Vraagje over statisch warm laten draaien van scooter

Hallo,

Ik heb onlangs een tweedehands scooter gekocht, een sym orbit 2 2016. De verkoper vertelde mij dat het beter is voor de scooter om hem na het starten 5 minuten statisch warm te laten draaien om ervoor te zorgen dat de motor lang mee zal gaan. Mijn vraag is of dat niet schadelijk is voor de scooter om hem zo lang statisch warm te laten draaien.

Alvast bedankt
Mohamed
 
Advertisement - register to remove this

De vraag is waarom de verkoper dit zo expliciet erbij vertelt.
Loopt de scooter soms niet goed wanneer deze koud is?
De verkoper zei dat het ervoor zorgt dat de motor lang goed blijf en geen problemen zal veroorzaken als ik de scooter elke keer ong 5 min statisch laat draaien. Het enige probleem dat ik momenteel ondervindt is dat de scooter soms niet elektrisch start met een koude motor, maar als hij bv. Toch start (bv met kick) en ik hem na een beetje rijden terug uitzet en dan weer start, dan start hij wel elektrisch.
 
Wat bedoel je met niet elektrisch starten.
Draait de startmotor dan wel en neemt hij de motor mee maar de motor slaat niet aan of bedoel je dat de startmotor niks doet?

Hopelijk heb ik het mis maar het lijkt op een compressie die op het randje zit.
Zijn de kleppen al eens gesteld?
 
Wat bedoel je met niet elektrisch starten.
Draait de startmotor dan wel en neemt hij de motor mee maar de motor slaat niet aan of bedoel je dat de startmotor niks doet?

Hopelijk heb ik het mis maar het lijkt op een compressie die op het randje zit.
Zijn de kleppen al eens gesteld?
De startmotor draait wel maar de motor slaat niet aan. Ik hoor het geluid dat hij gaat starten, maar maar het lukt niet om hem te starten en ermee te kunnen rijden, maar als hij toch start met bv de kick en ik hem na een beetje rijden terug uitzet en dan weer start, dan start hij wel elektrisch.
Dit is trouwens mijn eerste scooter, dus ik weet echt heel weinig over scooter. Ik weet dus ook niet wat de kleppen zijn. Gelukkig hersteld mijn buurman scooters, dus ik kan het misschien aan hem vragen.
 
Starten en rustig weg rijden, dan warmt hij het snelste op.
2, 3 of 5 minuten is best lang en niet nodig.

2,3 minuten is niet perse dat hij warm moet draaien.. Maar wel dat de oliepomp even een beetje meer tijd heeft om de olie door te laten lopen.
En dat hij dan een beetje warmer word is dan gewoon mooi mee genomen.

Om met een ijskoud blok direct weg te rijden ben ik zelf ook niet zo van.
 
Ik laat de Scooter altijd FF warm draaien .
Starten , Helm op ,handschoenen aan , en dan pas rustig weg rijden.
Hoelang laat je hem ongeveer warm draaien?
Post automatically merged:

Dat zou kunnen maar ik heb je niet horen zeggen dat de accu de startmotor niet goed rond krijgt, of is dit wel het geval?
Ik heb eigenlijk geen idee, het enige wat ik weet is dat er wel geluid komt als ik de scooter voor het eerst wil starten, maar hij toch niet start en daardoor kan ik er toch niet mee rijden.
 
Het is eigenlijk onduidelijk welk type scooter je nu precies in bezit hebt!
Is dit de variant met het 2 takt of 4 takt motorblok?
(25 of 45km/u?)

Het is echter in beide gevallen zo dat als je de motor start, en gestart is, men normaliter wacht totdat de elektrische choke uitgeschakeld is alvorens weg te rijden! Dit neemt ongeveer 1,5 t/m 2 min in beslag. De motor moet sowieso warm zijn (bedrijfstemperatuur) en dan nog steeds is het advies om rustig aan weg te rijden! Vind persoonlijk 5 minuten nogal lang, nu met de koudere periode qua weer kan het wel, maar je moet ook niet vergeten dat het motorblok d.m.v. geforceerde koeling en rijwind gekoeld word i.p.v. vloeistof!

Maar goed, hier kom je alleen achter als de motor wel wil starten en/of aanslaan.
En als het goed is zit er ook een kickstartpedaal gemonteerd waarmee je de scooter handmatig kunt starten.

En heeft de verkoper de scooter wel gestart dan tijdens de bezichtiging?
Heb je er e.v.t. (zelf) ook op proefgereden of??
Heeft de verkoper aangegeven dat de accu vervangen moet worden?
 
Ben bang dat de verkoper voor de komst van de koper het blokje warm heeft gedraaid zodat deze tijdens de bezichtiging goed zou starten.

Dit is ook de reden waarom ik mensen, die advies vragen over de aankoop van een brommer/scooter, altijd op het hart druk dat ze met de verkoper afspreken dat de motor koud moet zijn als ze arriveren en als de motor warm is bij aankomst de verkoop niet door gaat en rechtsomkeer wordt gemaakt.
Alleen zo zie je wat het blokje doet als het koud is en als het warm gedraaid is na de uitgebreide testrit.

Maar goed, we lopen op de conclusies vooruit en valt het nogal mee en is het maar een kwestie van kleppen stellen en/of slechte accu mocht deze scooter een DC-cdi hebben.
Moeilijk te beoordelen van achter je beeldscherm misschien brengt een bezoek aan de buurman meer duidelijkheid.
 
Het is eigenlijk onduidelijk welk type scooter je nu precies in bezit hebt!
Is dit de variant met het 2 takt of 4 takt motorblok?
(25 of 45km/u?)

Het is echter in beide gevallen zo dat als je de motor start, en gestart is, men normaliter wacht totdat de elektrische choke uitgeschakeld is alvorens weg te rijden! Dit neemt ongeveer 1,5 t/m 2 min in beslag. De motor moet sowieso warm zijn (bedrijfstemperatuur) en dan nog steeds is het advies om rustig aan weg te rijden! Vind persoonlijk 5 minuten nogal lang, nu met de koudere periode qua weer kan het wel, maar je moet ook niet vergeten dat het motorblok d.m.v. geforceerde koeling en rijwind gekoeld word i.p.v. vloeistof!

Maar goed, hier kom je alleen achter als de motor wel wil starten en/of aanslaan.
En als het goed is zit er ook een kickstartpedaal gemonteerd waarmee je de scooter handmatig kunt starten.

En heeft de verkoper de scooter wel gestart dan tijdens de bezichtiging?
Heb je er e.v.t. (zelf) ook op proefgereden of??
Heeft de verkoper aangegeven dat de accu vervangen moet worden?
Tijdens de bezichteging starte de scooter zonder problemen. Mijn buurman die veel over scooters weet heeft een proefrit gedaan (gekeken of het stuur recht was, kijken of hij geen rare geluiden maakt,...) en volgens mijn buurman was alles in orde.
Post automatically merged:

Het is eigenlijk onduidelijk welk type scooter je nu precies in bezit hebt!
Is dit de variant met het 2 takt of 4 takt motorblok?
(25 of 45km/u?)

Het is echter in beide gevallen zo dat als je de motor start, en gestart is, men normaliter wacht totdat de elektrische choke uitgeschakeld is alvorens weg te rijden! Dit neemt ongeveer 1,5 t/m 2 min in beslag. De motor moet sowieso warm zijn (bedrijfstemperatuur) en dan nog steeds is het advies om rustig aan weg te rijden! Vind persoonlijk 5 minuten nogal lang, nu met de koudere periode qua weer kan het wel, maar je moet ook niet vergeten dat het motorblok d.m.v. geforceerde koeling en rijwind gekoeld word i.p.v. vloeistof!

Maar goed, hier kom je alleen achter als de motor wel wil starten en/of aanslaan.
En als het goed is zit er ook een kickstartpedaal gemonteerd waarmee je de scooter handmatig kunt starten.

En heeft de verkoper de scooter wel gestart dan tijdens de bezichtiging?
Heb je er e.v.t. (zelf) ook op proefgereden of??
Heeft de verkoper aangegeven dat de accu vervangen moet worden?
Het is trouwens een 4 takt, het is een a klasse en rijd maar 25 km/u.
Post automatically merged:

Ben bang dat de verkoper voor de komst van de koper het blokje warm heeft gedraaid zodat deze tijdens de bezichtiging goed zou starten.

Dit is ook de reden waarom ik mensen, die advies vragen over de aankoop van een brommer/scooter, altijd op het hart druk dat ze met de verkoper afspreken dat de motor koud moet zijn als ze arriveren en als de motor warm is bij aankomst de verkoop niet door gaat en rechtsomkeer wordt gemaakt.
Alleen zo zie je wat het blokje doet als het koud is en als het warm gedraaid is na de uitgebreide testrit.

Maar goed, we lopen op de conclusies vooruit en valt het nogal mee en is het maar een kwestie van kleppen stellen en/of slechte accu mocht deze scooter een DC-cdi hebben.
Moeilijk te beoordelen van achter je beeldscherm misschien brengt een bezoek aan de buurman meer duidelijkheid.
Ik heb ook nog eens gekeken naar de achterkant van de scooter, zien jullie iets vreemds dat daar niet thuishoort?
 

Attachments

  • 20221118_183304.jpg
    20221118_183304.jpg
    182.2 KB · Views: 11
  • 20221118_183315.jpg
    20221118_183315.jpg
    176.4 KB · Views: 11
  • 20221118_183325.jpg
    20221118_183325.jpg
    202.6 KB · Views: 11
Last edited:
Back
Top