Waarom smelt mijn zuiger ?

wouter6

Next LC
Hoi,

Gisteren ben ik met men scooter gaan rijde en is mijn zuiger gesmolten.
Ik had hem eerst goed warm gereden en dan heb ik twee keer een sprintje gedaan.
De tweede keer was het prijs, ik reed volgas en inneens verloor hij kracht. Dit is nu al de derde zuiger dus ik wist al dat ik prijs had. Eens uitgebold toch nog eens proberen te starten maar dat klonk niet mooi. (hierbij heb ik denk ik mijn cilinder kapot gedaan want er is een stukje uit de wand :-( )

Ik heb ook drekt naar men temperatuur gekeken en deze was 85graden.

Ik heb een speed 7t, stage6 PVL ontsteking, c21, keihin 28mm, denso bougie en het blok is getuned door xsh.

De eerste keer dat ik een zuiger kapot reed was net nadat ik hem had laten afstellen op de testbank. Ik kwam thuis ging even rijden en ik had prijs. Dus scooter terug gedaan nieuwe zuiger erin alles terug inorde gemaakt en hij draaide terug. Dan heeft hij een tijdje stil gestaan door slecht weer en weinig tijd maar toen ik terug ging rijde reed ik weer een zuiger kapot.

Die mens van de testbank zei na de eerste keer al dat het aan mij lag want dat de waterkoeling niet tegoei was aangesloten en hij kreeg ze daarom niet tegoei onlucht. Maar ik heb op internet rond gekeke en bleek dat mijn radiator juist was aangesloten en ikzelf kreeg ze wel ontlucht.

Na de 2de keer heb ik zelf cilinder gehoond en andere zuiger gestoken. De ontsteking stond op 5mm voor het dodepunt afgesteld en dit vond ik precies veel dus heb ik een mailtje naar xsh gestuurd en hij zei dat het 3mm moest zijn.

Dus heb ik de ontsteking op 3mm gezet en zo heb ik verschillende keren gaan knallen en het werkte dus idd beter.

Gistere was het mooi weer en na een tijdje stilgestaan te hebbe ben ik nog eens gaan rijde. Vorige keer dacht ik dat hij iets te rijk stond en heb dus 1 kleinere maat sproeier gestoken. dit ging idd beter maarja zoals je in het begin kan lezen was hij snel weer kapot.

Mijn vraag is dus aan wat kan dit liggen?

Ik denk niet door de kleinere sproeier want de vorige kere was het ook gebeurt met de grotere. Ontsteking dan? Ze staat op de race curve want op de bank was deze beter dan de sprint curve zij die meneer.

Ik heb ook ergens gelezen dat het aan compressie zou kunnen liggen?

Sorry voor deze veel te lange tekst :p!

Foto's van de zuigers:
http://img192.imageshack.us/img192/2451/img4549lx.jpg

http://img641.imageshack.us/img641/1659/img4550h.jpg

Alvast bedankt !
 
Advertisement - register to remove this

Waarom vervang je je zuiger zo vaak, ga je niet na 1x denken dat er meer aan de hand is?
Lijkt mij ook gewoon een te krappe squish.
 
Idd wat voor bougi heb je er in zitten?

Ga voor de zekerheid gewoon groter in sproeier, beter te groot dan te klein;)
 
Stage 6 pvl moet op 3.17mm staan bij 85mm drijfstang.

Bougie een denso W34 steken.

Squish op 0.55 zetten

85 graden is hoog. tussen de 50 en 60 graden is goed.

Bougie niet grijs of wit van kleur?

Dan zou je dit probleem niet meer moeten hebben.
 
Bedankt voor de reacties!

Mijn squish staat denk ik op 0.5 (al effe gelede dus kben ni zeker).
Deze is zo gezet in de scooterwinkel waar hij is afgesteld. Maar volgende keer zal ik zeker deze iets ruimer nemen.

Ik reed met een denso bougie. Ik weet niet de W34 maar dat zal ik zodadelijk eens nakijken.
Kan ik deze opnieuw opkuise en gebruiken? Er hangt namelijk wat zuiger aan :p. Of gewoon nieuwe nemen? Ik heb nog een ngk iridium BR10EIX liggen is deze goed dan?

Ik wil een nieuwe wand in men cilinder laten doen en ik heb gezien dat ze dat doen bij powerseal. Maar eerst wil ik weten of mijn cilinder dit waard is. Toen ik hem liet afstellen werd hij snel te warm omdat die mens hem niet kreeg ontlucht. Hij was wel goed afgesteld maar het vermogen kon hij niet voluit testen. Ik heb dus nooit geweten hoeveel pk mijn scooter heeft. Hij ging wel erg hard volgens mij :p maar dit is mijn eerste brommer dus ik kan nergens mee vergelijken.

Groetjes
 
Die NGK iridium kun je gewoon gebruiken!
Nieuwe nicasil in je cilinder is maar net of jij het waard vind, is de cilinder getuned?
Ik denk dat je toch eens naar het ontluchten moet kijke,
85 graden is erg hoog, als je rond de 50/60 zit is dat uitgesloten.
 
De cilinder is max xsh getuned dus hij is het mij wel waard! Ik denk dat hij heel goed ontlucht was. Duurt ook altyd een tijdje voor hij warm word.
Maar mijn radiator hangt horizontaal en ik denk dat hij niet genoeg wind vangt. Hier zal ik nog een ''luchthapper'' voor moeten verzinnen want achter mijn voorwiel is er geen plaats.

Bedankt allemaal voor de reactie's!

Grts,

Wouter
 
Back
Top