This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

VT Supercharged Prostock Honda

Bedankt voor alle reacties Hier nog een paar antwoorden op verschillende vragen:

- Heeft het blok reeds gelopen?

Nee nog niet. Ik denk dat ik hem over 2 weken voor het eerst kan gaan starten.

- Discovery maar eens inschakelen voor ''biker build of'''

Waarschijnlijk komt hij wel in een motorblaadje te staan. DIt project was verschillende mensen op mijn werk al opgevallen (ik werk in een motorzaak) en daar zat ook een journalist bij.

- Heb je deze fiets al eens op de weegschaal gezet?

Nog niet, maar echt licht word hij niet. Sowieso weegt het achterwiel totaal al 12 kilo, blokje rond de 20 en de blower met inlaat 6. Dan nog een accu van 2,5 kilo, tank / airbox van 5 kilo etc. Complete sprinter komt denk ik uit op 60 kilo. Maar als het blokje gaat lopen zoals het dat theoretisch zou moeten doen dan wordt dat door het vermogen wel gecompenseerd

- hoe smeer je btw de nokkenassen?

Origineel wordt een ZXR400 kop gesmeerd via een buitenliggende olieleiding. Die gebruik ik dus en de smering van de nokkenassen (+ tuimelaars) is dus zoals origineel.

Verder is er een oliepomp in het koppelingsdeksel gemaakt (van een Harley Davidson) die wordt aangedreven via een tussentandwiel van de balansas.
Die pompt olie naar de kop, en naar een kanaal die olie tegen het bid-end aan spuit en tegen de zuigerbodem.


Het blokje gaat komende week definitief in elkaar, en dan zal ik wel wat foto's schieten van het opbouwen.

Ciao
 
Vanavond het blokje afgemaakt

Hier wat plaatjes van verschillende onderdelen die erin zitten.



De slag is ingekort tot 35 mm, en er zit nu een big-end pen in van 23mm diameter. De drijfstang is origineel van een Honda C90. Ik heb hem gepolijst voor de sterkte en 2 smeergleuven onderin gemaakt voor spatsmering (net zoals bij een 2 takt). Ook zijn er balansgaten in de krukas geboord (naast de big-end pen) om de balansfactor goed te krijgen.
Naast het tandwiel van de primaire overbrenging zit het tandwiel voor de nokkenasketting. De gehele krukas is nageslepen voor optimale toleranties. Veel dank voor het maken van deze krukas ben ik verschuldigd aan Martin en Lars van Folan Engineering in Zweden.



Hier een plaatje van de zuiger + cilinder. De zuiger is standaard zoals die in een Kawasaki ZXR400 zit. De cilinder is tussen de 1e en 2e cilinder doorgezaagd. Bovenin de cilinderbus heb ik wat materiaal weggehaald zodat de doorstroming naar de kleppen wat beter is.



De cilinderkop ook wat bewerkt voor betere doorstroming en de klepzittingen netjes ingeschuurd:



Het blokje helemaal in elkaar, klaar om te gestart te worden!






En zo staat alles er nu bij:




Specs van het blokje:

Boring 57mm
Slag 35mm
4 kleppen met dubbele bovenliggende nokkenassen (standaard ZXR400)
Compressieverhouding 8:1
45mm gasklephuis
Folan injectie / ontstekingssysteem met dubbele injectoren
Harley Davidson oliepomp
Standaard Honda 4 versnellingsbak
Natte 4 platenkoppeling
Aisin AMR300 roots type blower, loopt 1:2 met de krukas


De volgende update is als het blokje loopt!
 
Last edited:
Allemaal erg netjes en doordacht!
Werkt waarschijnlijk wel wat minder makkelijk als een scooter blokje ofniet? .

Succes ermee!

Grtz
 
Wel meer mensen hebben wilde plannen om iets speciaals te maken; Mario doet het gewoon en heeft ook de kennis om het tot een goed einde te brengen :W

Mooi blokje! Ben je er van overtuigt dat je std versnellingsbak het gaat overleven ?

Het zijn erg sterke blokken, en de 80cc vernellingsbakonderdelen passen ook gewoon; en bij mij blijft de bak ook gewoon heel met 18,4 Nm erop.
 
Blok in elkaar, raggen maar!
Ziet er goed uit!

Is er in de tussentijd al iets kapot gegaan met het overige sprintgeweld?
Tot volgende week maandag!

groeten uit Spanje!
 
De hele week knetterhard doorgesleuteld om alles af te krijgen... Erg lekker met dat warme weer:X

Maarrrrrrrrr......

Hij loopt!:W:W:W:W:W*D:love::W:-:8)

Er zijn nog zat probleempjes (brandstoflekkage, gooit olie eruit, gaskleppositiesensor werkt niet goed, etc etc) maar die zijn allemaal wel op te lossen.
Ding gaat volgende week de testbank op om hem te mappen, en dan zou hij @ Genemuiden mee moeten doen.

Nog een druk weekje dus, maar ik ben tot nu toe erg blij dat alles lijkt te werken. Ook het geluid is echt zooooooo vet. Echt :W:W:W:W

Nog een fototje net in het donker met de telefoon geschoten; volgende week betere foto's!

 
hij ziet er echt erg vet uit!

je hebt hierbij niet naar gewicht gekeken neem ik aan? zo te zien weegt hij wel wat?

ik ben benieuwt naar de betere foto's:W