Waarom is dit gedaan in de cilinder?

ooodjjbooo

Well-Known Member
Laats heb ik mijn cilidner van mijn brommer eraf gehaald en toen zag ik iets raars in mijn cilinder. Uitlaatpoort en cilindermond zien er normaal uit, maar in het midden lijkt een verhoging te zitten (past mn vinger niet eens doorheen). Weet iemand waarom dit gedaan is?
Een soort tegendruk of gassturing in de cilinder zelf al? Of moet ik echt gaan denken dat dit een begrenzen kan zijn?

Voorbeeld:
6garl2.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou het persoonlijk niet recht vijlen oid. Anders zit je er dadelijk doorheen en lekt die kvs.

Ik had zo te zien wel genoeg vlees om het stuk weg te halen. En daarbij moet ik ook eerlijk zijn, heb alleen maar gehoord van het halve maantje bij mina, maar deze nooit echt gezien.

Maar als ik zo verder ga kijken lijkt de oppervlakte op een snorpoort met een timing van een brom. De vertanding van deze blokken ligt dan ook gelijk aan de vertanding van een snorblok van een peugeot verticaal.

Al met al denk ik dat het een begrenzen zou zijn. Maar goed, kan zijn dat het er met een reden zit bijvoorbeeld.
 
Weet dat dit oude topic schoppen is maar toch, er is een antwoord gekomen.

Heb vandaag de cilinder er weer onder uit gehaald om eens grondig te bekijken. Daarbij viel me op dat er genoeg vlees aanwezig was om hem recht af te vijlen, dus hierbij heb ik de gok maar gewaagd (andere cilinder hebben dit niet, dus wat kan het kwaad). Na ongeveer een half uurtje begon het vorm te krijgen en heb ik het erna afgewerkt. Cilinder weer gemonteerd en ff testritje gemaakt (bougie bleef mooi bruin en maakte nog steeds dezelfde toeren als voorheen).

Wat meteen merkbaar was is alsof je gewend bent met iemand achterop te rijden en deze persoon opeens afstapt. Veel meer koppel in een keer. Ook de top ging van een magere 75/80 opeens naar een 85/90 toe. (zonder iets aan de poort zelf te frezen, enkel de schacht)

Voor:
wjjbsy.jpg


Na:
2pq9px3.jpg


Mijn eigen conclussie; Na mijn mening wel een begrenzer dus (waarschijnlijk ivm de standaard korte vertanding van deze blokken)
 
Hmm oke, wel beter dat de prestaties erop vooruit zijn gegaan.

Ik heb nog een topic open over het evt. tunen van de std aerox cilinder.

Daarin krijg ik te horen dat de prestaties niet beter zullen worden als ik de uitlaatpoort rondmaak.

Hoe kan het dat dit bij jou wel betere prestaties geeft?

Komt dit door de verschillende blokken? Mina hor (LC) en Peugeot Hor (LC)?

Ben er wel benieuwd naar.
 
Geen idee eigenlijk. Zover ik het blok van peugeot tot nu toe heb leren kennen lijkt het een mix te zijn tussen een aantal blokken. Zo past de gehele inlaat van Pia op peugeot hori. Lijkt de cilinder en koeling op Mina. Overbrenging is wel geheel hetzelfde gebleven (op vertanding na). Cilindermond (met die begrenzer erin) incl korte vertanding op morini.

Dus durf niet te zeggen waar het verschil m eigenlijk in zit. Heb dit meer als een gok genomen en het kan zijn dat het goed ging, of helemaal fout af liep. Misschien dat iemand inderdaad eventueel het antwoord weet...
 
De prestaties zullen wel beter worden Vincent, maar niet noemenswaardig.
Omdat je een al volledig ontgrensde cillinder hebt, en die nog meer gaat vergroten.
Het kan wel, maar het zal niet veel helpen.
Je zal ietjes harder gaan misschien.

In dit geval was dit gewoon een soort van begrenzer, en deze heeft hij weggehaald.
Waarschijnlijk een snor cillinder geweest.

In dit geval was de uitlaatpoort dus vernauwd, waardoor hij niet al ze gassen kwijt kon, of in ieder geval niet snel genoeg.
Bij jou is hij al goed afgesteld, en kan hij al ze gassen al kwijt.
Dus ga je het vergroten, zal je niet veel verschil merken.
En daarbij moet je ook nog wel genoeg metaal hebben om weg te frezen.

Maar in jou geval Vincent, is het gewoon beter om een Vario te kopen, met een poulie erbij.
Wil je dan nog harder, gewoon een 70cc steken.

Jou cillinder is tenslotte niet begrensd.
 
Ik denk dat dit gedaan word omdat de standaard bromcilinder te snel zouden worden.(vanuit de fabriek)
Normaal gesproken haald een scooter met standaard uitlaat idd rond de 75km/u

En deze cilinders zijn onbegrenst zo bloedsnel dat ze deze vorm in de uitlaat poort gieten om de cilinder idd een heel stuk trager te krijgen..

Dus deze standaard cilinder zijn hele mooie snelle cilinders dus. Zeker als die zo ineens makkelijk 90 rijd.. Dit is toen ook gedaan zoals in die tijd met die piaggio cilinders want die waren standaard (de oude versies ook vrij snel te noemen.) En dan verplaatsen ze de uitlaat poort of wat dan ook en dan is het ineens een slomere cilinder..
 
Ah, oke. Thanks for sharing.

Maar bij de oude mina hor LC modellen is dit dus niet het geval?(Aerox 2002)

Als het wel zo is o.i.d. dan hoor ik het graag.
 
Ik denk dat het zo iets is inderdaad. Maar kijk eens naar bijvoorbeeld Peugeot oud en nieuw
Vertanding:
Oud: RF van 10.6 (van snor is het ook rond de 14)
Nieuw: RF van 13.6

Timing is zo te zien redelijk hetzelfde gebleven, dus denk dat het bij peugeot vooral is gedaan om het vermogen op top iets te bedwingen ivm de kortere vertanding. Wat ik wel nog merk als die tegen de 75 aan loopt op de teller is het terug zakken in toeren.

Logisch gezien zou je denken drukveer strakker en gaan. Maar dan blijftie weer hangen rond de 80

Ook raar is:
Drukveer strakker = zwaarder in rollen
Drukveer losser = lichter in rollen

Bij mij is het dus zo dat ik met dezelfde rollen waarmee ik diploos tot aan 75 rijd en een gele drukveer ik dipjes krijgt voor de 50 km/h (en dat betekend weer lichter in rollen)

Zit er nu een draadje en schroefje bij mij los of is dit gewoon normaal? 8P
 
Een strakkere drukveer moet je altijd zwaarder in rollen hoor? :p


Ook raar is:
Drukveer strakker = zwaarder in rollen
Drukveer losser = lichter in rollen

Bij mij is het dus zo dat ik met dezelfde rollen waarmee ik diploos tot aan 75 rijd en een gele drukveer ik dipjes krijgt voor de 50 km/h (en dat betekend weer lichter in rollen)

Dat vind ik dus vreemd.
Met stnd peugeot drukveer loopt ie mooi door in toeren, zakt op top in toeren, snelheid rond de 85/90
Met malossi geel loopt ie wel aardig, dip tussen 30 en 50 bij een bocht (moeilijk op toeren komen), toeren op top blijven vrijwel gelijk, top maar rond de 80

Beide getest met 4,35gr in p1 vario
 
Ah, oke. Thanks for sharing.

Maar bij de oude mina hor LC modellen is dit dus niet het geval?(Aerox 2002)

Als het wel zo is o.i.d. dan hoor ik het graag.

Ik heb wel eens een standaard minarelli cilinder zelf uitgefreesd. Maar heb hem toen nooit meer zelf getest.
Ik denk dat hij bij de minarelli cilinder een andere functie van begrenzen heeft.
Wellicht doen zit dit om het koppel te verhogen en het toerental te verlagen ofzo.
 
Een strakkere drukveer moet je altijd zwaarder in rollen hoor? :p

Ja dat klopt idd. Een zwaardere veer zal meer tegen de vario gaan inwerken. Dus dan heb je meer massa nodig om dit weer in belans te krijgen (dus meer gewicht)
Daarom moet je bij een scooter altijd een zo slap mogelijke drukveer gebruiken.
Een te zware veer vreet alleen maar vermogen en topsnelheid weg.
 
Back
Top