Hoeveel olie moet in mijn Marzochi vork poten ?

Ey mensen

Heb overal op internet gezocht maar ik kan niet concreet een antwoord vinden. Kan verder van de fabrikant ook niet echt meer iets vinden omdat dit onderdeel al lang obsoleet is.

Het betreft deze vork
https://www.zandri.nl/voorvork-beta-ark-marzochi.html

In de scooterzaak heb ik ergens 100ml (Voor de aerox pootjes. Maar die zijn niet echt hetzelfde) gehoord, op enkele andere forums las ik 75ml. Aangezien ik niet echt exact weet wat erin moet en geen zin heb om te moeten gaan testen dus de poten erop te zetten en dan weer eraf te halen en weer open te maken.

Heb een flesje 10W forkoil klaar staan, nieuwe oil seals zitten er al in en alles is schoongemaakt met remmenreiniger en heb nieuwe koperen ringen en teflon tape.
Vraag me alleen nog af of het normaal is dat er in een van de twee binnenbuizen geen gat aan de zijkant zit, en geen seal (plastic open keyed compression ring oftewel de piston valve seal). Dit heb ik nu al bij twee factory vorken ondervonden. Dacht dat een ring(of oring) gewoon verdwenen was door extreme slijtage wat blijkbaar niet zo bleek te zijn toen ik een tweede vork compleet had gedemonteerd (deze vork was sowieso toe aan onderhoud, maar was eigenlijk een parts/doner kit).

Ik heb een exploded view van de vork gevonden waar je ook weer zag dat beide kanten wel de opening(gat) in de binnenbuis hebben maar aan beide kanten.
Zoals hier te zien is:
image_115742.jpg (Wat ik zelf vermoed is dat ze dit hebben gedaan omdat anders de vork te stugger zou dempem misschien? De poten zijn namelijk ook gebruikt op cross motoren en KTM's. Waarschijnlijk dat een standaard scooter daar geen profijt van heeft)

Wie o wie kan mij een nuttig antwoord geven of weet toevallig wat de factory specs waren bij de beta. Klopt het dat er bij een kant zoals op de foto hier boven geen oring op zit maar geen gat in de binnenbuis heeft, en hoeveel olie moet/kan er dan ongeveer in voor normaal gebruik?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this


Voor de 2008 beta ark is het 120ml. Pagina 26 en dan front suspension.

Toppie, ik ga de pooten eens vullen dan. Zal hier een update posten met de ondervonden resultaten als ze onder de scooter hangen :yum:
Voor de mensen die de fork oil seals zoeken voor een beta of een andere met de maat 32X42X6.5/9.5

Heb twee pairs gekocht van deze seller:
https://www.ebay.com/itm/K-S-FORK-S...SX-Mini-50-SX-Junior-50-16-1063K/332927610922

Goede kwaliteit en best snel in de brievenbus. Zeker de moeite waard.
 
Sukkel hier, dacht dat ik een foto had van de veer. In de vork zit geen progressieve veer maar een zo genaamde "dual rate" veer. Ik dacht zo heel even uit mijn hoofd dat de lage kant bovenaan moest maar dit weet ik niet meer zeker en staat helaas genoeg niet in het boekje en ook niet in de exploded view :joycat:

Edit: Ja de lage kant moet bovenaan, zo zie ik op Google afbeeldingen bij auto suspension ook, het principe is hetzelfde dus lage kant boven.
 
Last edited:
Kleine update (wel handig, achteraf gezien ofja alweer flink wat tijd later). Ik kwam erachter dat de nitrile (NBR / Buna-N) o'ringen boven in de poten in de seal dopjes ook wel aan vervanging toe waren.

Heb de maat even opgemeten, ben niet verder gegaan omdat ik geen nieuwe had liggen.

De o'ringen krijg je op Ebay maar ook via AliExpress.
Let wel op dat je geen Silicone rommel koopt maar NBR of als je helemaal gek wilt doen FKM fluorocarbon o'ringen. Gebruiken ze in vliegtuigen,kan tegen chemicaliën, ozone, hogere temperatuur, en heeft nog enkele goede eigenschappen die totale overkill zijn :yum:

26mm x 19mm x 3.5mm.
beta_ark_oring_voorvork.jpg
fork_oring.PNG

De compressie valve/piston moet in de poot aan de schijfrem kant. Dus links, de poot met part number 862 en niet 861, anders klapt je vork in elkaar als je gaat remmen...
fork_piston.PNG

Hopelijk heeft iemand hier ooit nog iets aan wanneer die ook zijn voorvork wilt gaan reviseren. Heb er nu al twee volledig uit elkaar gehad, hebben we dat ook weer eens gedaan.
 
Last edited:
Update:

Ik heb een fout gemaakt, druk de cap boven in de binnenpoot helemaal door tot de tweede grote groef/uitsparing in de binnenpoot. Mijn advies is maak het goed schoon met met wat staalwol, zorg dat er minimaal roest aanwezig is.
Nog iets, aan de remklauw kant dus links moet de binnenbus zonder seal, en moet de binnenpoot met aan de onderkant het lange stukje waarer een los ringetje aan zit. Rechts mag de rest.

Dus tussen de o'ring wat vloeibare pakking, en seal hem helemaal af met 2 componenten lijm. Dit is niet zoals het volgens het boekje moet natuurlijk maar dit heb ik zelf gedaan om problemen te voorkomen.
 
Back
Top