Waarom slaat de koude motor na enkele tellen af in choke als toerental omhoog gaat?

4T-Limbo

New Member
Ik heb op YouTube al carburateurs gezien die helemaal groen waren van binnen het leek wel algengroei.
Ik denk toch dat de hygroscopische eigenschappen water uit de lucht aantrekt, waardoor zulke vervuiling optreedt.
In ieder geval lijkt het er op dat benzine slecht wordt als deze al enige tijd (jaren) niet is gebruikt, je vindt er dan ook bezinksel in.
Van bio-ethanol (toevoeging in de nieuwere benzine) wordt idd gezegd dat het een hygroscopische werking heeft.
 

simsa

Member
In ieder geval lijkt het er op dat benzine slecht wordt als deze al enige tijd (jaren) niet is gebruikt, je vindt er dan ook bezinksel in.
Van bio-ethanol (toevoeging in de nieuwere benzine) wordt idd gezegd dat het een hygroscopische werking heeft.
Enige maanden al eerlijk gezegd. Kunt beter de carburateur en tank helemaal leeg laten lopen, als je de wintermaanden niet rijdt.
 

simsa

Member
Mij hebben ze advies gegeven op hem vol te tanken en dan weg te zetten.
Slecht advies, je kan beter om de week gewoon even een ritje maken of leeg maken en schoonspoelen. Kijk onderstaand filmpje, die vent geeft heel veel hulpvolle tips.
Betreft scooters zegt iedereen wat anders, dat heb ik wel gemerkt. Probeer anders een keer een winter benzine in een fles cola te zetten en dan eraan te ruiken.
 
Last edited:

Bulldog

Active Member
Nou op de meeste forums en sites zeggen ze :
Het lijkt veiliger om je brommer met zo weinig mogelijk brandstof in de tank weg te zetten, maar als je dat doet gaat de tank op den duur roesten. Zonde, want voor je het weet moet je de hele brandstoftank reinigen of in het ergste geval vervangen. Laat het niet zover komen en zorg dat je brommer met volle tank de stalling in gaat.

Ik zet hem altijd vol weg, ben benieuwd wat andere hier op het forum doen.
 

simsa

Member
Nou op de meeste forums en sites zeggen ze :
Het lijkt veiliger om je brommer met zo weinig mogelijk brandstof in de tank weg te zetten, maar als je dat doet gaat de tank op den duur roesten. Zonde, want voor je het weet moet je de hele brandstoftank reinigen of in het ergste geval vervangen. Laat het niet zover komen en zorg dat je brommer met volle tank de stalling in gaat.
Af en toe een ritje maken is het beste lijkt me dan. Als er dan pekel/sneeuw is ding even in de schuur laten met een volle tank.
Als je hem toch de winter wilt laten staan zou ik misschien ook met een volle tank weg zetten en een additief erin.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top