nog wel plakkerig van de olie op de cilinderwand en zuiger...

de bougie is nu koffie bruin..... dus lijkt mij goed!

wat is nu het verstandigste? maatje grotere sproeier ?
of olie pomp afsluiten en op mengsmering gaan rijden (zelf mengen)?

in principe is dat alsnog een vastloper , mja ,warmloper-vastloper , 1 pot nat..

als de cilinder afkoelt zal ie vaak ook wel weer lopen.

ik denk dat de sproeier gewoon aan de kleine kant is.]

maar het beste maak je er even een foto van , zomaar de oliepomp afsluiten is niet verstandig..
 
duidelijk gewoon te warm geweest , niks met olie te maken imo.

of even te snel gereden tijdens het inrijden , mengsel wat arm en het is zo klaar..

de kwaliteit van de olie kan wel meespelen , maar als ie vastloopt door gebrek aan olie ziet het er veel grauwer uit.

dus , wat je kunt doen om geen nieuwe cilinder te hoeven kopen , mits de zuigerveren nog mooi los zitten , schuren , zuiger met zacht schuurpapier en cilinder met vrij grof papier (vooral die veeg alu die in de cilinder is achtergebleven), en dan netjes in elkaar zetten , met je vinger wat olie in de cilinder doen VOOR het monteren op de zuiger.

de cilinder gewoon normaal vastzetten , kruislings ,en niet meer natrekken.

ik weet uit ervaring dat de Powerone cilindertjes wel goed zijn , daar ligt het dus niet aan , en hier is ook duidelijk te zien dat ie gewoon te warm is geweest.

maar is het een gietijzer of alu cilindertje?
 
het is een giet ijzer cilinder...
heb het nu weer inelkaar gezet,en heber een grotere sproeier ingezet,86 zit er nu in.
maar dat is blijkbaar te groot komt net niet goed op toeren, als ik het pijpje uit de luchtinlaatbuis haal kan hij het net doen,zal dinsdag een iets kleinere sproeier kopen 84 proberen?

johan
 
met std filter zou je gesproken op 54 sproeier moeten zitten , echter met een andere type cilinder kan dat anders zijn ,meestal zit je zonder buisjes niet hoger dan 68 t/m 72

dus het is al erg groot!

kan natuurlijk ook valse lucht zijn!

maar heb je niet gewoon met teveel toeren gereden?
 
neej heb rustig gereden ben niet boven de 55 km geweest!
toen ik de scooter kocht zat er 74 in.
had toen het idee dat ie te weinig kreeg,heb daarna 78 er in gedaan, hij liep toen mooi, (maarja na nog geen 100 km dus een vast loper !)
volgens mijn scooter winkel zit er standaard 80 in een buxy.
heb hier ook nog een 80 sproeier liggen die eens proberen? (met origineel buisjes e.d.
aan het lucht filter.....)
 
en juist bij de tapeinden heeft ie de ruimte om uit te zetten ;)

maar ik heb zoveel cilinders gezien die muurvast zaten , die ook niet kapot zijn gelopen , en heb ze zelf ook wel vaker veel te strak aangedraait en lopen ook niet vast..

terwijl ik dit zo vaak heb gezien , zoals dit eruit ziet , en dit is meestal gewoon te arm gelopen , slechte olie of gewoon te hard gereden oid..
 
Back
Top