Vraag over carburateur Piaggo Zip 4t 2v 50cc (2010)

tepasje

New Member
Goedendag,

Ik heb nieuw met scooters en alles aan het uitvinden. Voor mijn zoon heb ik een scooter gekocht die ik al behoorlijk heb aangepakt. Ik ben al een heel eind, maar ik kom niet uit een carburateur dingetje. Ook niet na zoeken op google.
Hopelijk kunnen jullie helpen.

De scooter loopt goed, maar is stationair niet constant. Soms slaat ie bij bv. een stoplicht opeens af, soms loopt ie opeens hoger in de toeren.
Ik heb met de stationair schroef gespeeld, maar het verhelpt het niet. De schroef werkt weldegelijk, maar toch gaat ie soms opeens hoger in de toeren, of juist lager en slaat dan af.

Ik ga de carburateur loshalen en de hoofdsproeier en de stationair sproeier controleren/vervangen. Dit is allemaal geen probleem.

Maar ik heb een vraag over de slangen:
Wat opvalt is dat er 3 slangen aan de carburateur zitten en 1 slang aan de inlaat.

De vraag zit hem over de 3 slangen van de carburateur.

In dit plaatje misschien de verduidelijking.

1. is de inlaat
2. is het luchtfilter
3. is de brandstof/benzineslang

Maar wat zijn slang 4 en 5 (ik heb ze ff blauw gemaakt in het plaatje)?

1 kopie.jpg

Slang 4 is een lange slang die onderaan de vlotterbak zit en onder de scooter los bungelt. is dat de overstort van de vlotterbak? En dat hoort dus zo?
Slang 5 is een kort slangetje die in de hoes gaat waar ook de stekker van de Carburateur zit. Ook dit slangetje bungelt los zet maar. Klopt het dat ook deze los hoort te hangen?

Heeft iemand het verlossende antwoord?

Bij voorbaat dank.

Het gaat om een Piaggo Zip 50cc snorfiets. Zit een kickstart op en een carburateur en hij is van 2010
Er staat 4t op dus ik neem aan een 4takt? Sorry voor alle vragen, maar ik leer er veel van ;)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Slang 4 zit als het goed is aan een nippel waar een kruiskopje achter zit. Deze is bedoeld om de carburateur leeg te laten stromen wanneer je bijvoorbeeld een sproeier gaat vervangen. Normaal zit deze ook nog eens vast met een klemmetje op de koelkap links van de cilinder (als je vanaf achter de scooter kijkt). Hierdoor hangt de slang net langs het subframe zodat de benzine niet in de scooter terechtkomt.


Slang 5 is ontluchting voor de vlotterkamer, anders zou er geen benzine in kunnen komen als de lucht nergens heen kan. Hij hangt zo naar beneden om te voorkomen dat er vuil in belandt.
Post automatically merged:

Je probleem klinkt trouwens als valse lucht. Dat zou betekenen dat er ergens lucht van buiten wordt gezogen tussen nummer de luchtfilteraansluiting (nmr 2) en de cilinderkop. Kan van alles zijn, kapotte pakking, scheuren in spruitstuk, slangenklem die niet niet strak genoeg zit etc.

Dit kun je testen door, terwijl de scooter loopt, deo of remreiniger te spuiten op al die plekken rond de carburateur. Als de scooter dan hoger begint te lopen of afslaat zit er dus ergens een lek.
 
Last edited:
Dat spuiten met remreiniger terwijl de scooter loopt heb ik al gedaan. Dit veranderde niks. Scooter ging niet anders lopen of sloeg niet af....
Pakking van de vlotterkamer ga ik sowieso maar ff vervangen.

Ik zal sowieso ff goed alles onderspuiten met remreiniger... ik had mij nu vooral op de inlaat geconcentreerd en die is prima.

Die slang nr. 4 zit idd aan de onderkant van de vlotterbak met een klem vast. Daar zit idd ook een kruiskop bij.
Maar in de basis klopt het dat die slang dus los hangt. Dan moet ik idd alleen ff zorgen dat ie netjes vast komt te hangen zodat de overtollige brandstof niet op het motorblok kan komen.
 
Heb je ook al gekeken naar het membraam , wat onder het zwarte dekseltje zit , bovenop de carb . En de mengselschroef ook afgesteld ( dus niet de stationair schroef , die op de halve maan zit )
Het membraam bedient de gasschuif , d.m.v. , het vacuum wat de motor trekt , Als deze lekt kan je ook daar valse lucht trekken , en regeert je gasschuif niet goed .
 

Attachments

  • mengsel schroef CVk Carb.jpeg
    mengsel schroef CVk Carb.jpeg
    24.2 KB · Views: 5
Heb je ook al gekeken naar het membraam , wat onder het zwarte dekseltje zit , bovenop de carb . En de mengselschroef ook afgesteld ( dus niet de stationair schroef , die op de halve maan zit )
Het membraam bedient de gasschuif , d.m.v. , het vacuum wat de motor trekt , Als deze lekt kan je ook daar valse lucht trekken , en regeert je gasschuif niet goed .
Goeie info...ga ik ook eens naar kijken
 
Back
Top