Voorlicht en teller licht werkt niet

scooterlooter

New Member
Mensen van het goede leven,

Ik heb een santini capri uit 2015 (een chineze scooter). Er is alleen een probleem: Beide lichten in de voorlamp werken niet ( ik weet ook niet welke lampen er precies in moeten). Er zit een h4 lamp erin en weet niet of dat goed is. Ook werkt de verlichting van de cockpit/teller helemaal niet, zowel de melding lampjes als de lamp voor de kilometerteller. De rest van de lampen op de scooter werken allemaal (achterlicht, richtingaanwijzers, etc.). Weet iemand misschien hier raad mee, ik heb echt geen idee wat ik moet doen.

Bij voorbaat dank
 
Advertisement - register to remove this

Zijn de lampen heel ? Als dat zo is , begin eens met meten , of er spanning staat op de fittingen , en of je goed massa hebt , op de massa draden t.o.v. de min van de accu.
 
Bedoel je met heel of ze niet gebroken zijn? Nee dat zijn ze inderdaad niet. Ik zal doen wat je hebt gezegd over het meten. Trouwens, heeft de dashboard verlichting niet een relatie met het dimlicht?
 
Trouwens, heeft de dashboard verlichting niet een relatie met het dimlicht?
Meestal met het achterlicht , of het gaat aan als je het contact aan zet . Gaat het blauwe lampje wel aan , als je het licht op groot licht zet?
En heb je de zekeringen al gecontroleerd , als je meerdere hebt ?
 
Scooter hebben niet een h4 maar een hs1 lamp (95% dezelfde fitting)
Wat @trabiarie bedoelt is dat de gloeispiralen in de lamp zelf nog heel zijn en niet doorgebrand
De gloeispiralen in het h4 lampje waren niet doorgebrand. Ik heb even zitten sleutelen aan de scooter, ik had bij action een grundig lampen set gehaald. Ik had het kleine lampje van het gehele dashboard (dus niet de individuelen die aangeven of het dimlicht of grootlicht aanstaan etc.) en het andere kleine lampje dat bij de koplamp zit (ook een w5w t10 lampje). Die werken nu wel gelukkig, alhoewel ik me afvraag waarvoor dat extra kleine lampje dient bij de koplamp? Ik had ook de hoofdlamp veranderd (met een h4), maar tot mijn grote verbazing zag ik een h4 66w lamp erin zitten! Dit hoort toch niet? Daarnaast branden de grootlicht en dimlicht lampjes (de groene en de blauwe) nog steeds niet. Dus is het nu een kwestie van een hs1 lampje kopen? En hoeveel watt? Bedankt voor de snelle antwoorden.
Post automatically merged:

Meestal met het achterlicht , of het gaat aan als je het contact aan zet . Gaat het blauwe lampje wel aan , als je het licht op groot licht zet?
En heb je de zekeringen al gecontroleerd , als je meerdere hebt ?
Mijn achterlicht gaat niet aan als ik het contact aanzet, nog de dashboard verlichting. Pas als ik de scooter start, je ziet de dashboard verlichting ook continue van helderheid veranderen. Het blauwe lampje nog de groene gaan aan, wel de knipperlicht lampjes. Ik heb maar 1 zekering (een glas zekering) en die is niet kapot.
 
66 Watt is veel te veel voor een scooter, hier mag maximaal 12V 35W/35W in.
Het kleine lampje in je koplamp is het zogenaamde stadslicht, ik heb hier ook nooit het nut van ingezien.

De Santini Capri, volgens scooterspot.nl, "de meest populaire scooter van NL."
Totdat je een elektrisch probleem krijgt en dan is het schema van die "meest populaire scooter van NL", nergens te vinden! :rolleyes:

Deze Chinees wordt ook verkocht onder de namen:
  • AGM VX50
  • BTC Riva
  • Turbho RL 50
en misschien wel onder meerdere fancy namen, echter ook hier niks van terug te vinden.

Gelukkig het ik wel een schema van de Turbo RL-50 hopende dat deze qua elektra hetzelfde is uitgevoerd en de draadkleuren overeen komen.
Ik heb het schema onderaan deze post toegevoegd.

Dus als je achterlicht nog steeds niet aan gaat, want ik ben de "draad" een beetje kwijt wat het nu wel of niet doet, het volgende.

  1. Zet de scooter op contact en start hem.
  2. Zet de aan-/uitschakelaar van de verlichting in de stand dat de verlichting zou moeten branden.
  3. Meet de wisselspanning op de gele draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  4. Meet de wisselspanning op de bruine draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  5. Meet de wisselspanning op de bruin/witte draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  6. Meet de wisselspanning op de bruin/witte draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  7. Meet de wisselspanning op de blauwe draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de grootlicht stand.
  8. Meet de wisselspanning op de witte draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de dimlicht stand.
  9. Meet de wisselspanning op de blauwe draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de grootlicht stand.
  10. Meet de wisselspanning op de witte draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de dimlicht stand.
  11. Meet de wisselspanning op de groene draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, maakt nu niet uit in welke stand de dimlicht-/grootlichtschakelaar staat.
  12. Maak een overzichtje van de metingen in de punten 3 t/m 11.

1725631044575.jpeg
 
66 Watt is veel te veel voor een scooter, hier mag maximaal 12V 35W/35W in.
Het kleine lampje in je koplamp is het zogenaamde stadslicht, ik heb hier ook nooit het nut van ingezien.

De Santini Capri, volgens scooterspot.nl, "de meest populaire scooter van NL."
Totdat je een elektrisch probleem krijgt en dan is het schema van die "meest populaire scooter van NL", nergens te vinden! :rolleyes:

Deze Chinees wordt ook verkocht onder de namen:
  • AGM VX50
  • BTC Riva
  • Turbho RL 50
en misschien wel onder meerdere fancy namen, echter ook hier niks van terug te vinden.

Gelukkig het ik wel een schema van de Turbo RL-50 hopende dat deze qua elektra hetzelfde is uitgevoerd en de draadkleuren overeen komen.
Ik heb het schema onderaan deze post toegevoegd.

Dus als je achterlicht nog steeds niet aan gaat, want ik ben de "draad" een beetje kwijt wat het nu wel of niet doet, het volgende.

  1. Zet de scooter op contact en start hem.
  2. Zet de aan-/uitschakelaar van de verlichting in de stand dat de verlichting zou moeten branden.
  3. Meet de wisselspanning op de gele draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  4. Meet de wisselspanning op de bruine draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  5. Meet de wisselspanning op de bruin/witte draad van de aan-/uitschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  6. Meet de wisselspanning op de bruin/witte draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu.
  7. Meet de wisselspanning op de blauwe draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de grootlicht stand.
  8. Meet de wisselspanning op de witte draad van de dimlicht-/grootlichtschakelaar ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de dimlicht stand.
  9. Meet de wisselspanning op de blauwe draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de grootlicht stand.
  10. Meet de wisselspanning op de witte draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, met deze schakelaar op de dimlicht stand.
  11. Meet de wisselspanning op de groene draad van de koplampfitting ten opzichte van de min-pool accu, maakt nu niet uit in welke stand de dimlicht-/grootlichtschakelaar staat.
  12. Maak een overzichtje van de metingen in de punten 3 t/m 11.

View attachment 77589
Sorry ik heb het verkeerd uitgelegd, maar wat ik bedoelde was dat mijn voorlicht niet werkte (dus de h4 35/35w). Het achterlicht samen met het 'stadslicht' werken ALLEEN bij het opstarten van de scooter en niet als ik de sleutel op ignition heb staan. Is dit normaal? Bedankt voor je uitleg btw en het schema. Ik zal doen wat je zei en proberen om de 'meest beruchte scooter van NL' aan de praat te krijgen.
 
De koplamp / achterlicht zal pas branden als de motor loopt , werkt op de stator ( wisselspanning) welke in toom gehouden wordt door de
regelaar . Ik heb in mijn retro ook zo'n t10 lampje in de koplamp , met het ombouwen naar led ( ook dit lampje) , gebruik ik dit lampje , als dagrij verlichting , aangesloten op de geschakelde plus .
 
Als je achterlicht wel werkt en je koplamp niet, bij lopende motor, hoef je enkel de punten 6 t/m 11 te meten.

En inderdaad zoals @trabiarie ook reeds opmerkte, jouw verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de spoelen achter je vliegwiel dus de motor moet wel lopen anders heb je geen verlichting.
 
Als je achterlicht wel werkt en je koplamp niet, bij lopende motor, hoef je enkel de punten 6 t/m 11 te meten.

En inderdaad zoals @trabiarie ook reeds opmerkte, jouw verlichting werkt met wisselspanning direct vanaf de spoelen achter je vliegwiel dus de motor moet wel lopen anders heb je geen verlichting.
Ik heb vandaag een hs1 lampje gemonteerd, een correcte van 35w. Maar helaas werkt de hoofd verlichting nog steeds niet. Ik zal dan de metingen voeren als het kan deze week, en dan hier in sturen. Bedankt heren.
 
De koplamp / achterlicht zal pas branden als de motor loopt , werkt op de stator ( wisselspanning) welke in toom gehouden wordt door de
regelaar . Ik heb in mijn retro ook zo'n t10 lampje in de koplamp , met het ombouwen naar led ( ook dit lampje) , gebruik ik dit lampje , als dagrij verlichting , aangesloten op de geschakelde plus .
De koplamp / achterlicht zal pas branden als de motor loopt , werkt op de stator ( wisselspanning) welke in toom gehouden wordt door de
regelaar . Ik heb in mijn retro ook zo'n t10 lampje in de koplamp , met het ombouwen naar led ( ook dit lampje) , gebruik ik dit lampje , als dagrij verlichting , aangesloten op de geschakelde plus .
Ik heb het gefixt, het lag aan de kapotte light switch die gesmolten was, bedankt voor jullie hulp
 
Back
Top