Ik ben klaar met die Italiaanse zwik! Done. Krijg het niet fatsoenlijk werkend .... Dan maar naar de Belgische scooter sloop en een andere vork zoeken van een hele andere scooter en lekker beunen (liever niet maar ben nu wel gedwongen)... Dadelijk nog even de lager ring van het balhoofd op de vork
afslijpen en een nieuwe erop persen want heb ook nog best veel speling in het stuur (toch meer dan wat normaal is, bij andere beta scooter gecheckt)... Die lager ring zit er ook echt helemaal op vastgeroest. Heb al met de gasbrander de boel zitten opstoken maar na 0,5 liter propaangas was de vork nog steeds niet warm genoeg misschien anders, kleine home made gasbrander met 20mm nozzle en 0.50mm jet, uitboren heeft geen zin, niet genoeg compressie in zo'n wegwerp flesje, de 25liter gasfles koppelstukken ben ik kwijt.. Misschien nog een keer met een busje compressed air op de kop de boel flink afkoelen -40°C en dan weer stoken zodat die inwendig los breekt? Pff ik slijp de zooi wel, al genoeg tijd verspild om het "volgens het boekje en origineel" te doen. Bij deze ben gewaarschuwd, reviseren van deze vork heeft weinig slagingskans omdat de top cap na het uit elkaar halen niet meer bruikbaar is en je een nieuwe moet hebben die je vervolgens nergens meer kunt kopen, zelfs niet new old stock. Probleem waar je dan meer zit is valse lucht en slechte terug vering van je vork, hij veert in prima terug komen gaat heel moeizaam..
Gelukkig kan ik dan wel een nieuwe remklauw voor op de poot monteren! Want die remklauw van de beta maken ze ook niet meer. Nu had ik de mijne helemaal gereviseerd, nieuwe zuiger, nieuwe oringen, nieuwe blokjes, nieuw ontluchtings nippel..... Blablabla... Gaat marktplaats op als ik een andere kan vinden, volgende probleem is... Voor as, wiel en de remklauw.. Moet iets hebben met 32mm poten, kan zo niets vinden op internet
Edit: is gelukt nieuwe lager ring van het balhoofd zit erop (perfect gelukt). Morgen maar eens gaan kijken op de sloop. Als de grenzen nog open zijn anders dikke pech en weer wachten.
Pro tip: slijp aan de kant waar de meeste plek is een stuk eraf of zet er een snee in dat je er met een schroevendraaier en een hamer er een mep op kunt geven dat deze gaat draaien. Dan breek je de roest ook los, ik heb hem helemaal door moeten slijpen voor dat bij mij lukte. Daarna al de schroefdraad (voor spatbord) opnieuw schoon gemaakt en met een HS 6-32 tapje de roest eruit gekregen, nieuwe lak erop. Alles weer zo goed als... Nu de rest nog.