Vork trekt opeens valse lucht Marzochi (aerox, aprilia, beta)

Hi mensen,

Heb een tijd geleden mijn vork opnieuw gebouwd. Nu loop ik tegen een probleem aan.
Hij trekt valse lucht of gooit lucht eruit bij het veren. Dacht eerst dat een oil seal lek was maar dat kon ik me nauwelijks voorstellen(deze waren kort geleden vervangen met nieuwe) dus ik heb met olie en lager vet zitten testen waar hij de lucht eruit gooit.

Als je op de exploded view hieronder ziet bij deel 8 (fork top cover) en 7 de 'circlip'. Er komt lucht tussen de clip opening vandaan. Dit was niet zo toen ik ze pas had herbouwd. Als ik de fork top cover (nr 8 op de afbeelding) draai of even naar beneden duw en weer terug laat komen is het probleem weer heel even weg totdat ik de suspensie flink laat werken. Is dit normaal? Mij lijkt van niet want de vering komt door dit probleem langzamer dan normaal terug naar boven..

fork_top_cover.PNG

Mij lijkt dit een design fout want ik heb de oring al vervangen met exact dezelfde maat en van buna n. Dus gewoon hetzelfde als dat wat erin zat.
Bij andere vorken gebruiken ze niet eens plastic delen hiervoor maar is het een Fork top bolt. Deze bolt is dan natuurlijk van aluminium of ijzer en zit deze erin gemonteerd met schroefdraad + oring. De fork leg zelf is aan de binnenkant nog prima in orde geen roest..


Ben momenteel in FreeCAD de delen aan het tekenen zodat ik aan een oplossing kan werken, maar dit zal lastig worden want er is geen schroefdraad :(
Heeft iemand deze ervaring ook al gehad en wat is een passende oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Bij het inveren wordt de veerkamer kleiner en daardoor de druk in de veerkamer groter.
Deze gecompresseerde lucht wil eruit en wordt bij jouw de aan de bovenkant eruit gedrukt.
Als de veerpoot dan weer uitveert, wordt de veerkamer weer groter en omdat een deel van de oorspronkelijke lucht weggelekt is ontstaat er een vacuum, die de veerpoot weerhoudt snel weer in zijn oorspronkelijke stand terug te veren.
Pas als er weer wat lucht langs de bovenkant bijstroomt komt de poot weer sneller naar buiten.

Heb je dit in beide poten?
 
Bij het inveren wordt de veerkamer kleiner en daardoor de druk in de veerkamer groter.
Deze gecompresseerde lucht wil eruit en wordt bij jouw de aan de bovenkant eruit gedrukt.
Als de veerpoot dan weer uitveert, wordt de veerkamer weer groter en omdat een deel van de oorspronkelijke lucht weggelekt is ontstaat er een vacuum, die de veerpoot weerhoudt snel weer in zijn oorspronkelijke stand terug te veren.
Pas als er weer wat lucht langs de bovenkant bijstroomt komt de poot weer sneller naar buiten.

Heb je dit in beide poten?
Bedankt voor je reactie Sparky dit was me al duidelijk ja.

Heb je dit in beide poten?
Had het alleen rechts. Maar nu blijkbaar ook aan de linkerkant na wat testen en flink veren. Die plastic top caps zijn gewoon rot of ze sluiten niet goed meer om de een of andere reden. Was zelf aan het denken om er zoiets in te gaan zetten.

Rear Shock Seal Head.JPG

Alleen heb ik dan die nodig met een OD van 27 mm want mijn fork leg heeft een ID van 27mm. De originele plastic dop op de tekening in 1# (nr 8) heeft een diameter van 27mm.
 
Hier is de ABS "dop" in CAD getekend, alleen kreeg ik de NBR o'ring torus Z positie niet goed om dat dit object blijkbaar wanneer ik de juiste raduis in stel (id-od)/2 geen juiste verschaling meer en klopt de maat niet tegenover het andere part? CAD noob hier zal vast wel wat fout doen, maar goed..

PS eerste step van TOP naar bottom pff volgens mij 1mm dat is voor de circlip.
Circlip spec
ID: 29mm
OD: 31mm
GAP WIDTH: 10mm
CLIP WIDTH: 1mm
(foutje dit is de circlip van de poot, extern dus en niet intern)

Nauwkeurigheid 1/20mm(0.05). Met analoge Vera caliper gemeten.
 

Attachments

Last edited:
Ik ben klaar met die Italiaanse zwik! Done. Krijg het niet fatsoenlijk werkend .... Dan maar naar de Belgische scooter sloop en een andere vork zoeken van een hele andere scooter en lekker beunen (liever niet maar ben nu wel gedwongen)... Dadelijk nog even de lager ring van het balhoofd op de vork
afslijpen en een nieuwe erop persen want heb ook nog best veel speling in het stuur (toch meer dan wat normaal is, bij andere beta scooter gecheckt)... Die lager ring zit er ook echt helemaal op vastgeroest. Heb al met de gasbrander de boel zitten opstoken maar na 0,5 liter propaangas was de vork nog steeds niet warm genoeg misschien anders, kleine home made gasbrander met 20mm nozzle en 0.50mm jet, uitboren heeft geen zin, niet genoeg compressie in zo'n wegwerp flesje, de 25liter gasfles koppelstukken ben ik kwijt.. Misschien nog een keer met een busje compressed air op de kop de boel flink afkoelen -40°C en dan weer stoken zodat die inwendig los breekt? Pff ik slijp de zooi wel, al genoeg tijd verspild om het "volgens het boekje en origineel" te doen. Bij deze ben gewaarschuwd, reviseren van deze vork heeft weinig slagingskans omdat de top cap na het uit elkaar halen niet meer bruikbaar is en je een nieuwe moet hebben die je vervolgens nergens meer kunt kopen, zelfs niet new old stock. Probleem waar je dan meer zit is valse lucht en slechte terug vering van je vork, hij veert in prima terug komen gaat heel moeizaam..

Gelukkig kan ik dan wel een nieuwe remklauw voor op de poot monteren! Want die remklauw van de beta maken ze ook niet meer. Nu had ik de mijne helemaal gereviseerd, nieuwe zuiger, nieuwe oringen, nieuwe blokjes, nieuw ontluchtings nippel..... Blablabla... Gaat marktplaats op als ik een andere kan vinden, volgende probleem is... Voor as, wiel en de remklauw.. Moet iets hebben met 32mm poten, kan zo niets vinden op internet

Edit: is gelukt nieuwe lager ring van het balhoofd zit erop (perfect gelukt). Morgen maar eens gaan kijken op de sloop. Als de grenzen nog open zijn anders dikke pech en weer wachten.
Pro tip: slijp aan de kant waar de meeste plek is een stuk eraf of zet er een snee in dat je er met een schroevendraaier en een hamer er een mep op kunt geven dat deze gaat draaien. Dan breek je de roest ook los, ik heb hem helemaal door moeten slijpen voor dat bij mij lukte. Daarna al de schroefdraad (voor spatbord) opnieuw schoon gemaakt en met een HS 6-32 tapje de roest eruit gekregen, nieuwe lak erop. Alles weer zo goed als... Nu de rest nog.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top