Vraagje over klepspeling

Pinootje

Member
Hi, ik zit met een vraag. Ik ben bezig mijn kleppen te stellen (wat nog niet echt goed lukt, zie andere thread daarover). Ik ben me een beetje aan het inlezen omdat ik het leuk vind er meer over te leren. Ik loop tegen de volgende twee vragen aan.

1) Als ik het goed begrijp moet je de kleppen stellen als de zuiger in het bovenste dode punt staat aan het einde van de compressieslag. (correct me if i'm wrong)
Waarom is dat? Beide kleppen zijn bv ook volledig dicht als de bougie gevonkt heeft en de zuiger halverwege naar beneden is. Ook tijdens het opbouwen van de compressie, dus wanneer brandstof is aangezogen en de zuiger "op weg is naar boven" zijn beide kleppen volledig dicht.

2) Waardoor wordt het getik veroorzaakt wanneer de klep(pen) niet goed staan afgesteld?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen :)
 
Advertisement - register to remove this

Pinootje

Member
@Buldog Inderdaad. Had er meerdere gezien maar deze mooie nog niet. However, het antwoord op mijn vragen staat er helaas niet in, maar reuze-interessant om te zien!
 

Buldog

Member
Ja, en je kan zien als de zuiger halver wegen is, de kleppen al sluiten.
Ik heb de kleppen bij de fiddle ook al eens gesteld.
Kan helaas niet naar het nokkenastandwiel kijken hoe het staat, moet ik veel eraf halen.
Ik draai het vliegwiel op de "T" stand en voel of de tuimelaars speling hebben.
Zo niet dan ga ik nog eens 360 graden rond.
En dan stel ik de kleppen.
Daarna draai ik paar keer aan het vliegwiel en doe de stappen weer. tot dat de tuimelaars speling hebben.
Als je naar de stand van het nokkenastandwiel kan kijken en het vliegwiel op "T" zet is altijd beter.

Maar een antwoord op jou vraag heb ik niet, misschien iemand anders hier op het forum.
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
1. Ik denk dat dit met de verdraaing van de nokkenas te maken heeft. Als de nokken naar beneden staan richting de cilinder dan zijn de kleppen nog gesloten. Je hebt dan ongeveer een kwart slag nodig om een van de kleppen weer te bedienen en vanaf dat punt begin de cyclus weer opnieuw.

2. Durf hier geen exact antwoord op te geven. Ik denk echter dat die klep dan iets te lang open blijft en de zuiger er oppervlakkig tegen aan tikt?
 

Pinootje

Member
Oke thnx @eurokit Voor wat betreft antwoord 2: ik las elders dat getik ontstaat als de klepspeling te groot is. In dat geval lijkt mij dat de kleppen dan juist te laat open gaan immers moet de klepstoter eerst meer “lege ruimte” overwinnen voor hij de klep naar beneden (open) drukt. Daarnaast zal hij de klep minder ver open duwen waardoor de kans op contact met de zuiger juist kleiner wordt. Tenminste als mijn theorie klopt en de aanname dat getik ontstaat bij te ruime klepspeling. In ieder geval leuk vraagstuk! Hoop dat er meer reageren!
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Betreft vraag 2.

Dacht hier ergens gelezen te hebben dat de klep ook in de klep zitting word geramt om het zo maar eens te zeggen.
Dus dat slaan van metaal op metaal maakt dat geluid.
 
Advertisement - register to remove this
Top