Vraag over cilinder diameter

Rowwenhezen

New Member
Hallo,

Ik heb een Skyteam ST 50-3 met nu een 70cc cilinder met kop, maar bij het monteren viel het mij op dat de diameter van de cilinder net zo breed is als die van de 50cc cilinder. Nou is mijn vraag of dit kan kloppen en het ook echt een 70cc is. Op de cilinder zelf staat namelijk wel 72cm3 teven ook bij de verkoop omschrijving. Ik dacht namelijk zelf dat meer cc ook een groteren diameter is.

Setup:
70cc Gietijzeren cilinder en kop
19mm Carburateur met sproeier 75
Onterendste CDI
Tandwiel voor 14T
Tandwiel achter 52T
Verder standaard

Met vriendelijke groet,
Ralf
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat als het echt een 70cc is en deze dezelfde diameter heeft dan de 50cc kan het niet anders dan dat de slag van deze cilinder groter is.
Maw, je hebt dan de verkeerde cilinder.
Dat kun je zo zien, zet de twee cilinders naast elkaar, de 70cc zal dan veel hoger zijn. (1,4 keer)
Heb je de diameters eens gemeten met een schuifmaat?
 
Last edited:
Als ik ervan uit ga dat de oude cilinder precies 50cc is en ik zoek dan op de cilinder voor jouw brommer, zie ik dat de meesten 40,3 mm in diameter zijn.

Als ik dan de slag uitreken kom ik aan een slag van ongeveer 39,2mm.
Als ik deze slag weer terug reken naar 70cc kom ik op een diameter van ongeveer 47,7mm.

Het verschil in diameter moet dus heel goed te zien zijn.
Ben jij de eerste eigenaar of heb je deze brommer gebruikt gekocht en weet je zeker dat de cilinder die er momenteel op zit ook niet al een 70cc is?

Dus ik zou de schuifmaat of een lineaal erbij nemen en de diameters eens goed nameten.
Post automatically merged:

Nee ik heb hem niet opgemeten en zou een 70cc die breder in diameter beter presteren dan slag?
Ik zie dat je de tekst van je post#5 hebt aangepast met een extra vraag, maar uit de vraagstelling merk ik op dat je het principe niet helemaal begrijpt.
De slag voor een bepaald type brommer blijft altijd gelijk of dit nu een 50cc of en 70cc is, dit is inherrent aan de bouw van het motorblok en met name de krukas , deze slag verandert dus niet als je een groteren cilinder plaatst.
Dus om een grotere cilinderinhoud te krijgen moet de boring groter worden maw de diameter wordt groter.
 
Last edited:
Ben jij de eerste eigenaar of heb je deze brommer gebruikt gekocht en weet je zeker dat de cilinder die er momenteel op zit ook niet al een 70cc is?
Ik gebuikt de brommer gebuikt gekocht echter heb ik 2 keer het blok liggen en die hebben beiden de zelfde cilinder. (Ik heb beide blokken van anderen verkopers die zeiden dat bij beide blokken het 50cc is)

uit de vraagstelling merk ik op dat je het principe niet helemaal begrijpt.
Klopt ik vind het een lastig iets. dus is het dan zo dat een 70cc altijd een groteren diameter moet hebben? excuus voor allen vragen.
 
Mijn advies is : als je een 70 CC er op gaat zetten , zo wie zo de Krukas vervangen , De kosten zijn het niet ,tenminste ... WAT er op gaat .
Als de boel vast slaat , kan je je zelf wel voor de kop slaan , dat je de krukas niet vervangen heb. Tijd / geld /schade.
 
Mijn advies is : als je een 70 CC er op gaat zetten , zo wie zo de Krukas vervangen , De kosten zijn het niet ,tenminste ... WAT er op gaat .
Als de boel vast slaat , kan je je zelf wel voor de kop slaan , dat je de krukas niet vervangen heb. Tijd / geld /schade.
Oke waar moet je opletten bij het aanschaven van een krukas en moet ik ook een krukasstrekker aanschaven of kan het ook met wamstokken?
 
Met een Carter trekker ben je Professioneel bezig , maar normaal gesproken met beleid , kan je die gewoon Demonteren.
Tip : Gooi nieuwe Krukas en Lagers 24 uur in het Vriesvak.
Koop een Bakplaat of Multigrill , waar je de Carters op leg om te verwarmen , lagers vallen er bijna vanzelf in .
 
Dus meet je ongeveer een diameter van 40mm is het een 50cc.
Meet je ongeveer een diameter van 47 a 48mm is het een 70cc.
Hoe bereken je dit eigenlijk?
Post automatically merged:

Met een Carter trekker ben je Professioneel bezig , maar normaal gesproken met beleid , kan je die gewoon Demonteren.
Tip : Gooi nieuwe Krukas en Lagers 24 uur in het Vriesvak.
Koop een Bakplaat of Multigrill , waar je de Carters op leg om te verwarmen , lagers vallen er bijna vanzelf in .
Top dankjewel ga is kijken.
 
Back
Top