Piaggio zip iget 2022 slaat af bij stationair draaien

Dennis356

New Member
Hallo
Ik heb een piaggio zip iget scooter uit 2022 resent gekocht. Deze rijd op de teller maar 40km/h. Hij reed goed en had geen problemen. Resentelijk heb ik de bougie, luchtfilter, motorolie ed vervangen en een Malossie multivar varaiteur met 7,5gram rollen gemonteerd in de hoop dat hij wat harder zou gaan rijden. Helaas blijft hij maar 40 op de eller rijden. De scooter start gelijk blijft even netjes draaien maar gaat dan steeds langzamer draaien totdat hij afslaat. Als ik wat gas geef blijft hij wel draaien. Ik heb via google niet veel kunnen vinden. Heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Iget heeft wel een choke, die volautomatisch werkt, en er voor zorgt dat het stationair toerental constant is, juist ook bij koude motor.
Hierbij wordt door een naald die kan zakken en stijgen in een hol buisje extra lucht aan het mengsel toegevoegd, zodat de zuurstof sensor in de uitlaatbocht denkt: he, een te arm mengsel, even iets meer benzine laten injecteren door de ECU. En wanneer de toeren weer te hoog dreigen te worden, dan wordt die naald weer in het buisje geduwd, waardoor er geen extra lucht meer toegevoegd wordt.
De kans dat er een vuiltje in dit systeem zit is erg klein, wanneer je het luchtfilter altijd hebt aangesloten gehad. Het zijn vrij ruime doorgangen.
- Tenzij je een heel lange vent bent van meer dan 110 kilo, en een windscherm hebt gemonteerd, dan zou de zip gewoon 45 op de teller moeten halen, en met een multivar ongeveer 50 moeten lopen. Weet je iets over klachten/problemen die de vorige eigenaar ermee had?
- Teveel carterolie?
- klepspeling? Is er een klep aan het verbranden?
- hoeveel kilometer gereden?
- originele uitlaat?
- gooi eens een eierdopje injector cleaner door je benzine. Je tankt toch E5. Is het beste. Heeel misschien is de injector vuil.
- probeer niet de stationair schroef bij de gasklepas bij te stellen. Hij zit moervast en dat hoort zo. Anders gaat de stationair afstelling via de ECU niet zo fijn meer.

Wanneer de O2 sensor niet goed meer is zou het oranje lampje moeten branden. Zit dat lampje er uberhaupt nog in, en doet ie het nog?
Ik twijfel of het zin heeft om de ECU uit te laten lezen, tenzij het oranje lampje bewust onschadelijk is gemaakt.
In 2022 en 2023 heb ik wel eens wat geschreven over de Iget en de ECU. Het is al laat nu, zoek zelf maar even mocht je er meer van willen weten.
Maar zelfs dan kan het heel moeilijk zijn om de fout op te sporen.
Succes!
 
Last edited:
Ik weet niet veel over scooters maar kan je wel vertellen dat de motor al problematisch was voor je al die meuk gemonteerd had, hij hoort namelijk gewoon 50 op de teller aan te tikken (45 echte km) heb zelf een euro 4. daarop is hij gelimiteerd, zonder die restrictie zou hij nog harder lopen. mijn eerste vraag zou zijn wanneer hij voor het laatst een grote beurt heeft gehad.
 
Nog even een correctie op wat ik over de choke op schreef.
Wel is het zo dat het gaat om meer of minder extra luchttoevoer.
Door extra lucht toe te voeren na de gasklep in het trajekt naar de inlaatklep, verandert de onderdruk aldaar en reageert de ECU met meer benzine injectie. Terwijl de gasklep in dezelfde stand, bijna dicht, blijft staan.
Het is dus geen reactie van de O2 sensor die aan de ECU wordt doorgegeven.
op de foto zie je de regelaar van de extra luchttoevoer. Via een stappenmotor wordt de tapse naald omhoog of omlaag bewogen.luchtregeling choke.jpg
 
Iget heeft wel een choke, die volautomatisch werkt, en er voor zorgt dat het stationair toerental constant is, juist ook bij koude motor.
Hierbij wordt door een naald die kan zakken en stijgen in een hol buisje extra lucht aan het mengsel toegevoegd, zodat de zuurstof sensor in de uitlaatbocht denkt: he, een te arm mengsel, even iets meer benzine laten injecteren door de ECU. En wanneer de toeren weer te hoog dreigen te worden, dan wordt die naald weer in het buisje geduwd, waardoor er geen extra lucht meer toegevoegd wordt.
De kans dat er een vuiltje in dit systeem zit is erg klein, wanneer je het luchtfilter altijd hebt aangesloten gehad. Het zijn vrij ruime doorgangen.
- Tenzij je een heel lange vent bent van meer dan 110 kilo, en een windscherm hebt gemonteerd, dan zou de zip gewoon 45 op de teller moeten halen, en met een multivar ongeveer 50 moeten lopen. Weet je iets over klachten/problemen die de vorige eigenaar ermee had?
- Teveel carterolie?
- klepspeling? Is er een klep aan het verbranden?
- hoeveel kilometer gereden?
- originele uitlaat?
- gooi eens een eierdopje injector cleaner door je benzine. Je tankt toch E5. Is het beste. Heeel misschien is de injector vuil.
- probeer niet de stationair schroef bij de gasklepas bij te stellen. Hij zit moervast en dat hoort zo. Anders gaat de stationair afstelling via de ECU niet zo fijn meer.

Wanneer de O2 sensor niet goed meer is zou het oranje lampje moeten branden. Zit dat lampje er uberhaupt nog in, en doet ie het nog?
Ik twijfel of het zin heeft om de ECU uit te laten lezen, tenzij het oranje lampje bewust onschadelijk is gemaakt.
In 2022 en 2023 heb ik wel eens wat geschreven over de Iget en de ECU. Het is al laat nu, zoek zelf maar even mocht je er meer van willen weten.
Maar zelfs dan kan het heel moeilijk zijn om de fout op te sporen.
Succes!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De scooter is geheel standaard, ook de uitlaat. De vorige eignaar gaf aan dat hij net een onderhoudsbeurt had gehad en dat liet hij door een factuur ook zien echter men had de helft maar gedaan. De achteremschoenen waren nieuw maar de voorrem bleek helemaal versleten. Ik heb de scooter daarom zelf maar voor de zekerheid een "grote" beurt gegeven. Alle oliën ververst, klepspeling gecontroleerd, bougie ed vervangen.

Er zit een klein windschermpje op en er zit ongeveer 70kg op de scooter .
Het ECU lampje brand bij contact aan en gaat uit na het starten. Ik heb zelf een obd meter aangesloten en hij gaf code U0421 aan. De mogelijkheid bestaat dat dit nog een oude foutmelding was. Ik heb deze gewist echter het probleem bleef hetzelfde. Overigens is deze foutcode niet meer terug gekomen. Ik heb wat aan de leidingen ed gezeten om te kijken of er niets loszit maar alles zit goed vast. Vervolgens bij draaiende motor met remmen reiniger op de vacuum leidingen ed gespoten nergens valse lucht. Vervolgens heb ik de bougie eruit gehaald en ik denk met het erin draaien dat de elektrodeafstand wat is dichtgegaan want hij was nu .7mm. Ik heb deze op 0.8mm gezet en de problemen zijn nu verholpen. Hij blijft weer stationair draaien en de teller gaat hoger dan 40km/h
 
Back
Top